| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,730 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,775,793 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,006,512 |
مقیاس مهارتهای زندگی:تدوین وهنجاریابی،ابزاری معتبربرای سنجش مهارتهای زندگی دانش اموزان ابتدایی | ||
| مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 14، اسفند 1390، صفحه 1-22 اصل مقاله (247.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2012.666 | ||
| نویسندگان | ||
| امین بابادی؛ محمد مشکانی* | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی، تدوین و هنجاریابی ابزار اندازهگیری مهارتهای زندگی برای اجرا در دورۀ ابتدایی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روش روانسنجی کلاسیک، از روش سؤال - پاسخ (IRT) الگوی راش نیز استفاده شد. پس از حذف پرسشهای نامناسب و تجزیه و تحلیل دادهها، فرم نهایی مقیاس مذکور با 42 پرسش و چهار خردهمقیاس شامل مهارتهای اجتماعی، خودنظمدهی، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی برای اندازهگیری مهارتهای زندگی جامعه هدف مناسب و معتبر تشخیص داده شد. روش این تحقیق تهیه مقیاس مذکور از نوع تحقیق و توسعه آموزشی ((R&Dاست و جامعه آماری دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال82- 81 بودهاند. روش نمونهگیری و حجم آن نیز در مراحل اجرای تحقیق مقدماتی، تجربـی و نهایـی مقیـاس به ترتیب روش نمونهگیری در دسترس40 نفر، خوشهای چندمرحلهای120نفر و تصادفی خوشهای و چندمرحلهای 300 نفر بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای زندگی؛ مهارتهای اجتماعی؛ خودنظم دهی؛ خویشتن داری؛ مسعولیت پذیری اجتماعی؛ اعتباریابی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,017 |
||