تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 587 |
تعداد مقالات | 6,018 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,818,820 |
تبیین ماهیت "فعل" درنوع غنایی (مطالعه موردی: منظومههای عاشقانه ازآغاز شعر فارسی تاپایان قرن هشتم هـ) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2022.40536.2996 | ||
نویسندگان | ||
پروانه صانعی ![]() | ||
1دانش آموخته ی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهشهای تعیین انواع ادبی در ادب فارسی بسیار اهمیت دارد و بررسی مباحث دستوری کمک شایانی به شناخت بهتر و تفکیک انواع ادبی بهویژه نوع غنایی میکند. در این پژوهش تلاش میشود تا با بررسی مبحث "فعل" درنوع غنایی ماهیت فعل در منظومههای عاشقانه تبیین شود. براین اساس با دادههای آماری وبررسی بنیادی بهشیوه استقرای تام سعی دارد تا شاخصههای خاص فعل در نوع غنایی از سایر انواع ادبی را شناسایی کند و این ویژگیها را در چهارده منظومه عاشقانه ازآغاز تاپایان قرن هشتم هجری بررسی نماید. این پژوهش درصدد است تا به این سوال پاسخ دهد که آیا "فعل" در نوع غنایی ماهیت خاص و ویژهای دارد؟ نتایج نشان میدهد که ساختمان فعل در نوع غنایی ساده و وصفی است. فعل ساده کاربرد بیشتری در نوع غنایی دارد. همچنین شعرا برای ایجاد تحرک درتصاویر از فعل وصفی درنوع غنایی سودبردهاند. البته هرچه بسامد وجود فعل درابیات کمتر باشد، آهنگ آرام بیت افزایش مییابد و درنتیجه تصاویر، یکپارچهتر و با جزئیات بیشتری تشریح میشوند. بررسی جایگاه فعل در بیت یا مصراع نشان داد که در نوع غنایی، غالبا فعل در اواسط یا انتهای جمله قرارمیگیرد و آهنگ بیت افتان میشود. این آهنگ افتان، قطب غنایی اثر را قوت میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستورزبان؛ فعل؛ منظومههای عاشقانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |