تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,015 |
تحلیل و بررسی عوامل مؤثر در ارتقای پیادهمداری با رویکرد طراحی محیط در چهارچوب برنامهریزی سبزراهها (مطالعۀ موردی: کلانشهر مشهد) | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 11، دوره 20، شماره 68، مهر 1401، صفحه 238-263 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij10.22111.2022.7010 | ||
نویسندگان | ||
الیا وطن پرست* 1؛ شعبان شتایی جویباری2؛ عبدالرسول سلمان ماهینی3؛ ریک هانسن4 | ||
1دانشجوی دکتری علوم و مهندسی جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ،گرگان ،ایران | ||
2استاد جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
3استاد محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ،گرگان، ایران | ||
4استاد فضای باز و طراحی شهری، دانشگاه هوکشوله گایزنهایم،آلمان | ||
چکیده | ||
پیادهراه ابزاری مرتبط با سلامت اجتماعی، سبک زندگی شهری، اقتصاد شهری، کیفیت محیطی است. در دهههای اخیر این فضاهای شهری به دلایل مختلفی از جمله ایجاد مقیاس انسانی، افزایش پویایی و تعاملات اجتماعی، مسائل محیط زیستی، سلامت فردی و اجتماعی، ایجاد شادابی و جذب توریسم، بسیار مورد توجه صاحبنظران برنامهریزی شهری قرار گرفته است. ا توجه به مسائلی چون گردشگرپذیری، 5/4 برابرشدن تعداد خودروها در دهۀ اخیر، افزایش میزان آلایندههای محیط زیستی ناشی از حمل و نقل، افزایش آمار کمتحرکی و اضافهوزن شهروندان و بهطورکلی عدممطلوبیت زیستپذیری این کلانشهر، نیاز به حمایت از حملونقل پاک و انسانمحور احساس میشود. ایجاد یک محور پیادۀ مطلوب و سازگار با محیط زیست میتواند در ارتقای فضاهای باز پیادهمحور نقش بسزایی داشته باشد. آنچه در برنامهریزی این فضاها میتواند نقش مؤثری بازی کند و اهداف ذکرشدۀ برنامهریزان شهری را جامع عمل بپوشاند، پیشنهاد راهکاریست که قابلیت تطبیق با نیازهای مادی و معنوی شهروندان را در خود جای دهد. در تحقیق پیشِرو علاوهبر معرفی سبزراهها بهعنوان بستری برای تحقق بسیاری از انتظارات برنامهریزان شهری برای ایجاد تحول در فضای عمومی پیادهراهها، سعی شده است انتظارات شهروندان از چنین فضاهایی نیز بهعنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد تحول در فضای عمومی شهری مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور با استفاده از پرسشنامه و روشهای تجزیهوتحلیل و وزندهی SAW و AHP، به بررسی نظرات و انتظارات جامعۀ شهری از یک محور پیادۀ مطلوب و مؤثر در سبک نوین زندگی شهری پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که سبزراهها میتوانند بستری برای تحول در سبک زندگی شهری و گرایش به پیادهروی و فعالیت روزانه و افزایش ارزش اقتصادی زمین تا میزان 23 درصد باشند. همچنین، استفاده از پوشش گیاهی، اختصاص خط ویژۀ دوچرخه و درنظرگرفتن اماکن پرتردد در برنامهریزی این فضاها میتواند در افزایش تمایل شهروندان به پیادهروی، نقش بسزایی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبزراه؛ پیادهراه؛ انتظارات شهروندان؛ ارتقای پیادهمداری؛ مشهد شهر انسانمحور | ||
مراجع | ||
ادارۀ برنامهریزی سازمان پارکها و فضای سبز، گروه برنامهریزی شهرداری مشهد (1398). برش سازمانی برنامۀ میانمدت شهرداری مشهد، مشهد. شهرداری مشهد. 115 صفحه.
امیرفخریان، مصطفی؛ براتعلی خاکپور؛ مجید دانایی؛ معصومه توانگر (1391). بررسی و تحلیل نقش کارکردهای اجتماعی پارکهای شهری براساس موقعیت مکانی و شرایط کلی منطقه، نمونۀ مطالعاتی: مناطق یک و شش شهرداری مشهد، فصلنامۀ علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی. دوره12. شماره 40. صفحات 211-190.
بارانی، جمال؛ محمدرضا مظلومی؛ مجید وفایی؛ ملیحه احمدیان؛ سعید قربانزاده؛ سمانه غیورباغبانی؛ عاطفه حسینی؛ مجید حســینزاده (1397). برش منطقهای برنامۀ میانمدت شهرداری مشهد 1400-97. (ش. آلشیخ، Ed.)، مشهد. شهرداری مشهد. https://planning.mashhad.ir
رزمگیر، فاطمه؛ سعید ملکی (1396). ویژگی تحلیل شهروندان دیدگاه از سالم محله یکهای محله: موردی محله 3 شهر ایوانغرب، فصلنامه مطالعات عمران شهری. دوره 2. شماره 4. صفحات 54-40.
روستایی، شهریور؛ رقیه ناصری (1398). ارزیابی قابلیت پیادهمداری معابر بافت تاریخی شهر مراغه، دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهشهای بومشناسی شهری. دوره 10. شماره 1. صفحات 134-123.
غلامیبیمرغ، یونس؛ ابوالفضل دهقانجزی (1398). قابلیتسنجی اجرای طرح پیادهمداری در بافت تاریخی شهری (موردشناسی: خیابان خواجه نصیر شهر گز بُرخوار)، فصلنامۀ جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای. دوره 9. شماره 32. صفحات 98-79. https://dx.doi.org/10.22111/gaij.2019.4992
قدسیپور، حسن (1384). مباحثی در تصمیمگیری چندمعیاره، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر. چاپ 4. 220 صفحه.
قربانی، رسول؛ محمد جامکسری (1389). جنبش پیادهگستری، رویکردی نو در احیای مراکز شهری؛ مورد مطالعه: پیادهراه تربیت تبریز، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای. دوره2. صفحات 72-55.
کاغذلو، زهرا؛ علیرضا مقدم؛ سعید اکبری (1399). ارزیابی تأثیرات کیفیت منظر شهری در ارتقای پیادهمداری در فضاهای عمومی شهری (مورد مطالعه: شهر رامیان)، فصلنامۀ علمی پژوهش و برنامهریزی. دوره 11. شماره 40. صفحات106-91. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498396
کلانتر، آمنه؛ پویان شهابیان (1395). سنجش پیادهمداری محلههای شهری با استفاده از شیوۀ واک اسکور، مورد مطالعاتی: محلۀ پارک لاله و محلۀ ایوانک. معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره 32. صفحات 223-211.
کیاسری، محمد (1396). سبکزدگی سالم، شمارۀ 3. تهران: پارسای سلامت. 436 صفحه.
میری، محمد؛ امیر محمدی؛ سپیده نعمتی؛ علی عبدالهنژاد؛ علی نیکونهاد (1395). بررسی روند تغییرات شاخص کیفیت بهداشتی هوا (AQI) در شهر مشهد با سامانۀ اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مجلۀ تحقیقات سلامت در جامعه. دوره 2. شماره 1. صفحات 20-12. http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-143-fa.html
موسوی، میرنجف؛ احمد آفتاب؛ ابراهیم علیپور (1394). طراحی پیادهراه با تأکید بر سرمایۀ اجتماعی (نمونۀ موردی: پیادهراه تربیت تبریز)، دوره 7. شماره 22. صفحات 74-63.
ملکی، سعید؛ مسعود مدئلوجویباری (1395). سنجش و رتبهبندی کیفیت زندگی در استان مازندران با استفاده از تکنیک AHP و SAW، جغرافیا و توسعۀ فضای شهری. دوره 3. شماره 1. صفحات 147-133.
میرکتولی، جعفر (1393).تحلیل شکلگیری واحدهای همسایگی به عنوان محور تشکیل و توسعۀ شهرهای ترکمننشین مطالعۀ موردی: شهرآق قلا، فصلنامۀ علمی- پژوهشی و برنامهریزی شهری. دوره 6. شماره 20. صفحات 16-1.
وحدت، سلمان؛ محمدسعید ایزدی (1395). بررسی و تحلیل شاخصهای کیفی ارزشهای پیادهمداری مسیرهای عابر پیاده با تأکید بر پیادهراه (نمونۀ موردی: محور تربیت تبریز)، جغرافیا و مطالعات محیطی. دوره4. شماره 13. صفحات 112-95. http://ges.iaun.ac.ir/article_556315.html
Refrences Chin, E. Y., & Kupfer, J. A (2020). Identification of environmental drivers in urban greenway communities. Urban Forestry and Urban Greening, 47, 126549. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2019.126549 Conine, A., Xiang, W.-N., Young, J., & Whitley, D (2004). Planning for multi-purpose greenways in Concord, North Carolina. Landscape and Urban Planning, 68(2), 271-287. https://doi.org/10.1016/S0169-2046(03)00159-2 City of Detroit’s General Services Department (2021). Joe Louis Greenway Framework Plan. Retrieved January 18, 2022. https://detroitmi.gov/departments/general-services-department/joe-louis-greenway Harris, B., Schmalz, D., Larson, L., & Fernandez, M (2021). Fear of the Unknown: Examining Neighborhood Stigma’s Effect on Urban Greenway Use and Surrounding Communities. Urban Affairs Review, 57(4), 1015-1048. https://doi.org/10.1177/1078087420909529 Khosravi, A., Selk, M., Hassanmirzaei, B., Kelishadi, R., Qor-Bani(, M., Ahmadnehzhad, E., & Kordi, R (2019). Health-Enhancing Physical Activity Monograph in the Islamic Republic of Iran. Tehran: Tehran University of Medical Sciences. https://nih.tums.ac.ir Łaszkiewicz, E., Heyman, A., Chen, X., Cimburova, Z., Nowell, M., & Barton, D. N (2022). Valuing access to urban greenspace using non-linear distance decay in hedonic property pricing. Ecosystem Services, 53, 101394. https://doi.org/10.1016/j.ecoser.2021.101394 Liangjun, H., & Yunhua, A (2021). Study on Urban Greenway Improvement Strategies from the Perspective of Landscape Justice. Journal of Landscape Research, 13(5), 1-3. https:// doi.org/10.16785/j.issn1943-989x.2021.5.001 Lindsey, G (2003). Sustainability and Urban Greenways: Indicators in Indianapolis. Journal of the American Planning Association, 69(2), 165-180. https://doi.org/10.1080/01944360308976304 Litman, T (2011). Economic Value of Walkability... Victoria Transport Policy Institute. Retrieved from Luymes, D. T., & Tamminga, K. (1995). Integrating public safety and use into planning urban greenways. Landscape and Urban Planning, 33, 391-400. https://doi.org/10.3141/1828-01 Mei, Y., Hite, D., & Sohngen, B. (2018). Estimation of house price differential of urban tree cover: an application of sample selection approach. Applied Economics, 50(25), 28042811. https://doi.org/10.1080/00036846.2017.1409419 Millard-Ball, A. (2018). Pedestrians, Autonomous Vehicles, and Cities. Journal of Planning Education and Research, 38(1), 6-12. https://doi.org/10.1177/0739456X16675674 Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2015). The Walkable city and the importance of the proximity environments for Barcelona’s everyday mobility. Cities, 42(PB), 258-266. https://doi.org/10.1016/j.cities.2014.10.012 Monteiro, F. B., & Campos, V. B. G. (2012). A proposal of indicators for evaluation of the urban space for pedestrians and cyclists in access to mass transit station. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 54, 637-645. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.781 Özbil, A., Yeşiltepe, D., & Argin, G. (2015). Modeling walkability: The effects of street design, street-network configuration and land-use on pedestrian movement. ITU A|Z, 12(3), 189-207. https://jag.journalagent.com/itujfa/pdfs/ITUJFA_12_3_189_207.pdf Pekin Timur, U., Özden, F., Erzin, P. E., & Timur, Ö. B. (2021). Investigation of Çankiri City Railway in Scope of Greenway. Sustainability, 13(6), 3055. https://doi.org/10.3390/su13063055 Qinhui, F., Weiqiang, W., & Maalla, A. (2021). The Production and Motivation Mechanism of Sports Cultural Memory Space in Urban Greenway. E3S Web of Conferences, 276, 02007. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127602007 Rantala, T., Luukkonen, T., Karhula, K., Vaismaa, K., Metsäpuro, P., & Mäntynen, J. (2014). Vitality from walking and cycling. Pykala. Tampere University of Technology, Transport Research Centre Verne. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3306-8 Ribeiro, J. T., Vieira, A. R., Rosado, S., & Serdoura, F. (2021). Urban Planing Revolution for Increasing Pedestrian Mobility in Lisbon, Portugal. https://doi.org/10.2495/SC210071 Su, S., Zhou, H., Xu, M., Ru, H., Wang, W., & Weng, M. (2019). Auditing street walkability and associated social inequalities for planning implications. Journal of Transport Geography, 74, 62-76. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.11.003 Wasfi, R. A., Dasgupta, K., Eluru, N., & Ross, N. A. (2016). Exposure to walkable neighbourhoods in urban areas increases utilitarian walking: Longitudinal study of Canadians. Journal of Transport and Health, 3(4), 440-447. https://doi.org/10.1016/j.jth.2015.08.001 Yassin, H. H. (2019). Livable city: An approach to pedestrianization through tactical urbanism. Alexandria Engineering Journal., 58(1), 251-259. https://doi.org/10.1016/j.aej.2019.02.005
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |