تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,353,012 |
ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6746 | ||
نویسندگان | ||
اعظم صمصامی1؛ لیلا ذوقی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی و عضو هیات علمی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه کمک طلبی با خودتعیین گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی، به روش همبستگی انجام شده است. بدین منظور از جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران، که در سال تحصیلی 99-1398، مشغول به تحصیل بودند نمونه ای به حجم 539 دانش آموز، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های کمک طلبی رایان و پنتریچ(1997)، درگیری تحصیلی شوفلی و بکر(2006)، نیازهای اساسی خود تعیینگری دسی و رایان(1993) و مقیاس شکفتگی داینر و همکاران(2009) پاسخ دادند. داده های حاصل از پژوهش ، با نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی دانش آموزان با داده های تجربی ، برازش مناسبی داشت. بین خودتعیینگری، شکفتگی ودرگیری تحصیلی با کمک طلبی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین درگیری تحصیلی نقش واسطه ای در پیشبینی کمک طلبی بر اساس خود تعیین گری داشت. نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در پیشبینی کمک طلبی بر اساس شکفتگی معنادار نبود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت، میزان کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان به طور مستقیم براساس خودتعیین گری و شکفتگی و به صورت غیرمســتقیم براساس درگیری تحصیلی دانش آموزان پیش بینی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کمک طلبی؛ خودتعیین گری؛ شکفتگی؛ درگیری تحصیلی | ||
مراجع | ||
بشلیده، کیومرث.(1396). روش های پژوهش و تحلیل آماری مثال های پژوهشی با Spss, Amos . اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
جلیلی، فرخ رو.(1398). تأثیر آموزش خودتعیین گری و جنسیت بر کمک طلبی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، (75)1، 122-136.
رادمهر، فرناز و کرمی، جهانگیر.(1398). بررسی نقش تحمل ابهام و شکفتگی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان. روانشناسی تربیتی، (52)15، 203-216.
رضایی ورمزیار، مرادعلی؛ سعدی پور،اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ دلاور، علی(1400).تأثیر حمایت اجتماعی ادراک شده ،سرمایه های تحولی و روانشناختی و بهزیستی روانشناختی بر درگیری دانش آموزان. تعلیم و تربیت. (37)2، 85-108
صیف، محمد حسن. (1395). تدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی.دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، (6)4، 103-117.
صیف، محمد حسن؛ رستگار، احمد؛ طالبی، سعید؛ یادگار، میترا و قائدی، راهیل. (1399). ارائه مدل علّی روابط ابعاد جهتگیری اهداف پیشرفت و کمکطلبی تحصیلی: نقش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی. روان شناسی مدرسه، (3)9، 139-161.
عابدینی، یاسمین؛ حجازی، الهه؛ سجادی، حسین و قاضی طباطبائی، محمود. (1387). نقش واسطهای درگیری تحصیلی در ارتباط بین اهداف اجتنابی- عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر در رشتة علوم انسانی. رویکردهای نوین آموزشی(1)4، 41-58.
عبدی، علی و زندی پیام، آرش.(1398). پیش بینی عملکرد تحصیلی با توجه به ابعاد هویت تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، (35)12، 19-26.
قدم پور، عزت اله و سرمد، زهره.(1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی،(2)7، 112-126.
کوشکی، شیرین؛ فرزاد، ولی اله و مدرسی حجت آبادی، مرضیه.(1396). نقش خودتعیین گری برعملکرد تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری مجازی. یادگیری آموزشگاهی ومجازی،19،100-85.
مرادی سیاه افشادی، محبوبه؛ قاسمی، ندا؛ قمرانی، امیر.(1394). روایی و پایایی مقیاس شکفتگی و تعیین رابطه شکفتگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 42، 337-330.
Cheer, J. M. (2020). Human flourishing, tourism transformation and COVID-19: A conceptual touchstone. Tourism Geographies, 22(3), 514-524.
Chiu, T. K. (2021). Applying the self-determination theory (SDT) to explain student engagement in online learning during the COVID-19 pandemic. Journal of Research on Technology in Education, 1-17.
Crook, R., Gooding, P., Whittaker, C., Edge, D., Faichnie, C., Westwood, M., & Peters, S. (2021). Student, academic and professional services staff perspectives of postgraduate researcher well-being and help-seeking: a mixed-methods co-designed investigation. Studies in Graduate and Postdoctoral Education.
Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., & Oishi, S. (2009). New measures of well-being. In Assessing well-being (pp. 247-266). Springer, Dordrecht.
Hammerschall, U. (2019). A Gamification Framework for Long-Term Engagement in Education Based on Self Determination Theory and the Transtheoretical Model of Change. In 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 95-101).
Keum, B. T., Hill, C. E., Kivlighan Jr, D. M., & Lu, Y. (2018). Group-and individual-level self-stigma reductions in promoting psychological help-seeking attitudes among college students in helping skills courses. Journal of counseling psychology, 65(5), 661.
MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150.
Mahdiuon, R., Salimi, G., & Raeisy, L. (2020). Effect of social media on academic engagement and performance: Perspective of graduate students. Education and Information technologies, 25(4), 2427-2446.
Marchand, G., & Skinner, E. A. (2007). Motivational dynamics of children's academic help-seeking and concealment. Journal of Educational Psychology, 99, 1, 65-82.
Martín-Arbós, S., Castarlenas, E., & Dueñas, J. M. (2021). Help-Seeking in an Academic Context: A Systematic Review. Sustainability, 13(8), 4460.
Parsons, S, Nuland , R , & Parsons, A.W. (2014). The ABCs of Student engagement.phi Delta Lappan, 95(8), 23-27.
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., & Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research Policy, 50(1), 104114.
Rakovec-Felser, Z. (2015). The sensetiveness and fulfillment of psychological needs: Medical, Health Care and Students. Collegium antropologicum, 39(3), 541-550.
Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). Springer, Boston, MA.
Ridgway, J., Lind, C., & Hickson, L. (2020). What Motivates People to Seek Help for Their Hearing? Applying Self-Determination Theory to Hearing Healthcare. In Self-Determination Theory and Healthy Aging (pp. 147-169). Springer, Singapore.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860.
Ryan, A. M. & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents help-seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89, 2, 329-341.
Sanagavarapu, P., & Abraham, J. (2021). Validating the relationship between beginning students’ transitional challenges, well-being, help-seeking, and their adjustments in an Australian university. Journal of Further and Higher Education, 45(5), 616-628.
Schaufeli, W.B. & Bakker .A. B. (2006). The Measurement of Work Engagement with a Short Questionnaire A cross-national study. Educational and Psychology Measurement, 66: 701-71.
Simons, L. G., & Steele, M. E. (2020). The negative impact of economic hardship on adolescent academic engagement: an examination parental investment and family stress processes. Journal of youth and adolescence, 49(5), 973-990.
Won, S., Hensley, L. C., & Wolters, C. A. (2021). Brief research report: Sense of belonging and academic help-seeking as self-regulated learning. The Journal of Experimental Education, 89(1), 112-124.
Worthley, J. P., Hostetler, A. J., & Frye, A. A. (2017). Motivated to seek help: Masculine norms and self-regulated motivation in self-help groups. Psychology of Men & Masculinity, 18(1), 20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |