تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 6,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,773,336 |
اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پیش دبستانی از طریق یادگیری معکوس | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 122-105 اصل مقاله (1020.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6721 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا ملک شاهی![]() ![]() ![]() | ||
1انشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پیش دبستانی از طریق یادگیری معکوس انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها، مقطعی و از نظر روش، چهارگروهی سولومون بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه پیش دبستانی بودند تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در چهارگروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) قرار گرفتند. آموزش بازی استارمس در طی 27 جلسه )هر هفته دو جلسه( اجرا شد. از پرسشنامه های مهارت های اجتماعی تاک و ترند (2014) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (1999) استفاده شد. نتایج آزمون کروسکال والیس، یومان ویتنی و ویلکاکسون نشان داد در بررسی بینگروهی، افزایش مهارتهای اجتماعی و مولفه های آن، و در بررسی درونگروهی عدم تاثیر مولفه استعداد مشاهده شد. در بررسی بینگروهی خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش همه موارد به جز مولفه همکاری، و در بررسی درونگروهی، نیز افزایش همه موارد به جز مولفه ارتباط مشاهده شد. بنابراین، آموزش استارمس مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان پیش دبستانی را افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ آموزش ریاضی؛ استارمس؛ دانش آموز پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |