تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 644 |
تعداد مقالات | 6,315 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,882,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,471,860 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت مدل کسبوکار | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 54، دی 1400، صفحه 61-84 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.37610.5392 | ||
نویسندگان | ||
امیرمحمد کلابی* 1؛ جهانگیر یدالهی فارسی2؛ مریم عزیزی3 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس، تهران ایران. | ||
2دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشآموخته دکترای دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مدلهای کسبوکار نقشی تعیینکننده در موفقیت کسبوکار دارند، اما مطالعات اندکی در خصوص عوامل مؤثر بر موفقیت مدل کسبوکار انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت مدل کسبوکار است. پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شده و جامعه آماری آن کارآفرینان، سرمایهگذاران و خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. دادههای بخش کیفی پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 خبره و کارشناس صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در بخش کمی، با استفاده از جمعآوری 142 پرسشنامه جمعآوری شده است. برای تحلیل دادههای کیفی، از روش کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی نیز، تحلیل عامل تأییدی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS نسخه 23 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل ایجادکننده مدل کسبوکار موفق در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به 7 دسته کلی تقسیم میشوند که بر اساس ضریب عاملی عبارتاند از: پویایی، چشمانداز و مأموریت روشن، ارزش پیشنهادی منحصربهفرد، رابطه اثربخش با مشتری، تناسب درونی عناصر مدل کسبوکار، دشواری تقلید مدل کسبوکار و استفاده اثربخش از منابع. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کسبوکار؛ عوامل موفقیت؛ ارزش پیشنهادی | ||
مراجع | ||
کلابی، امیرمحمد (1399). مدلسازی عوامل موثر بر پایداری مدلهای کسب و کار، پژوهشهای مدیریت عمومی، 13(47)، 134-111.
کلابی، امیرمحمد؛ کریمی راد، سیمین (1399). شناسایی و تبیین آمیخته بازطراحی مدل های کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 276-253.
References
Al-Debei, M. M., & Avison, D. (2017). Developing a unified framework of the business model concept. European journal of information systems, 19(3), 359-376.
Alt, R., & Zimmermann, H. D. (2014). Status of business model and electronic market research: An interview with Alexander Osterwalder. Electronic Markets, 24(4), 243-249.
Amit, R., & Zott, C. (2015). Crafting business architecture: The antecedents of business model design. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(4), 331-350.
Aspara, J., Lamberg, J. A., Laukia, A., & Tikkanen, H. (2013). Corporate business model transformation and inter-organizational cognition: The case of Nokia. Long range planning, 46(6), 459-474.
Aversa, P., Furnari, S., & Haefliger, S. (2015). Business model configurations and performance: A qualitative comparative analysis in Formula One racing, 2005–2013. Industrial and Corporate Change, 24(3), 655-676.
Boons, F., & Freund, F. (2013). Business models for sustainable innovation: state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner production, 45, 9-19.
Carraresi, L., & Broring, S. (2021). How does business model redesign foster resilience in emerging circular value chains? Journal of Cleaner Production, 289, 1-14.
Casadesus-Masanell, R., & Ricart, J. E. (2011). How to design a winning business model. Harvard business review, 89(1), 100-107.
Cavalcante, S. (2014). Preparing for business model change: The "prestage" finding. Journal of Management & Governance, 18: 449-469.
1Colabi, A. (2020). Modeling Factors Affecting the Sustainability of Business model. Public Management Researches, 13(47), 111-134. (in persian)
Colabi, A., Karimirad, S. (2020). Identifying and Explaining the Reconstruction of Business Models Mix with Corporate Entrepreneurship Approach in Tourism Industry. Tourism Management Studies, 15(50), 253-276. (in persian).
Dasilva, C. M., & Trkman, P. (2014). Business model: What it is and what it is not. Long range planning, 47(6), 379-389.
Doz, Y. L., & Kosonen, M. (2010). Embedding strategic agility: A leadership agenda for accelerating business model renewal. Long range planning, 43(2), 370-382.
Ghezzi, A., Cortimiglia, M. N., & Frank, A. G. (2015). Strategy and business model design in dynamic telecommunications industries: A study on Italian mobile network operators. Technological Forecasting and Social Change, 90, 346–354.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194
Haaker, T., Bouwman, H., Janssen, W., & de Reuver, M. (2018). Business model stress testing: A practical approach to test the robustness of a business model. Futures, 89, 14-25.
Hacklin, F., & Wallnofer, M. (2012). The business model in the practice of strategic decision making: Insights from a case study. Management Decision, 50(2), 166–188.
Hedman, J. and Kalling, T. (2003). The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems. 12 (1), 49-59.
Ladd, T. (2018). Does the business model canvas drive venture success? Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 20(1), 57–69.
Liu, P., & Bell, R. (2019). Exploration of the initiation and process of business model innovation of successful Chinese ICT enterprises. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. 11(4), 515-536.
Markides, C., & Charitou, C. (2004). Competing with dual business models: A contingency approach. Academy of Management Executive, 18(3), 22–36.
Mason, K., & Mouzas, S. (2012). Flexible business models. European Journal of Marketing, 46(10), 1340-1367.
McGrath, R.G. (2010). Business models: A discovery driven approach. Long Range Planning, 43(2). 3-29.
Mitchell, D. and Coles, C. (2004). Establishing a continuing business model innovation process. Journal of Business Strategy, 25(3): 39-49.
Morris, M., Schindehutte, M., & Allen, J. (2005). The entrepreneur's business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58 (6), 726-735.
Morris, M., Schindehutte, M., Richardson, J., and Allen, J. (2006). Is the business model a useful strategic concept? Conceptual, theoretical, and empirical insights. Journal of Small Business Strategy.17 (1): 27-50.
Newth, F. (2012). Business models and strategic management: a new integration. Business Expert Press.1-19.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and the future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 15, 1-25.
Ranjith, V. K. (2016). Business models and competitive advantage. Procedia Economics and Finance, 37, 203-207.
Ritter, T., and Lettl, C .(2018) .The wider implications of business-model research. Long Range Planning.51(1), 1-8.
Shafer, S. M., Smith, H. J., & Linder, J. C. (2005). The power of business models. Business horizons, 48(3), 199-207.
Szopinski, D., Schoormann, T., John, T., Knackstedt, R., & Kundisch, D. (2020). Software tools for business model innovation: current state and future challenges. Electronic Markets, 30(3), 469-494.
Teece D.J. (2010), Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning,43(2-3): 172-194.
Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long range planning, 51(1), 40-49.
Weill, P., Malone, T. W., D’Urso, V. T., Herman, G., & Woerner, S. (2005). Do some business models perform better than others? A study of the 1000 largest US firms. MIT Center for coordination science working paper, 226, 1-39.
Zabojnik, J. (2002). A theory of trade secrets in firms. International Economic Review. 43(3), 831-855.
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of Management, 37(4), 1019-1042. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 947 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |