
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,168 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,710,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,036,022 |
بررسی تجربی ارتباط انتشار نوآوری با اعتماد سازمانی و تأثیر آنها بر پذیرش بانکداری سیار | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 16، شهریور 1391، صفحه 65-98 اصل مقاله (950.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2012.674 | ||
چکیده | ||
پذیرش فناوری، خصوصاً در بانکها که فناوری محور بهشمار میروند و فناوری نقش مهمی در رقابتپذیری آنها دارد، عموماً، یکی از مهمترین اجزای موفقیت و جهتگیری بانکها به شمار میرود.. از سوی دیگر در صورت عدماعتماد در سازمان و همچنین عدماعتماد مشتریان به سازمان، پذیرش فناوری باروندی کند صورت میپذیرد. لذا پژوهشگران به ارتباط میان پذیرش فناوری و اعتماد سازمانی و اثری که این ارتباط بر عملکرد سازمانها میگذارد توجه نمودهاند. در این مقاله براساس دادههای پیمایشی و در چارچوب نظریه پذیرش فناوری راجرز و نظریه اعتماد سازمانی مایر به بررسی ارتباط میان این دو عامل و تأثیر آنها بر عملکرد پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتریان پرداختهشده است. برای بررسی رابطه بین متغیرهای مدل از رگرسیون استفاده شده است، که در این راستا از مدل معادلات ساختاری و به طور مشخص از مدلهای ساختاری تحلیلمسیر استفاده شده است. لازم به ذکر است برای تأیید یا رد فرضیهها علاوه بر آماره آزمون و p-value متناظر با آن، از ضریب استاندارد استفاده و همچنین برای کلیه مسیرها ضریب اطمینان 95درصد و سطح خطای 5درصد میباشد. نتایج حاصل نشان داده است که خصوصاً در مورد پذیرش خدمات بانکداری همراه، اعتماد از نقش بسیار مهمی برخوردار است که اگر این اعتماد براساس آگاهی نباشد، پذیرش بانکداری سیار بهکندی صورت میپذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش فناوری؛ اعتماد سازمانی؛ اعتماد مبتنی¬بردانش؛ بانکداری همراه؛ نظریه انتشار نوآوری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی 1-ابراهیمی، ابوالقاسم(1387)، " معیارهای کلیدی جذب مشتریان در بانکداری الکترونیکی" ، مجموعه مقالات همایش نوآوری در خدمات بانکی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، صص. 228-208 2- پناهی، بلال(1387)،" اعتماد و اعتمادسازی در سازمان" پیکنور، شماره چهارم، سال هفتم، 88- 103 3- پانی، بهناز(1387)،" شناسایی عوامل موثر برپذیرش خدمات بانکداریاینترنتی توسط مشتریان(مورد پژوهش بانک سامان در شهرتهران)"، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریتبازرگانی، دانشگاه الزهرا 4- حسینیخواه، علی(1386)،" بررسی نظریه انتشارنوآوری در حوزه آموزش" فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 26، سال هفتم 5- خنیفر، حسین و زروندی، نفیسه(1389)،"بازکاوی مفهوم اعتماد در سازمان"، تهران، انتشارات بعثت، چاپ اول 6- داوری، محمدرضا و اکبری، فرشاد و اسفیدانی، محمدرحیم( 1386)،" بانکداری سیار در ایران، چالشها و موانع، ارائه راهکارها براساس مدل پذیرشفناوری(TAM) "، تهران، چهارمین همایش ملی تجارتالکترونیکی 7- رنجبر، داود(1390)،"مرجع کامل علوم بانکداری الکترونیکی"،تهران، انتشارات آذرخش، چاپ اول 8- ضیائیپرور، حمید(1390)،" ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران"، مجله همشهری، کد مطلب، 146580 9- فاطمی شریعتپناهی، هاجر(1387)،" ارائه مدلی از تأثیر عوامل پاسخ به تغییر پذیرشفناوری اطلاعات (با استفاده از مدلTAM )"، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریتفناوریاطلاعات 10- کشهفراهانی، سمیه(1386)،" بررسی و ارزیابی رویکردهای انتقال از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک در ایران و ارائه یک رویکرد مناسب (مطالعه موردی : بانک پارسیان )"، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران 11- کلانتری، فاطمه(1387)،" پذیرش خدماتبانکداریالکترونیکی از دیدگاه مشتریان براساس مدل تجزیه رفتار برنامهریزی شده در بانکهای دولتی و خصوصی شهرتهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه الزهرا 12-کوارویی، مهدی، "عوامل موثر برپذیرش بانکداری الکترونیکی درمیان مشتریان بانک پارسیان" مجموعه مقالات همایش نوآوری در خدمات بانکی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، صص. 136- 154 13- کاظمی، مسلم(1389)،" بررسی و تعیین موانع استفاده از موبایل بانک: مطالعه موردی بانک ملی شیراز" پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه پیامنور مرکز گرمسار 14- معینزاده میرحسینی، شمیم السادات(1391)،" ارائه چارچوبی برای سنجش بانکداریسیار به کمک فاکتورهای موثر" پایاننامه کارشناسیارشد در رشته فناوریاطلاعات، دانشگاه پیامنور مرکز تهران 15- مرثا، مصفا(1389)،"شناسایی عوامل حیاتی موفقیت توسعه بانکداری الکترونیک در ایران(مطالعه موردی بانک صادرات ایران)"،پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی 16- محامدپور، مریم و مطمئنفعال و زهره، فسنقری، مهدی(1389)،" بررسی عوامل موثر برپذیرش خدمات همراه بااستفاده از روش تحلیل مسیر"، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره2، شماره 5، صص. 109- 126 17- یغما، سمیه(1388)،" تعیین میزان تأثیر عوامل موثر برپذیرش بانکداری الکترونیک" پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد 18- یعقوبی، نورمحمد و شاکری، رویا(1387)،" مقایسه تحلیلی مدلهای پذیرش فناوری با تأکید برپذیرش بانکداری اینترنتی"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره11، سال سوم ،صص. 21- 44 19- یزدانی فرد، شمسی(1384)، "بررسی عوامل موثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک در ایران "،دانشگاه تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد
منابع انگلیسی 1-Ainin Sulaiman and Noor Ismawati Jaafar and Suhana Mohezar(2007),“ An overview of mobile banking adoption among the urban community”,Int.J.Mobile Communications,Vol.5, No.2.pp. 157-168
2-Asosheh abbos and Bagherpour sanaz and Yahyapour nima(2008),“Extended acceptance models for recommender system adaption, case of retail and banking service in iran”,Wseas transactions on business and economics, ISSN 1109-9526, ISSUe 5, Vol 5, PP.189-200
3-Aboul Reza Beiginia and Ali Soleimani Besheli and Mahmoud Esfandiari Soluklu(2011),“Assessing the mobile banking adoptionbased on the decomposed theory of planned behavior” European journal of Economics, Finance and administrative sciences, ISSN 1450-2275 .ISSUE (28)
4- Ching Mun Cheah and Aik Chuan Teo, Jia Jia Sim(2011),“Factors Affecting Malaysian Mobile Banking Adoption: An Empirical Analysis”,Internationaljournal of network and mobile technologies, Vol.2, ISSUE.3,pp. 149- 160
5- Hsiu- Fen Lin(2011),“An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovation attributes and knowledge- based trust” international journal of information management, 31,pp. 252-260
6-Malcolm Wright and Don Charlett(1995),“ New Product Diffusion Models in Marketing: An Assessment of two Approaches”,Marketing Bulletin,6,PP.32-41,Article4, PP.32-41
7- Moghadam and Akram Hadizadeh and Parisa Assar (2008), “ The relationship between national culture and e-adoption: a case study of Iran”, American journal of applied sciences, ISSN 1546, Volume: 5, ISSUE: 4
8-Rogers, E.M.(1995 ),“ The Diffusion of Innovations”, 4th Edition, Free Prees, New York, NY
9- Ritu, Agarwal and Manju, Ahuja and Pamela, E.carter and Mitch, Gans(1998),“ Eany and late adopters of IT innovation: Extensions to innovation diffusion theory” Florida State University
10- Xin Luo and Han Li and Jie Zhang and J.P.Shim(2010),“Examining multi-dimensional trust and multi-faceted risk in initial acceptance of emerging technologies: An empirical study of mobile banking services ”, Decision support systems,49,pp. 222-234
11-Xianfeng Zhang and Qin Zhang(2005),“ Online Trust Forming Mechanism: Approaches And An Integrated Model”, ICEC, 05, PP, 201-209 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,869 |