تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,725,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,358,922 |
مدلیابی معادلات ساختاری سازگاری تحصیلی بر مبنای خودکارآمدی تحصیلی با میانجی-گری خستگی هیجانی در دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 13-1 اصل مقاله (709.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6966 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اخوی ثمرین* 1؛ سودابه ابراهیمی2؛ رسول شاکری3؛ مریم شکوهی راد4 | ||
1دکترای تخصصی مشاوره، استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد. | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تنکابن، مازندران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری سازگاری تحصیلی بر مبنای خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری خستگی هیجانی در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. از این جامعه نمونهای به حجم 250 نفر به روش نمونهگیری در دسترس با توجه به شرایط کرونا انتخاب و به پرسشنامههای سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خستگی هیجانی پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS 25 و 8.8 Lisrel تحلیل شد. نتایج نشان داد که سازگاری تحصیلی با نمره کل خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت و با خستگی هیجانی ارتباط منفی دارد. همچنین خستگی هیجانی با نمره کل خودکارآمدی تحصیلی ارتباط منفی دارد (001/0< p). شاخصهای برازش مدل نیز، خودکارآمدی تحصیلی بر ساختاری تحصیلی را با میانجیگری خستگی هیجانی تأیید کرد. از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاههای آموزشی جهت افزایش مدیریت هیجان و خودکارآمدی تحصیلی توسط روانشناسان و مشاوران پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خستگی هیجانی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
بزرآبادی فراهانی، نرگس و عراقیه، علیرضا (1394). بررسی اثر تشویق بر افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه 14. فصلنامه مشاوره رواندرمانی، 16(4)، 39-49.
جنا آبادی، حسین، رضوی، سکینه (1392). رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(17)، 51-64.
حاجیتبار فیروزجایی، محسن، شیخ الاسلامی، علی، طالبی، مریم، برقی، عیسی (1398). تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانشآموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(34)، 76-59.
خرمائی، فرهاد؛ فصیحانی فرد، سارا و آزادی ده بیدی (1397). پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی. رویش روانشناسی، 7(3)، 128-111.
زارعی، حیدر علی و میر هاشمی، مالک. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 12(3)، 166-160.
عزیزی نژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 68-57.
ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ؛ آراﺳﺘﻪ ﻧﻈﺮ، زﻫﺮا و ﻣﻌﻤﺎر، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ (1390). بررسی تأثیر منبع کنترل در فرسودگی شغلی آموزشیاران زن نهضت سوادآموزی شهر تهران. مشاوره شغلی و سازمانی، 8(5)، 84-69.
کریم زاده، منصوره و محسنی، نیک چهره (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان،4(2)، 45-29.
References
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |