تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,585,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,938,149 |
ارائه مدلی جهت محاسبه کارایی واحدهای فناوری اطلاعات بانکی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (مطالعه موردی ادارات خدمات انفورماتیک مدیریتهای شعب بانک ملت) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 16، شهریور 1391، صفحه 119-134 اصل مقاله (740.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2012.676 | ||
چکیده | ||
ارائه خدمات در شکلی مطلوب و مطمئن به طوری که موجبات رضایت و وفاداری مشتریان را فراهم کند, شرط بقای سازمانهای امروزی بویژه در صنعت بانکداری به شمار میرود. با الکترونیکی شدن صنعت بانکداری، بانکها مجبور به سرمایهگذاریهای کلانی هستند، تا بتوانند در لبه فناوریهای روز دنیا حرکت نمایند. اما برای حفظ رضایتمندی مشتری ضمن ارتقاء خدمات، میبایست تدابیری را برای حفظ و پایداری خدمات بکار ببرند. تاکنون مدلها و روشهای گوناگونی جهت بررسی عملکرد شعب بانکهای کشور توسط محققین و نظریه پردازان ارائه شده است اما واحدهای ستادی پشتیبانی کننده شعب که عملکردشان مستقیماً بر شعب تأثیرگذار است کمتر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این تحقیق به سنجش کارایی 38 اداره خدمات انفورماتیک بانک ملت و واحدهای زیرمجموعه آنها پرداخته شده است. ابتدا طی فرایندهای مختلف شاخصهای ورودی و خروجی شناسایی و با استفاده از تکنیک دلفی و منطق فازی، اعتبار و ضریب اهمیت شاخصها مشخص گردید سپس با ترکیب سه مدل راسل اصلاح شده، ارزیابی کارایی مؤلفهای و مدل رتبهبندی اندرسون- پترسون و افزودن محدودیت وزنی، مدل پیشنهادی جهت سنجش کارایی و رتبهبندی این ادارات استخراج گردید و عملکرد این ادارات در سال 88 مورد ارزیابی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ تحلیل پوششی داده¬ها؛ فناوری اطلاعات؛ منطق فازی؛ سنجش رضایت مشتری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی 1-بیاتی، ساناز و همکاران. ارائه چارچوبی جهت الکترونیکی کردن فرایندهای ارائه خدمات به مشتریان در بانک. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. 1384. 2-جهانشاهلو غلامرضا، فرهاد حسین زاده لطفی و هاشم نیکومرام. تحلیل پوششی دادهها و کاربردهای آن. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات. 1387. 3-جهانشاهلو، غلامرضا و سعید، محرابیان. نگرشی بر مدلهای رتبه بندی در تحلیل پوششی داده ها. دانشگاه تربیت معلم. دانشکدهء کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی. 1387. 4-شیخمرادی، معصومه و غدیر مهدوی. ارزیابی شعب بیمه ایران در شهر تهران با استفاده از برنامه ریزی خطی فازی. همایش بین المللی صنعت بیمه، چالشها و فرصتها. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده فنی و مهندسی. 1388. 5-مهرگان، محمد رضا. مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها تحلیل پوششی دادهها. انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 1383. 6-مخاطب رفیعی، فریماه و سارا نخجیرکان. اندازهگیری کارایی نسبی خطوط هوایی ایران با استفاده از تحلیل پوششی دادهها. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. پاییز 1389.
منابع انگلیسی 1-Banker ، RD. ، A. Charnes and W. W. Cooper, (1984), Some Models for Estimating Technical Scale Efficiencies in Envelopment Analysis, Management Science. 30. (9) ، pp. 1078-1092
2-Charnes A.، W.W. Cooper and E. Rhodes, (1978),Measuring the efficiency of decision making units، European Journal of Operations Research, 2, (1978), pp. 429–444.
3-Cook W.D. and M. Hababou, (2001), Sales performance measurement in bank branches, The International Journal of Management Science, 29, (2001), pp. 299–307.
4-Cook W.D. and M. Hababou, (2000), Multi component Efficiency Measurement andShared Inputs in Data Envelopment Analysis: an Application to Sales and Service Performance in Bank Branches, Journal of Productivity Analysis, 14, (2000), pp. 209–224
5-Farrell M. J. (1957), The measurement of productive efficiency", Journal of the Royal Statistical Society، Series A، General, 120, (3), pp. 253–281
6-Roll، Y.، W. D. Cook، B. Golany, (1991), Controlling factor weights indata envelopment analysis, IIE Transactions, 23, pp. 2–9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,000 |