تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 557 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,049 |
رابطه سبکهای مقابله با استرس و اسنادهای علّی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 27-14 اصل مقاله (812.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6994 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرحمن انصاری صدر1؛ محمود شیرازی ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران، | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای مقابله با استرس و اسنادهای علّی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1008 نفر تشکیل میدادند که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران (119 دختر و 113 پسر) به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای استرسزای اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه سبک اسنادی پترسون و همکاران (1982) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین سبک مسئله مدار و سبک اسناد مثبت با پیشرفت تحصیلی وجود داشت و رابطه منفی و معنیداری بین سبک هیجان مدار، اجتنابی و اسناد منفی با پیشرفت تحصیلی وجود داشت (05/0P<). علاوه بر این، نتایج نشان داد که اسناد مثبت و اسناد منفی نقش پیشبینی کنندهای در پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشتند؛ و با تغییر سبکهای اسناد پیشرفت تحصیلی دانشجویان تغییر میکند همچنین سبکهای مقابله با استرس نقش پیشبینی کنندهای در پیشرفت تحصیلی دانشجویان نداشت؛ بنابراین نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت اسنادهای علی در پیشبینی و افزایش پیشرفت تحصیلی بود و لزوم توجه مسئولین مربوطه دانشگاهها در آموزش اسنادهای علی درونی، پایدار و کلی در موقعیتهای مثبت به دانشجویان را نشان میدهد که به کمک اسنادهای علی درونی، پایدار و کلی، مدرسان از استراتژیهای متعدد آموزشی برای ارائه مطلب بهرهمند میشوند و یادگیری فعال در دانشجویان رخ میدهد که منجر به پیشرفت تحصیلی در دانشجویان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ سبکهای مقابله با استرس؛ اسنادهای علی | ||
مراجع | ||
آقاپور، مهدی؛ ابو المعالی الحسینی، خدیجه و اصغر نژاد فردید، علیاصغر (1397). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمک خواهی بر سازگاری تحصیلی. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12 (42)، 58-39.
آزادیکتا، مهرناز (1391). بررسی نقش راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی بهعنوان پیشبینهای افت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. مجله دست آوردهای روانشناختی، 19(1): 116-99.
اسدی، ریحانه (1393). رابطه راهبردهای مقابلهای با فرسودگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
اینانلو، مهرنوش؛ بهاء، ربابه؛ سید فاطمی، نعیمه و حسینی، آغافاطمه (1391). سبکهای مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری. حیات، ۱۸ (۳): ۶۶-۷۵.
بهروزی، ناصر؛ رضایی، شبنم و عالیپور، سیروس (1397). رابطه علّی انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه با میانجیگری راهبردهای مقابلهای. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 30 (15)، 134-107.
بساک نژاد، سودابه؛ یونسی، عیدان و جنادله، خالد (1398). رابطه بین سبکهای فرزند پروری و راهبردهای مقابله بهواسطه گری سبکهای هیجانی در مادران پسران نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی، 15 (4).
پور کمالی، آرینا (1392). رابطه سبکهای اسناد و خودتنظیمی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
تمنائی فر، محمدرضا؛ بشیری، مژگان و دشتبان زاده، سمیه (1392). رابطهی سبک اسناد و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی. نشریه پژوهشها و مطالعات علوم رفتاری، 5(16)، 45-21.
حنیفی، فریبا و امینی، زهرا (1395). بررسی رابطه بین سبکهای مقابلهای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(30)، 108-89.
رسولی خورشیدی، فاطمه؛ کدیور، پروین؛ صرامی، غلامرضا و تنها، زهرا (1393). رابطه فراشناخت، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 10(18): 103-122.
سعیدی، زهرا و فرحبخش، کیومرث (1395). رابطه کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹ (۳): ۱۸۵-۱۷۶.
شهنی، منیجه؛ جلیل زاده، ناهید و مکتبی، غلامحسین (1389). رابطهی سبکهای اسنادی با افسردگی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهرستان اهواز. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 12 (7)، 70-47.
شعبانی، زهرا و عابدی، مریم (1399). پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابلهای، اضطراب امتحان و سبکهای اسنادی. پویش در آموزش علوم انسانی، 5 (19):66-51.
شکری، امید؛ تمیزی، نوشین؛ عبدالله پور، محمد آزاد و تقوایی نیا، علی (1394). اعتبار یابی و روا سازی نسخهی تجدیدنظر شدهی پرسشنامهی هدف پیشرفت در دانشجویان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3 (4)، 122-107.
غفوری، مهری؛ حجازی، مسعود و شیخی، محمدرضا (1398). ارتباط بین راهبردهای مقابلهای با استرس تحصیلی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری، 7 (3)، ۴۱-۴۷.
قاسمی، مژگان (1398). بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع شهرستان تفت. دومین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان،https://civilica.com/doc/907497
قنادی، سوزان؛ فخری، محمدکاظم و دوستی، یار علی (1397). الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و سبکهای اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 173-155.
معین الغربایی، فاطمه؛ نوفرستی، اعظم؛ کرملو، سمیرا و گنجی، نیما (1396). مقایسه سبکهای اسنادی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و نگرشهای ناکارآمد (سه بعد از شناخت اجتماعی) در افراد افسرده و عادی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 1 (6)، 104-91.
معصومی، نعمتالله؛ کرباسی، منیژه و وکیلیان، منوچهر (1393). رابطهی سبکهای اسنادی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دورهی متوسطه اول شهر همدان. فصلنامه تحقیقات روانشناختی، 6 (22)، 55-70.
مولوی، پرویز؛ رستمی، خلیل؛ فدایی نائینی، علیرضا؛ محمد نیا، حسین و رسولزاده، بهزاد (1386). بررسی عوامل مؤثر در کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1386؛25(1):58-53.
هاشم نژاد، طاهره؛ خنجرخانی، مسعود و حیدر زادگان، علیرضا (1398). بررسی تأثیر رویکرد تلفیق برنامه درسی، بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم شهرستان خاش. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،16 (33).
یداللهی فر، محمدجواد و میرزایی، داوود (1399). رابطه بین تابآوری، راهبردهای مقابلهای با سبکهای یادگیری و عملکرد تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14)، 205-224.
References
Aurah, C. M. (2013). The effects of self-efficacy beliefs and metacognition on academic performance: A mixed method study. American Journal of Educational Research, 1(8), 334-343. DOI:10.12691/education-1-8-11
Chavarría Carranza, C. Y. (2019). Causal Attribution Styles. Importance for Research and Professional Intervention During Adolescence. Revista Costarricense de Psicología, 38(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v38i01.01
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of personality and social psychology, 58(5), 844-854. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844
Erfani, N., & Maleki, H. (2015). Predicting academic burnout based on attribution styles and goal orientation of female students. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 2(1), 37-42.
Gajda, A., Karwowski, M., & Beghetto, R. A. (2017). Creativity and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 109(2), 269-299.
Garriott, P. O., & Nisle, S. (2018). Stress, coping, and perceived academic goal progress in first-generation college students: The role of institutional supports. Journal of Diversity in Higher Education, 11(4), 436-450 https://doi.org/10.1037/dhe0000068
Hellriegel, D. (2010). Organizational behavior. Cengage learning.
Kalantarypour, M., & Modirkhamene, S. (2021). SEMing EFL Teachers' Management Strategies and Coping Styles in Relation to Learners' Ultimate Achievement. Iranian Journal of Language Teaching Research, 9(1), 107-121.
Karatas, E., & Yalin, H. I. (2021). The Impact of Matching Learning-Teaching Styles on Students' Academic Achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 92, 377-402.
Khan, M. (2013). Academic self-efficacy, coping, and academic performance in college. International Journal of undergraduate research and creative activities, 5(1), 1-13
Koushki, S., Liaght, R., & Kamali, A. (2014). Relationship between attributional styles, self-regulation and educational procrastination in student. International Journal of Psychological Research, 3(3), 184-91.
McCain, R. S., McKinley, N., Dempster, M., Campbell, W. J., & Kirk, S. J. (2018). A study of the relationship between resilience, burnout and coping strategies in doctors. Postgraduate medical journal, 94(1107), 43-47. http://dx.doi.org/10.1136/postgradmedj-2016-134683
Peterson, C., Semel. A., von Beayer, C., Abramson, L. Y., Metalsky, G. I., & Seligman, M. E. P. (1982). The attribution Style Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 6, 229-286
Ramlan, H., Shafri, N. I., Wahab, S., Kamarudin, M. A., Rajikan, R., Wahab, N. A. A., & Damanhuri, H. A. (2020). Depression, Anxiety and Stress in Medical Students: An Early Observation Analysis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(2), 21-28.
Silva, E., Aguiar, J., Reis, L. P., e Sá, J. O., Gonçalves, J., & Carvalho, V. (2020). Stress among Portuguese Medical Students: the EuStress Solution. Journal of Medical Systems, 44(2), 45. DOI:10.1007/s10916-019-1520-1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |