تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,794 |
اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پیش دبستانی از طریق یادگیری معکوس | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 45، بهار 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6721 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا ملک شاهی![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
3مدیرگروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بابل | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پیش دبستانی از طریق یادگیری معکوس انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها، مقطعی و از نظر روش، چهارگروهی سولومون بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه پیش دبستانی بودند تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در چهارگروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) قرار گرفتند. آموزش بازی استارمس در طی 27 جلسه )هر هفته دو جلسه( اجرا شد. از پرسشنامه های مهارت های اجتماعی تاک و ترند (2014) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (1999) استفاده شد. نتایج آزمون کروسکال والیس، یومان ویتنی و ویلکاکسون نشان داد در بررسی بینگروهی، افزایش مهارتهای اجتماعی و مولفه های آن، و در بررسی درونگروهی عدم تاثیر مولفه استعداد مشاهده شد. در بررسی بینگروهی خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش همه موارد به جز مولفه همکاری، و در بررسی درونگروهی، نیز افزایش همه موارد به جز مولفه ارتباط مشاهده شد. بنابراین، آموزش استارمس مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان پیش دبستانی را افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ آموزش ریاضی؛ استارمس؛ دانش آموز پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 |