تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,461,568 |
بحران کرونا و توسعه فرایند دورکاری در نظام اداری ایران: تجارب سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 54، دی 1400، صفحه 143-168 اصل مقاله (1.06 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.36453.5287 | ||
نویسندگان | ||
الهام ابراهیمی ![]() ![]() | ||
1استادیار مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
2دکترای مدیریت صنعتی و مدیرکل برنامهریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دورکاری یکی از اقدامات اصلی سازمانها و شرکتها در سراسر جهان طی همهگیری کوید 19 بود که البته پیشتر نیز به دلایل مختلف، اما نه به گستردگی دوران پاندمی انجام میشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین مدل تجارب و درسآموختههای نوین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه پیادهسازی و مدیریت فرایند دورکاری در دوران بحران دنیاگیر کرونا با رویکرد استقرایی و روش کیفی انجام شد. جامعه هدف این پژوهش کارکنان و مدیران با سابقه دورکاری یا تصمیم گیر در فرایند دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بودند و نمونهگیری به صورت غیراحتمالی قضاوتی تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. روش گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساخت یافته و روش تجزیه و تحلیل آنها، تحلیل تم بود. یافتههای پژوهش نشان داد، تجارب سازمان از دورکاری در دوران دنیاگیری کرونا در قالب پنج تم اصلی و نوزده تم فرعی منتج از آنها قابل دستهبندی است. به عبارت دیگر، برای مدیریت دورکاری در زمان بحران کرونا مواجهه صحیح در پنج حیطه اصلی ضروری مینمود: 1. فرهنگ سازمان، 2. سیستمها و زیرساختهای سازمان، 3. ادراکات، نگرشها و مهارتهای کارکنان، 4. متناسبسازی سبکهای مدیریت 5. استراتژیها و کارکردهای سازمان. | ||
کلیدواژهها | ||
کرونا؛ دورکاری؛ دولت الکترونیک؛ تحلیل تم؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران | ||
مراجع | ||
Abedi Jafari, H., Taslimi, M. S., Faqihi, A., Sheikhzadeh, M. (2011). Content Analysis and Theme Network: A simple and efficient way to explain patterns in qualitative data. Strategic Management Thought (Management Thought), 5 (2), 151-198. (In Persian) Andalib, D., Rostami, K. (2016). Impact on teleworking on organizational performance with structural equation modeling. Journal of Business Administration Researches, 8(16), 141-159. (In Persian) Apgar, M. (1998). The alternative workplace: changing where and how people work. Harvard Business Review. Asadi, A., Karimi, F. (2011). Teleworking review; Advantages and Disadvantages. Monthly of "Report", 277, 77-83. (In Persian) Attride-Stirling, J. (2001). thematic networks: An analytic tool for qualitative research, Qualitative research, 1(3), 385-405. Azami, M., Okhovati, M., Mokhtari, H., Khodabakhs, S. (2018). Teleworking in Health Libraries: A Survey of Academic Librarians’ Viewpoints, Journal of Biochem Tech, Special Issue (2), 78-83. Baert, B., Lippens, L., Moens, E., Sterkens, P., and Weytjens, J. (2020). The COVID-19 crisis and telework: A research survey on experiences, expectations and hopes. GLO Discussion Paper, No. 532. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. Sectoral Policies Department Report. (2020). Challenges and Opportunities of Teleworking for Workers and Employers in the ICTS and Financial Services Sectors. Geneva: International Labour Organization. De Preter, W. (2020, April 22). Grote vraag naar telewerk bij werknemers. De Tijd. Retrieved April 27, 2020 from https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/grote-vraag-naar-telewerk-bijwerknemers/10222148 Ghanbari, A. (2011). Telework: foundations, principles and methods, including teleworking schemes in the administrative system of Iran. Tehran. Farazma Pardazesh Co. (In Persian) Hickey, D., Tang, N. (2015). Theoretical and Applied Approaches to Remote Work for Academic Reference and Instruction Librarians, Advances in Library Administration and Organization, 34, 263-275. Hosseinpour, D., Alizadeh, H. (2012). The effect of Psychological Capital on Teleworking Adoption. Management Studies in Development and Evolution, 21(69), 95-119. (In Persian) Hynes, M. (2014), Telework isn’t working: A policy review, The Economic and Social Review, 45 (4), 579–602. khabaronline Agency Report (2020). An overview of teleworking in Iran from: https://www.khabaronline.ir/news (In Persian) Knutson, T. (2020, April 8). Telecommuting Surge Likely to Last Past COVID-19 Crisis, Predicts Brookings Report. Forbes. Retrieved April 27, 2020 from https://www.forbes.com/sites/tedknutson/2020/04/08/telecommuting-surge-likely-to- last-past-covid-19-crisis-says-brookings-report Mamduhi, A., Mojtahedzadeh, M., Alimoradi, M. (2011). Estimating for Telecommuting for a Sample of Government Employees based on Organizational Characteristics. Quarterly Journal for Management and Development Process, 23 (2), 29-44. (In Persian) Massey, E. G. (2020). The New Normal – Teleworking Challenges and Solutions. The National Law Review, Volume X, Nomber 300. Memarzade, Gh., Abolmaali, F. (2015). Effect of Distance Working on Performance of Employees of Ministry of Cooperative, Labor & Social Welfare. Islamic Azad University, Science and Branch, 23(4), 1-10. (In Persian) Mizandar, S., Yavari, A. (2017). A Study of the Integration of the National Archives of Iran and the National Library of Iran (2): History and Structure. Iranian National Archive Quarterly, 3(3), 68-91. (In Persian) Morganson, V. J., Major, D. A., Oborn, K. L., Verive, J. M. and Heelan, M. P. (2010). Comparing telework locations and traditional work arrangements: Differences in work‐life balance support, job satisfaction, and inclusion, Journal of Managerial Psychology, 25(6), 578-595. Najafgholinezhad, A., Hariri, N., Sadesghzade, A. (2016). Teleworking in the National Library of Iran from the perspective of teleworkers and their managers. Journal of Library and Information Science Studies, 23(17), 83-104. (In Persian) Patton, M. Q. (1990), Qualitative evaluation and research methods, Thousand oaks, CA: Sage. Rabiee A, Amini M, Pirayesh Z. (2014). Examining Teleworking Linkage with Improvement of Work and Social Life Balance. Social Welfare Quarterly, 13 (51), 69-108. (In Persian) Raminmehr, H., Edraki, M., Tavakoli, S., Amjadi Kivi, M. (2013). Strategic Evaluation of Teleworking Pattern for Teleworkers. Journal of Strategic Management Studies, 4(14), 53-73. (In Persian) Shahvaran, F. (2016). Disadvantages and advantages of telecommuting in Iran. International conference on management and social science, Dubai, UAE. Sohrabi, B., Rezaiyan, A. (2006). Investigation of telework in Kosar Economic Organization. Journal of Business Management Perspective, 19, 159-173. (In Persian) Tahavori Z. (2014). The Survey of Viewpoint of Teleworkers in Department of Information Processing about Advantages and Disadvantages of Teleworking. Iranian Journal of Information Processing & Management, 28 (4), 1069-1101. (In Persian) Tahavori, Z. (2013). Telework in the National Library and Archives of I.R. of Iran. National Studies on Librarianship and Information Organization, 23(4), 74-93. (In Persian) Ministers of Social Affairs and e-Government Report (2010). Telecommunications Regulations. Retrieved from: https://shenasname.ir/subjects/egovernement/313-76481 (In Persian) Mehr News Agency Report (2020). The teleworking conditions of the employees in Tehran province. Retrieved from: https://www.mehrnews.com/news (In Persian) The Japan times Report (2020). Use of telecommuting in Tokyo surged from 24% to 63% in two months. Retrieved from: https://www.japantimes.co.jp/article-expired/ Zhang, S., Moeckel, R., Moreno, A. T., Shuai, B., Gao, J. (2020). A work-life conflict perspective on teleworks. Transportation Research, Part A 141, 51–68.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18,202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |