تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,700 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,968,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,350,971 |
تاثیر هوشمعنوی و هوشهیجانی بر خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 45، بهار 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6741 | ||
نویسندگان | ||
سجاد کاظمی ![]() | ||
1دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان- رئیس اداره فعالیت های پژوهشی و فناوری | ||
2تهران- خیابان لالهزار- کوچه شهید اولادی- خوابگاه دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند کرمان | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانشآموزان انجام شد.روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 6500 نفر که براساس جدول مورگان حجم نمونه 363 نفر برآورد گردید، روش نمونهگیری طبقهای تصادفی که دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی بارون(1980)، هوشمعنوی کینگ(2008)، سنجش خلاقیت تورنس(1992) و پرسشنامه خودشکوفایی مازلو(1970) جمعآوری گردیدند. در نهایت، برای تحلیلهای آماری دادهها از نرمافزار SPSSنسخه 26 و نرمافزار LISREL نسخه 8.8 استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد بین هوش معنوی و خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانشآموزان رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنیدار وجود داشت. همچنین بین هوش هیجانی و خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانشآموزان رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنیدار مشاهده گردید.نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که خودشکوفایی میتواند در ارتباط بین هوش معنوی و هوش هیجانی با خلاقیت میانجیگری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشمعنوی؛ هوشهیجانی؛ خلاقیت؛ خودشکوفایی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 |