تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,360 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,728,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,360,751 |
تأثیر تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری بر تحلیل رفتگی تحصیلی دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 44، دی 1400، صفحه 50-30 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6636 | ||
نویسندگان | ||
علی خالق خواه1؛ ابراهیم آریانی قیزقاپان* 2؛ پروانه محمدی3 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری بر تحلیل رفتگی تحصیلی دانشآموزآنجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی؛ کمی و از نظر تکنیک تحلیلی؛ نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مدارس هوشمند در پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بودند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و 40 دانشآموز انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. کتاب جغرافیا در گروه آزمایش با روش تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری و در گروه گواه با روش تدریس مرسوم در مدارس، مورد آموزش قرار گرفت. جهت سنجش تحلیل رفتگی تحصیلی، از پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش (1907) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتیجه تحلیل نشان داد پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، اثر عامل بین آزمودنیها (عضویت در گروه آزمایش و استفاده از روش مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری، عضویت در گروه گواه و عدم استفاده از روش زیباییشناسی) بر متغیرهای وابسته تحلیل رفتگی تحصیلی، خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی معنیدار است و باعث تفاوت بین تحلیل رفتگی تحصیلی و مؤلفههای سهگانه آن در دو گروه گواه و آزمایش میشود. یافته تحقیق حاضر ضرورت توجه به تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری و اثرات مثبت آن در مدارس را آشکار مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ ابزارهای آموزشی هنری؛ تحلیل رفتگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم (1391). کاربرد هوشهای چندگانه در کلاس. تهران: نشر مرآت.
بدری، رحیم؛ شفیعی، سینا (1397). رابطه یادگیری خودنظم ده و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اشکذر، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 30: 81-104.
بهزادی، حیدر (1383). مقایسه راهبردهای مقابله ای با تحلیل رفتگی و استرس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
پور حسینی، محمد؛ سجادی، سید مهدی و ایمانی محسن (1393). تبیین دلالتهای دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیباییشناسی برای فرایند تدریس و یادگیری. فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(7): 23-41.
تمنایی فر، محمدرضا؛ امینی، محمد و یزدانی کاشانی، زینب (1389). تأملی در کارکردهای تربیت هنری در نظام آموزشی. رشد آموزش هنر، 8(2): 43-57.
جلالیان راد، حمیده (1392). بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایۀ پنجم دبستانهای شهرستان بابلسر، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران.
حیاتی، داوود، عگبهی، عبدالحسین، حسینی آهنگری، سیدعابدین، ابرقویی، محسن (1391). بررسی رابطه ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور،3(4): 18-29.
حیدری، سکینه؛ مکتبی، غلامحسین (1390). مقایسه هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی و سلامت روان در دانشجویان دختر کارشناسی ارشد بومی و غیربومی، فصلنامه زن و فرهنگ، 3(9): 45-57.
رضایی، منیژه (1388). تدوین الگوی نظری تربیت زیباشناسی و هنری در تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران وزارت آموزشوپرورش، طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت.
شیخ الاسلامی، علی و امیدوار، عظیم. (1396).اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مسالهی (کارآمد و ناکارآمد) دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 6(2)، 99-83.
شیخ الاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری. (1393). تاثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعللورزی دانشآموزان. فصلنامهی روانشناسی تربیتی، 34(10)، 109-93.
صفایی، صابر (1396). خلاقیت در هنر برای کودکان، اردبیل: انتشارات هفت خط.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی؛ زوار، تقی (1392)، رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 10(11): 116-128.
علیزاده عصار، افسانه؛ توحیدی، افسانه؛ حسینی سلطان نصیر، محبوبه سادات (1395). پیش بینی ابعاد فرسودگی تحصیلی براساس ناگویی خلقی، هیجانهای منفی و عزت نفس، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 24: 69-88.
علیق، محمد محسن (1390). تبیین دیدگاههای زیباییشناختی ابو حیان توحیدی در تعلیم و تربیت و نقد آرای زیباییشناختی الیوت ایزنر بر اساس آن. رساله دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی واجارگاه، کوروش (1392). برنامه درسی بهسوی هویتهای جدید. تهران: انتشارات آییژ.
فلاحی، ویدا؛ صفری، یحیی؛ یوسف فرحنک، ماندانا (1390). تأثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیتهای هنری و مهارتهای فرایندی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 10 (39): 101-118.
قدیمی، لیلا (1392). دلالتهای تربیتی نظریه زیباییشناختی ماکسین گرین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملایر.
مهرمحمدی، محمود (1390). چیستی، چرایی و چگونگی آموزش عمومی هنر. تهران: انتشارات مدرسه.
میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی؛ قلی زاده، لیلا (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر، مجله روان شناسی مدرسه، 6(4): صفحه 90-103.
نامی، غلامحسین (1393). مبانی هنرهای تجسمی (ارتباطات بصری). تهران: انتشارات توس.
نعامی، عبدالزهرا (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله مطالعات روا نشناختی، 5(2): 117-134.
یوسفی، مجید؛ شیخی، علی اکبر؛ مظفری، سلطان حسین؛ رشیدی، مهران (1391). تأثیر آموزش هنر در پرورش خلاقیت دانش آموزان، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1): 47-66.
Ahola, K., & Hakanen, J. (2010). Job strain, burnout and depressive symptoms: A prospective study among dentists, Journal of Affective Disorders, 104: 103-110.
Austin, E. J., Saklofske, D. H. & Egan, V. (2015). Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual differences, 38(3): 547-558.
Breso, E., Salanova, M., & Schoufeli, B. (2009). In search of the third dimension of Burnout, Applied psychology, 56(3): 460-472.
Bruce, S. P. (2009). Recognizing stress and avoiding burnout, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 1(1): 57-64.
Catteral, J, S. (2002). The arts and the transfer of learning: learning in the arts, Student Academic and Social development, Washington D.C, Art education partnership.
Dyganova. E.A. and Karkina. S.V. (2015). Person Oriented Aesthetic Education In The System Of Life-Long Music Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1750 – 1753.
Flory, A. (2008). Exploring the Benefits of Art in Elementary Education. Elements Journal, 11(6): 56-62.
Fountain, H. L. R. (2011). Using art to Differentiate Instruction: An Analysis of It's Effect's On Creativity and the Learning Environment. Unpublished Doctoral Dissertation: Purdue University.
Higgins, K. (2003). Comparative Aesthetic. Oxford University Press, 679-92.
Hu, Q. & Schaufeli, W. B. (2010). The factorial validity of the Maslach burnout inventory student survey in china, Psychological Report, 105(2): 394-408.
Jakobson, Britt & Wickman, Per-Olof Wickman (2009). The Roles of Aesthetic Experience in Elementary School Science, Res Sci Educ 38:45–65.
Joyce, H. (2002). Improving student learning Mathematics and Science through the integration of Visual Art, Master of Arts Action reserch project, Saint-Xavier University and IRI/SkyLight Professional Development Field-Based Master’s Program.
Kassam, K. S., Mendes, W. B. (2013). The effects of measuring emotion: Physiological reactions to emotional situations depend on whether someone is asking. PLoS ONE, 8(6): 59-68.
Kiyashсhenko A Оlga A. Plakhova, A.Ekaterina A. & Rakhimova A.Makhfuza (2015). Aesthetic Component in the Formation of Lexical Area “Art” in English Language Classes. Journal of Sustainable Development, 8(5): 97-116.
Maslach, C. (2001). Job Burnout, Annual Review of Psychology,52(4): 397-420.
Maslach, C., & Jackson, S.E. (2000). The measurement of experienced burnout, Journal of Occupational Behavior, 2(2): 99–113.
Rabkin, N. (2002). Connentions between Education in the art and student Achievement. GLA Reader, 13(3): 3-10.
Reynaldo B. Inocian (2013). Transitional curriculum in aesthetic teaching: a test for self-efficacy, European Scientific Journal, 9(31): 29-42.
Rozenski, M. (2005). Constructing adult identities, Journal of College Student Development, 8(3): 23-34.
Salmela- Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2010). Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Journal of Yoyth and Adolescence, 6(1): 34-45.
Schaufeli, W., B, Maslach, C., & Marek, T. (2004). Professional Burnout: Recent Developments in Theory & Research, Washington: Taylor & Francis Press.
Schaufeli, W.B., Martinez, I., Pinto, A.M., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A crossnational study, Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(2): 464-481.
Shawarzer, R., & hallume, S.(2008). Perceived teacher self-efficacy as a predictor of job stress and burnout: mediation analases, applied psychology: an international review,57(12):152-171.
Yorke viney, S. A. (2013). An Examination of the Effectiveness of Arts Integration in Education on Student Achievement, Creativity and Self Perception, Unpublished Doctoral Dissertation Marywood University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |