تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,029 |
بررسی آراء وحدت وجودی ابن عربی و اشرف جهانگیر سمنانی (عارفی در شبهقاره) | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2022.40701.2225 | ||
نویسندگان | ||
الهام رضوانی مقدم1؛ قدرت الله خیاطیان* 2؛ سید حسن طباطبائی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان | ||
2استاد گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هستیشناسی عرفانی، یکی از موضوعات اساسی در حوزة عرفان اسلامی است؛ این موضوع، از طریق آموزههای ابنعربی، بیشتر نمود و ظهور یافته است. از مهمترین مباحث مطرح شده در هستیشناسی ابنعربی، بحث وحدت وجود است. پرسش اصلی این پژوهش به طور کلی این است که تلقی ابنعربی(م: 638 ه.ق) و اشرف جهانگیر(م: 828 ه.ق) از وحدت وجود و وجوه اشتراک و افتراق آرای آن دو عارف چیست؟ به دنبال این پرسش، جستار پیش رو، با روش توصیفی-مقایسهای، به اثبات براهین وحدت وجود از دیدگاه ابنعربی و اشرف جهانگیر پرداخته است. ابنعربی، واضع نظریة وحدت وجود است؛ در حالی که اشرف جهانگیر، از شاگردان شیخ علاءالدولة سمنانی است؛ با وجود این از جمله عرفایی است که پیرو نظریة وحدت وجود است. در جهانبینی ابنعربی و اشرف، تعالیم قرآنی و احادیث نبوی جایگاه ویژهای دارد. در بحث تجلی، اشرف به تأسی از ابنعربی قائل به تجلی در هستی است. جهانبینی ابنعربی، آمیخته با سرّ است که در نهایت به «حیرت» و «هیبت» ختم میشود؛ امّا به دلیل غلبة اندیشههای کلامی و قواعد فقهی اشرف جهانگیر، او در اثبات وحدت وجود، بیشتر سیاق کلامی و فقهی را پیش گرفته؛ با وجود این در شاکلة کلی مباحث وجودشناختی، متمایل به آرای ابنعربی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هستیشناسی عرفانی؛ وحدت وجود؛ وجود مطلق؛ ابنعربی؛ اشرف جهانگیر سمنانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 |