تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,966,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,349,922 |
مقایسه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ، بهوشیاری و انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان استعداد درخشان و عادی در دوران قرنطینه خانگی بیماری کووید 19 | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 45، بهار 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6683 | ||
نویسنده | ||
ثنا نوری مقدم ![]() ![]() | ||
هئیت علمی | ||
چکیده | ||
بیماری کرونا علاوه بر نشانههای جسمانی آثار روانشناختی متعددی را بر اقشار مختلف جامعه بر جای نهاده است. در این بین کودکان و نوجوانان جزء گروههای آسیبپذیر محسوب میشوند که واکنشهای روانشناختی مختلفی را ، نسبت به این پدیده نوظهور و تاثیرات ناشی از آن نشان میدهند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، بهوشیاری و انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان مدارس عادی و استعداد درخشان در دوران قرنطینه خانگی بیماری کوید-19 انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی -مقایسهای این پژوهش شامل 800 نفر دانشآموز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 98-99 در مدارس عادی و استعداد درخشان شهرستان رودان در مقطع متوسطه دوم بود که 160 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و جهت جمعآوری دادهها از استفاده شد. دادهها با استفاده ازآمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع میتوان گفت توانایی تنظیم شناختی هیجانات، بهوشیاری و انعطافپذیری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. با توجه به نتایج به دست آمده ، لزوم توجه برنامهریزان در زمینه اصلاح هیجانات و شناخت خود و کاهش راهبردهای منفی تنظیم هیجان برای دانشآموزان جهت کنار آمدن با شرایط بحران و جلوگیری از افت تحصیلی احساس میگردد | ||
کلیدواژهها | ||
بهوشیاری؛ انعطافپذیری شناختی؛ نظم جویی شناختی هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 |