تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 714 |
تعداد مقالات | 6,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,426,474 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,804,536 |
شناسایی مهارتهای نرم مورد نیاز نیروی کار پرستاری بیمارستان در سلسه مراتب سازمانی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 55، خرداد 1401، صفحه 37-65 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40281.5631 | ||
نویسندگان | ||
شیلا منظم ابراهیم پور1؛ فریبرز رحیم نیا* 2؛ علیرضا پویا2؛ محمد مهدی فراحی3؛ مرتضی پاکدامن4 | ||
1دانشجوی دکتری، مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استاد، مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
4استادیار، علوم ریاضی، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
بسیاری از اقدامات مدیریت منابع انسانی مانند استخدام، انتخاب، برنامه ریزی نیروی کار با روش های مختلف بدون لحاظ معیارهای سرنوشت سازی مانند مهارت از واقعیت های سازمانی فاصله دارد. یقیناً سطوح مختلف سازمانی نیاز به مهارتهای متنوعی دارند و آگاهی از این تفاوت و فصل مشترک این مهارتها امکان برنامه ریزی منعطف و سیال را در سازمان فراهم می سازد. مهارتهای سازمانی به دو دسته نرم و سخت شناخته میشوند، که در این بین مهارتهای نرم بهعلت ماهیت آن بیش از دیگری مورد چالش است. این پژوهش با استراتژی پدیدارشناسی، مهارتهای نرم مورد نیاز پرستاران بیمارستان خصوصی در فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان سازمانی، 5 مؤلفه مهارتهای پایه/ عمومی، مهارت اجتماعی، مهارت حل مسئله، مهارت مرتبط با سیستم، مهارت مدیریت منابع و 20 زیرمؤلفه گوش دادن مؤثر، مهارت کلامی، خودبرانگیزی، فهم متون، بلوغ فکری سازمانی، نگارش، تفکر نقادانه، نظارت، درک اجتماعی، خدمترسانی، آموزش، هماهنگسازی، متقاعدسازی، حل مسئله در شرایط بحرانی، تصمیمگیری، درک و تحلیل سیستم، درک و ارزیابی سیستم، مدیریت زمان، مدیریت منابع انسانی، و مدیریت داراییها احصا نمود. مطالعات متعددی به شناسایی برخی مهارت های نرم مورد نیاز نیروی کار پرستاران و تک سطحی پرداخته اند اما این پژوهش به شناسایی مهارت های نرم نیروی کار پرستاری در سلسله مراتب پرستاری در بخشهای مختلف درمانی بیمارستان می پردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای نرم؛ سطوح مختلف سلسله مراتب پرستاری؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
آصفزاده، س.، فاتحی، ف. و محمدی، م. (1396). رابطه مهارتهای ارتباطی با ویژگیهای جمعیت شناختی سرپرستاران در بیمارستانهای آموزشی شهر سنندج: یک مطالعه مقطعی. مجله علوم پزشکی زانکو/ دانشگاه علوم پزشکی کردستان. دوره 18. شماره 59. صص 48-56
اکبری، ز. (1397). ضرورت تهیه و تدوین و گنجاندن واحد درسی مهارتهای نرم یا عمومی لازم برای دانشجویان علوم پزشکی در برنامه درسی آنها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره 13. شماره 2. صص 139-114
بابایی پور دیوشلی، م.، امرالهی میشوان، ف.، و فیروزکوهی، م. ر. (1394). ارزیابی مهارتهای مدیریتی و تعیین موانع عملکردی سرپرستاران بر اساس الگوی ارزشیابی عملکرد بارس در رشت سال 1390. مجله بالینی پرستاری و مامایی. دوره 4. شماره ۲. صص 1-7
بودلایی، ح. (1398). روش تحقیق پدیدارشناسی (چاپ اول). تهران: اندیشه احسان
حکیمزاده، ر.، جوادیپور، م.، قربانی، ح.، فلاح مهرجردی، م. و غفاریان، م. (1392). بررسی نیازهای آموزشی پرستاران با روش دیکوم: یک مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت پرستاری. سال سوم. دوره دوم. شماره اول. صص 45-54
صفوی، م.، قاسمی پنچاه، س. فشارکی، م. و اسماعیلپور بندبنی، م. (1395). مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط آن در پرستاران بیمارستانهای آموزشی گیلان سال 94. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامائی همدان. دوره 24. شماره 1. صص 50-57
عبدالوهابی، م.، رومیانی، ی. و ظریف، س. (1392). بررسی مهارتهای اساسی دانشجویان در عصر جهانی شدن. فصلنامه تحقیق و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 4. صص 51-74
محمدپور، الف. (1398). فراروش: بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری (چاپ اول). تهران: نشر لوگوس
References
Abbott, M. & Esposto, A. (2021). The future growth of the healthcare and social assistance workforce and its skills base: the case of Gippsland in Australia. Australasian Journal of Regional Studies, 27(2), pp. 202-220.
Abdolvahabi, M. Romiani. U. & Zarif, S. (2014). Examining Students' Basic Skill Significant Difference in the Era of Globalization: Shahid Chamran University Case. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education; 19 (4), pp. 51-74. (In Persian)
Akbari, Z. (2018). The Need to Develop and Incorporate the Soft Skills (General) Courses into the Educational Curriculum of Medical Sciences' students. Journal of Medical Education and Development,13(2),114-139.
Andrews, Y. (1988). The Personnel Function, Pretoria: Haum
Asefzadeh, S., Fatehi, F. & Mohammadi, M. (2018). The relationship between Head-nurses’ communication skills and demographic characteristics in educational hospoitals of sanandaj: A Cross Sectional study. Zanko J Med Sci.; 18 (59), pp. 48-56. URL: http://zanko.muk.ac.ir/article-1-212-fa.html
Attewell, P. (1990). What Is Skill?. Work and Occupations, 17(4), pp. 422-448
Babaeipour-Divshali, M., Amrollahi-Mishavan, F., Firouzkouhi, M. R. (2015). Evaluation of scales and barriers of managerial performance of head nurses based on BARS performance evaluation model in Rasht, 2011. Journal of Clinical Nursing and Midwifery; 4 (1), pp. 1-7. URL: http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-157-fa.html. (In Persian)
Benner, P. (2004). Designing formal classification systems to better articulate knowledge, skills, and meanings in nursing practice. Am J Crit Care; 13(5). pp.426-30. PMID: 15470860
Boudlaie, H. (2020). Research method of Phenomenology (1st Ed.). Tehran: Andishe Ehsan
Currie, V., Harvey, G., West, E., McKenna, H. & Keeney, S. (2005). Relationship between quality of care, staffing levels, skill mix and nurse autonomy: literature review. Journal of Advanced Nursing; 51(1). pp. 73–82
De Bruecker, P., Van den Bergh, J., Beliën, J. & Demeulemeester, E. (2014). Workforce planning incorporating skills: State of the art. European Journal of Operational; 000, pp. 1-16
Dewson, S., Eccles, J., Tackey, D.N. & Jackson, A. (1987). Measuring soft outcomes and distance travelled: a review of current practice. The Institute for Employment Studies for DfEE (RR219)
Hakimzadeh, R., Javadipour, M., Mansoubi, S. Ghorbani, H., Fallahi Mehjordi, M. & Ghafariyan, M. (2014). Nurses' educational needs assessment by DACUM method: a case study. Quarterly Journal of Nursing Management; 3(1), pp. 45-54. URL: http://ijnv.ir/article-1-184-fa.html. (In Persian)
Kirca, N. & Bademli, K. (2019). Relationship between communication skills and care behaviors of nurses. Perspectives in Psychiatric Care (PPC); 55(4), Special Issue: Sexual and Gender Minority Health Disparities, pp. 624-631
Lent, B. (2012). Soft skills needed in the ICT project management –classification and maturity level assessment. Int. J. Applied Systemic Studies; 4(3), 168-185
Markowitsch, J. & Plaimauer, C. (2009). Descriptors for competence: towards an international standard classification for skills and competences. Journal of European Industrial Training; 33(8/9), 817-837
Mohammadpur, A. (2020). Meta Method: Philosophical and practical Foundations of Mixed research methods (2nd Ed.). Tehran: Logos Publication. (In Persian)
Motah, M. (2008). The influence of intelligence and personality on the use of soft skills in research projects among final year university students: a case study. Proceedings of the Unforming Science and IT Education Conference. Informing Science Institute, pp.219–230.
Narasimhan, V., Brown, H., Pablos-Mendez, A., Adams, O., Dussault, G., Elzinga, G., Nordstrom, A., Habte, D., Jacobs, M., Solimano, G., Sewankambo, N., Wibulpolprasert, S., Evans, T. & Chen, L., (2004). Responding to the global human resources crisis. The Lancet; 363 (9419), pp.1469-1472.
Patacsil, F. F. & Tablatin, Ch. L. S. (2017). Exploring the importance of soft and hard skills as perceived by it internship students and industry: A gap analysis. Journal of Technology and Science Education; 7(3), pp. 347-368. doi:10.1108/jkm-01-2018-0030
Safavi, M., Ghasemi Panjah, S., Fesharaki, M., Esmaeilpour & Band-boni, M. (2016). Communication Skills and Its Related Factors in Guilans Teaching Hospitals' Nurses 94. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac.; 24(1), pp.50-57. DOI: 10.20286/nmj-24017. (In Persian)
Schrimmer, K., Williams, N., Mercado, S., Pitts, J. and Polancich, Sh. (2019). Workforce Competencies for Healthcare Quality Professionals: Leading Quality-Driven Healthcare, Journal for Healthcare Quality; 41 (4), pp. 259-265 doi: 10.1097/JHQ.0000000000000212
Staggs, V. S., Olds, D. M., Cramer, E. & Shorr, R. I. (2016). Nursing Skill Mix, Nurse Staffing Level, and Physical Restraint Use in US Hospitals: A Longitudinal Study. J Gen Intern Med; 32(1), pp.35–41
Tan, Ch. Y., Abdullah. A. Gh. K. & Ali, A. J. (2021). Soft Skill Integration for Inspiring Critical Employability Skills in Private Higher Education. Eurasian Journal of Educational Research; 92, pp. 23-40.
Triwidyati, E. & Pangastuti, R. L. (2021). Mediation Effect of Work Motivation on Relationship of Soft Skill and Hard Skill on Employee Performance in Denpasar Marthalia Skincare Clinical. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Jagaditha; 8(2), pp. 136-145. doi: https://doi.org/10.22225/jj.8.2.2021.136-145
Weber, M. (2017). General economic history (1st. ed.). United Kingdom: Routledge
Wohlin, C. & Ahlgren, M. (2005). Soft factors and their impact on time to market. Software Quality Journal; 4(3), pp.189–205 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,878 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 815 |