
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,636,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,530,526 |
رابطه اضطراب و خودکارآمدی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان شهر تهران: نقش واسطهای کمالگرایی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 141-123 اصل مقاله (963.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6722 | ||
نویسندگان | ||
منصوره نیکوگفتار* 1؛ زینب حاج کاظمی2 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای کمالگرایی در رابطه میان اضطراب حالت – صفت و خودکارآمدی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان شهر تهران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و شرکتکنندگان 349 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی، کمالگرایی، اهمالکاری و اضطراب حالت-صفت پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بر اساس اضطراب صفت – حالت، خودکارآمدی و کمالگرایی مثبت میتوان اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی نمود و کمالگرایی منفی نیز بهطور معناداری اهمالکاری تحصیلی را پیش بینی کرد. همچنین نقش واسطهای کمالگرایی در رابطه میان اضطراب صفت - حالت و خودکارآمدی با اهمالکاری تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت و مدل مفروض با توجه به شاخصهای X2، GFI، AGFA، CFI و RMSEA که به ترتیب برابر با نمرات 92/2، 99/0، 98/0، 97/0 و 42/0 میباشد،از برازش مناسب و قابلقبولی برخوردار است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کاهش اضطراب و کمالگرایی منفی و ارتقاء خودکارآمدی و کمالگرایی مثبت میتوانند در کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند. بنابراین میتوان در طراحی مداخلات مربوط به کاهش اهمالکاری تحصیلی این مؤلفهها را در نظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ اضطراب صفت – حالت؛ خودکارآمدی؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
براتی بختیاری، س. (۱۳۷۶). بررسی رابطه ساده و چند متغیری خودکارآمدی، خودپایی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شهید چمران.
بیطرف، ش. شعیری، م. و حکیم جوادی، م. (۱۳۸۹). هراسهای اجتماعی، سبکهای والدگری و کمال گرایی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۷ (۲۵)، ۷۵ – ۸۲.
توکلی، م. ع. (۱۳۹۲). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی، ترجیح شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، ۹ (۲۸)، ۱۰۰ – ۱۲۱.
جوکار، ب. و دلاورپور، م. (۱۳۸۶). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی، ۳ (۳)، ۶۱ – ۸۰.
چراغی، ا. و یوسفی، ف. (۱۳۹۸). بررسی نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ۲۰ (۲)، ۳۴ – ۴۷.
رحیمیان بوگر، ا. و روحانی پور، ش. (۱۳۹۴). اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیش بین عوامل جمعیتی و روانشناختی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، ۳ (۴)، ۱ – ۱۹.
ریاحی، م.، اسمعیلی، م. و کاظمیان، س. (۱۳۹۵). تأثیر آموزش ذهنآگاهی به مادران بر خودکارآمدی فرزندان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۲ (۴۸)، ۳۶۷ – ۳۷۵.
رئوف، ک.، خادمی، م. و نقش، ز. (۱۳۹۸). رابطه کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه ای متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و خودناتوان سازی تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، ۱۵ (۱)، ۲۰۸ – ۲۳۶.
سپهریان، ف. (۱۳۹۰). اهمالکاری تحصیلی و عوامل پیشبینیکننده آن. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، ۷ (۴)، ۱۰ – ۲۶.
شیخی، م.، فتح آبادی، ج. و حیدری، م. (۱۳۹۳). ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی با اهمالکاری در تدوین پایاننامه. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۹ (۳۵)، ۱۸۳ – ۲۹۵.
شاهرخی، م. و نصری، ص. ( ۱۳۹۳). بررسی ارتباط کمالگرایی و اضطراب امتحان با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. اندیشههای نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، ۱۰ (۲)، ۱۶۲- ۱۸۳.
صفوی، م. و معروفی، ش. (۱۳۹۱). همبستگی سبک های دلبستگی با اضطراب صفت – حالت. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۲ (۴)، ۳۰۷ – ۳۱۲.
محمودزاده، ر. و محمدخانی، ش. (۱۳۹۵). کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه ای نشخوار فکری. دو فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت، ۱۴ (۱)، ۱۲۵ – ۱۳۴.
مهرام، ب. (۱۳۷۳). راهنمای آزمون اضطراب آشکار و پنهان اسپیل برگر. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
نوری امام زاده ئی، ط. و نیلفروشان، پ. (۱۳۹۵). اهمال کاری تحصیلی دانشجویان: نقش سبکهای مقابله با تنیدگی و ابعاد دوگانه کمال گرایی. رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، ۱۱ (۱)، ۲۱ – ۴۰.
نیکوگفتار، م. و میرزایی، ف. (۱۳۹۷). تحلیل رابطه کنونی بازخوردهای ناکارآمد مادران با خودکارآمدی و سبکهای مقابلهای. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۵ (۵۸)، ۲۰۵ – ۲۱۲.
هاشمی، ل. و لطیفیان، م. (۱۳۹۲). کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان. فصلنامه شخصیت و تفاوت های فردی، ۲ (۳)، ۷۳ – ۹۹.
هاشمی، س.، شاهرخی، م.، احمدی، ز.، خانزاده، م. و گروسی، ا. (۱۳۹۶). پیش بینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳ (۴۶)، ۱۹۱ – ۲۰۰.
Azure, J. A. (2011). Correlates of course anxiety and academic procrastination in higher education. Global Journal of Educational Research, 10(1), 55-65.
Azhari, M. S. (2017). Early Maladaptive Schemas and Academic Procrastination in Students: The Mediating Role of Perfectionism. International Journal of Psychological Studies, 9(4).
Atadokht, A., Narimani, M., & Fallahian, H. (2019). The role of Cognitive Avoidance, Meta-cognitive Beliefs and Cognitive Failures in Predicting the State-Trait Anxiety in Nurses. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty, 5(1), 35-50.
American Psychological Association. (2010). Retrieved From https://www.apa.org/topics/anxiety/. 28 March, 2020.
Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7(1), 376.
Borekci, C., & Uyangor, N. (2018). Family Attitude, Academic Procrastination and Test Anxiety as Predictors of Academic Achievement. International Journal of Educational Methodology, 4(4), 219-226.
Balkis, M., Duru, E., & Bulus, M. (2013). Analysis of the relation between academic procrastination, academic rational/irrational beliefs, time preferences to study for exams, and academic achievement: a structural model. European journal of psychology of education, 28(3), 825-839.
Babadoğan, C. (2010). The impact of academic procrastination behaviors of the students in the certificate program in English language teaching on their learning modalities and academic achievements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3263-3269.
Bandura, A. (1997). Self- efficacy: The exercise of control. New York, NY: W. H. Freeman and Company.
Brando-Garrido, C., Montes-Hidalgo, J., Limonero, J. T., Gómez-Romero, M. J., & Tomás-Sábado, J. (2020). Relationship of academic procrastination with perceived competence, coping, self-esteem and self-efficacy in nursing students. Enfermería Clínica (English Edition).
Bandura, A. (2012). On the Functional Properties of Perceived Self-Efficacy Revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44.
Cheraghi, F., Dasta, M., Ghorbani, R., Abidizadegan, A., & Arabzade, M. (2009). perceived self-efficacy, cognitive coping strategies and academic stress.
Custer, N. (2018). Test anxiety and academic procrastination among prelicensure nursing students. Nursing education perspectives, 39(3), 162-163.
Çapan, B. E. (2010). Relationship among perfectionism, academic procrastination and life satisfaction of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1665-1671.
Essau, C. A., Leung, P. W., Conradt, J., Cheng, H., & Wong, T. (2008). Anxiety symptoms in Chinese and German adolescents: Their relationship with early learning experiences, perfectionism, and learning motivation. Depression and Anxiety, 25(9), 801-810.
Ferrari, J. R., & Díaz-Morales, J. F. (2014). Procrastination and mental health coping: A brief report related to students. Individual Differences Research, 12(1), 8-11.
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive therapy and research, 14(5), 449-468.
Ferrari, J. R. (1998). Procrastination. Encyclopedia of Mental Health, 5–1.
Ghosh, R., & Roy, S. (2017). Relating multidimensional perfectionism and academic procrastination among Indian university students. Gender in Management: An International Journal.
Goroshit, M. (2018). Academic procrastination and academic performance: An initial basis for intervention. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 131-142.
Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. B., & Fries, S. (2018). “I’ll stop procrastinating now!” Fostering specific processes of self-regulated learning to reduce academic procrastination. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 143-157.
Gagnon, J., Dionne, F., Raymond, G., & Grégoire, S. (2019). Pilot study of a Web-based acceptance and commitment therapy intervention for university students to reduce academic procrastination. Journal of American College Health, 67(4), 374-382.
Hannah Lee, J., & Suh, H. (2021). Perfectionism and alcohol-related problems: The role of procrastination. Journal of American college health, 1-9.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456–470.
Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A Meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26–33.
Krispenz, A., Gort, C., Schültke, L., & Dickhäuser, O. (2019). How to Reduce Test Anxiety and Academic Procrastination Through Inquiry of Cognitive Appraisals: Investigating the Role of Academic Self-Efficacy. Frontiers in psychology, 10, 1917.
Kranjec, E., Košir, K., & Komidar, L. (2016). Dejavniki akademskega odlašanja: vloga perfekcionizma, anksioznosti in depresivnosti. Psihološka obzorja, 25, 51-62.
Kobori, O., & Tanno, Y. (2005). Self-oriented perfectionism and its relationship to positive and negative affect: The mediation of positive and negative perfectionism cognitions. Cognitive Therapy and Research, 29(5), 555-567.
Kağan, M., Çakır, O., İlhan, T., & Kandemir, M. (2010). The explanation of the academic procrastination behaviour of university students with perfectionism, obsessive–compulsive and five factor personality traits. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2121-2125.
Krause, K., & Fruend, A. M. (2014). Delay or procrastination – A comparison of self-report and behavioral measures of procrastination and their impact on affective well-being. Personality and Individual Differences, 63, 75–80. Kawamura, K. Y., Hunt, S. L., Frost, R. O., & DiBartolo, P. M. (2001). Perfectionism, anxiety, and depression: Are the relationships independent?. Cognitive therapy and research, 25(3), 291-301.
Lay, C. H., & Schouwenburg, H. C. (1993). Trait Procrastination, Time Management. Journal of social Behavior and personality, 8(4), 647-662.
Lowinger, R. J., Kuo, B. C., Song, H. A., Mahadevan, L., Kim, E., Liao, K. Y. H., ... & Han, S. (2016). Predictors of academic procrastination in Asian international college students. Journal of Student Affairs Research and Practice, 53(1), 90-104.
Mohammadi Bytamar, J., Zenoozian, S., Dadashi, M., Saed, O., Hemmat, A., & Mohammadi, G. (2017). Prevalence of academic procrastination and its association with metacognitive beliefs in Zanjan University of Medical Sciences, Iran. Journal of Medical Education Development, 10(27), 84-97.
Milgram, N., Marshevsky, S., & Sadeh, C. (1995). Correlates of academic procrastination: Discomfort, task aversiveness, and task capability. The Journal of psychology, 129(2), 145-155.
Malkoç, A., & Mutlu, A. K. (2018). Academic self-efficacy and academic procrastination: Exploring the mediating role of academic motivation in Turkish university students. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2087-2093.
Ocal, K. (2016). Predictors of Academic Procrastination and University Life Satisfaction among Turkish Sport Schools Students. Educational Research and Reviews, 11(7), 482-490.
Pychyl, T. A., & Flett, G. L. (2012). Procrastination and self-regulatory failure: An Introduction to the special issue. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 203–212. Sirin, Y., Yildirimturk, S., & Ay, N. (2020). Do state-trait anxiety and previous unpleasant dental experiences predict the need for sedation in women having third molar surgery?. British Journal of Oral and Maxillofacial Surgery.
Sari, N., & Susanti, H. (2018). Anxiety level and academic procrastination among clinical nursing students in the faculty of nursing of universitas indonesia. UI Proceedings on Health and Medicine, 3.
Sherer, M., Maddux, J.E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). self-efficacy scales: construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671.
Schuenemann, L., Scherenberg, V., von Salisch, M., & Eckert, M. (2022). “I’ll Worry About It Tomorrow”–Fostering Emotion Regulation Skills to Overcome Procrastination. Frontiers in Psychology, 13, 780675.
Shportun, О., Avramenko, N., Kaplinsky, V., Koval, T., Tyurina, T., Matokhniuk, L., ... & Bloshchynskyi, I. (2022). Рsychological Analysis of Procrastination as a Destructive Factor in the Formation of Professionalism. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1), 361-386.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.
Soysa, C. K., & Weiss, A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences, 34, 77-85.
Slade, P. D., & Owens, R. G. (1998). A dual process model of perfectionism based on reinforcement theory. Behavioral Modification, 22, 372–390.
Sirois, F., & Pychyl, T. (2013). Procrastination and the priority of short‐term mood regulation: Consequences for future self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2), 115–127. Smith, M. M., Sherry, S. B., Ge, S. Y., Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Baggley, D. L. (2022). Multidimensional perfectionism turns 30: A review of known knowns and known unknowns. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 63(1), 16.
Steel, P., & Ferrari, J. (2013). Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinators’ characteristics from a global sample. European Journal of Personality, 27(1), 51–58.
Spielberger, C. D. (1970). Manual for the state-trait anxiety inventory (Self-evaluation questionnare). Consulting Psychogyists Press.
Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663–668.
Zacks, S., & Hen, M. (2018). Academic interventions for academic procrastination: A review of the literature. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 117-130.
Ziegler, N., & Opdenakker, M. C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation. Learning and Individual Differences, 64, 71-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,866 |