تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,969 |
مطالعه تطبیقی مالکیت فکری اثر هنری در ایران و هند: اطلاع رسانی و آموزش | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2022.35408.2105 | ||
نویسندگان | ||
پریسا شادقزوینی* 1؛ پینکی چادها2 | ||
1دانشیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا تهران ایران | ||
2دکترای پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
حق مالکیت فکری(Intellectual Property Rights/IPR)، به صاحبانش اجازه بهرهوری از فعالیتهای ابتکاریشان را میدهد. این حق، سدهها مورد خوانش قرار گرفته، اما همیشه موفق نبوده است. این مقاله برآن است، با مطالعه تطبیقیِ حق مالکیت فکری هنرمندان ایران و هند، به مقایسه سطحآگاهی و اطلاعرسانی در دستهبندی آموزشی و غیرآموزشی بپردازد. دو کشور، با تجربه سیاستگذاریها و تحولات نوین اجتماعی، مشابهتهای فرهنگی، نتایج یکسانی در حوزه IPR نداشتهاند. پرسش اصلی این است: هنرمندانِ دو کشور در مورد حمایتِ IPR در چه جایگاهی قرار دارند؟ سطح و نحوه اطلاعرسانی و آموزش چگونه موجب موفقیت یا عدم آن شده است؟ فرض بر این است که تقویت اطلاعرسانی و آموزش، میتواند موجب تفاوت در میزان موفقیت کشورها با شرایط مشابه شود. مقاله توصیفی-تطبیقی، جمعآوری دادهها به شیوه پیمایشی، ابزار پژوهش پرسشنامه، و جامعه آماری هنرمندان تجسمی 60-20 ساله در ایران و هند است، که به روش نمونهگیری در دسترس 120 نفر قرار داده شد. بنابر یافتهها، علیرغم مشابهت-ها، دو کشور در حوزه IPR مشابه عمل نکرده، و هند بهواسطه آموزش و اطلاعرسانی، مدیریت بهتری در اجرای این قانون داشته است. آگاهی جامعه نسبت به IPR، موجب میشود اثر هنری به عنوان یک کالای ارزشمند قلمداد شده و مورد محافظت قانون قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حق مالکیت فکری؛ کپیرایت؛ هنرهای تجسمی؛ ایران؛ هند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 |