تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,107,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,256 |
ارائه الگوی نوین در مدیریت بحران سازمانی(مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت اصفهان) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 195-224 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40519.5648 | ||
نویسندگان | ||
الهام ربانی1؛ علیرضا موغلی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4دانشیار، گروه آمار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بحرانها رویدادهای ناگواری هستند که میتوانند منجر به افول سازمانها شوند. لذا پیشگیری از وقوع، آمادگی و رویارویی اثربخش با موقعیت بحرانی و بازگشت سریع به وضعیت عادی از وظایف مدیریت بحران میباشد. هدف از این مقاله ارائه الگوی جامع مدیریت بحران سازمانی مبتنی بر رویکرد همپوشانی است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی – کمی) است. در بخش کیفی با استفاده از روش کتابخانهای، 114 مقاله از سالهای 2009 تا 2021 مطالعه و 125 مولفه استخراج و سپس 47 مولفه با استفاده از سه دور روش دلفی گزینش شده است. 19 خبره بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدهاند و آلفای کرونباخ در بخش کیفی برابر با 947/0 و ضریب کندال 612/0 میباشد. در بخش کمی، مدل پژوهش در هفت عامل پیش از بحران، حین بحران، پس از بحران، پیش از بحران-حین بحران، حین بحران-پس از بحران، پس از بحران-پیش از بحران، پیش از بحران-حین بحران-پس از بحران بر اساس رویکرد همپوشانی و با استفاده از روش معادلات ساختاری دستهبندی و برازش مدل با نرمافزار آموس انجام گردیده است. در این بخش 228 نفر از جامعه آماری شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای شرکت کردهاند. نتایج نشان داد که مولفههای شناسایی نوع بحران، مرحله عمر و نقاط آستانه بحران در ناحیه پیش از بحران-حین بحران، مولفههای کنترل دسترسی به اطلاعات، تخصیص اختیارات کافی، مدیریت احساسات مخرب در ناحیه حین بحران-پس از بحران، مولفههای تفکر استراتژیک در تمامی سطوح سازمان، شناسایی نقاط قوت و ضعف و اعتبار سازمان در ناحیه پس از بحران-پیش از بحران و مولفههای صداقت، شفافیت، هماهنگی، تعهد افراد، آگاهی و اعتماد متقابل بین سازمانی در هر سه مرحله به صورت مشترک حائز اهمیت میباشند. در پایان با کاربرد رویکرد تحلیلی اهمیت-عملکرد مشخص شد که عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان در مرحله پس از بحران مطلوب نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت بحران سازمانی؛ رویکرد همپوشانی؛ رویکرد تحلیلی اهمیت-عملکرد | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
فقیهی، ابوالفضل و ملاحسینی، علی (1400). تبیین ویژگیهای شخصیتی موثر بر عملکرد مدیران بحران با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهاردهم، شماره پنجاه و دوم، صفحه 141-121.
نجار شمس، فاطمه و پورعزت، علی اصغر و امیری، مجتبی و معصومی، جمشید (1400). خط مشیگذاری برای توسعه سرمایه انسانی تابآور در مواجهه با بحران. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهاردهم، شماره پنجاه و یکم، صفحه 34-5.
References
Bakos, L. (2018). Crisis Management Between Public Relations and the Holonic Multi-Agent Approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 238, 527–534.
Bowen, S. A., & Lovari, A. (2020). Crisis Management. In P. Harris, A. Bitonti, C. Fleisher, A. Skorkjær Binderkrantz (eds). The Palgrave Encyclopedia of Interest Groups, Lobbying and Public Affairs (pp. 1-10). Cham: Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-030-13895-0
Coombs, W. T. (2010). The Handbook of Crisis Communication. Blackwell Publishing Ltd.
Coombs, W. T., & Laufer, D. (2018). Global Crisis Management – Current Research and Future Directions. Journal of International Management, 24(3), 199–203. https://doi.org/10.1016/j.intman.2017.12.003
Claeys, A. S., Cauberghe, V., & Leysen, J. (2013). Implications of Stealing Thunder for the Impact of Expressing Emotions in Organizational Crisis Communication. Journal of Applied Communication Research, 41(3), 293–308. https://doi.org/10.1080/00909882.2013.806991
Drury, J. L., Henriques, R. M., Howland, M., & Klein, G. L. (2010). Identifying Collaboration Challenges in Crisis Management. In 15th ICCRTS (pp. 1–15).
Faghihi, A., & Mollahosseini, A. (2021), Explaining the Effect of Personality Traits on the Performance of Crisis Managers Using Structural Equation Modeling (Case Study: Southeast Provinces), Public Management Researches, https://doi.org/10.22111/JMR.2021.35022.5140 (In Persina)
Hazaa, Y. M. H., Almaqtari, F. A., & Al-Swidi, A. (2021). Factors Influencing Crisis Management: A systematic review and synthesis for future research. Cogent Business and Management (Vol. 8). Cogent. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1878979
Hetu, S. N., Gupta, S., Vu, V. A., & Tan, G. (2018). A simulation framework for crisis management: Design and use. Simulation Modelling Practice and Theory, 85, 15–32. https://doi.org/10.1016/j.simpat.2018.03.001
Iftikhar, R. (2017). Crisis management in project based organizations and mega projects : An integrated approach. IUISS.
Jaques, T. (2007). Issue management and crisis management : An integrated , non-linear , relational construct. Public Relations Review, 33, 147–157. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2007.02.001
Jensen, A., Aven, T., 2018. A new definition of complexity in a risk analysis setting. Reliab. Eng. Syst. Saf. 171, 169–173. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.11.018
Mitroff, I. I., Shrivastava, P., Udwadia, F. E. (1987). Effective Crisis Management. The Academy of Management, 1(3), 283–292.
Paraskevas, A., & Quek, M. (2019). When Castro seized the Hilton: Risk and crisis management lessons from the past. Tourism Management, 70, 419–429.
Penrose, J. M. (2000). The Role of Perception. Public Relations Review, 26(2), 155–171.
Nadjarshams, F., Pourezzat, A. A., & Amiry, M. (2020). Policy-Making for the Development of Resilient Human Capital in the Face of Crisis. Public Management Researches, 14(51), 5–34. (In Persina)
Norling, B. (2013). Effective Time Management in Post-Disaster Reconstruction. Australian and New Zealand Disaster and Emergency Management Conference, 1–10.
Pearson, Christine M. Mitroff, I. I. (1993). From Crisis Prone to Crisis Prepared: a Framework for Crisis Management. Academy of Management Executive, 7(1), 48-59.
Pennington-Gray, L. (2018). Reflections to move forward: Where destination crisis management research needs to go. Tourism Management Perspectives, 25 (October), 136–139. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017. 11.013
Shrivastava, P. (1993). Crisis theory/practice: Towards a sustainable future. Industrial and Environmental Environmental Crisis Quarterly, 7, 23–42.
Stubbé, H. E., van Emmerik, M. L., & Kerstholt, J. H. (2017). Helping behavior in a virtual crisis situation: effects of safety awareness and crisis communication. Journal of Risk Research, 20(4), 433–444. https://doi.org/10.1080/13669877.2015.1071865
Tekin, Ö. F. (2014). Importance of crisis management for Public Administration: The practice in Turkish Public Administration. International Academic Conference Proceedings, 163–171.
Tokakis, V., Polychroniou, P., & Boustras, G. (2019). Crisis management in public administration: The three phases model for safety incidents. Safety Science, 113, 37–43. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.11.013
Tontini G, Sveira A, (2007) “Identification of satisfaction attributes using competitive analysis of the improvement gap “International Journal of Operations and Production Management, 27(5), 482-500.
Traore, B. B., Kamsu-Foguem, B., Tangara, F., & Tiako, P. (2018). Software services for supporting remote crisis management. Sustainable Cities and Society, 39, 814–827. https://doi.org/10.1016/j.scs.2018.02.029
Ulmer, R. R., Seeger, M. W., & Sellnow, T. L. (2007). Post-crisis communication and renewal: Expanding the parameters of post-crisis discourse. Public Relations Review, 33(2), 130–134. doi:10.1016/j.pubrev. 2006.11.015
Wester, M. (2011). Fight , Flight or Freeze : Assumed Reactions of the Public During a Crisis, 19(4), 208–214. https://doi.org/10.1111/j.1468-5973. 2011.00646.x
Zhang, Z., Jia, M., & Gu, L. (2012). Transformational leadership in crisis situations : evidence from the People ’ s Republic of China, 23(19), 4085–4109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |