تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,328 |
تحلیل اثر دانش مشتری بر بهبود کیفیت خدمات صنعت هتلداری با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 55، خرداد 1401، صفحه 155-178 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.38250.5456 | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی* 1؛ سید محمد رضا موحد2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تبیین اثر دانش مشتری بر بهبود کیفیت خدمات صنعت هتلداری با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری بود. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، گردشگران و مشتریان هتلهای شهر سرعین بودند. برای نمونهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای انتخاب حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد که با توجه به نامحدودبودن جامعه آماری، حجم نمونه 384 نفر تعیین گردید. گردآوری دادههای مورد نیاز، با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد؛ دانش مشتری؛ مدیریت ارتباط با مشتری و پرسشنامه کیفیت خدمات انجام گرفت. روایی، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی، بهوسیله آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. تجزیهوتحلیل داده ها، با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSSو PLSصورت گرفت. براساس یافته های پژوهش، دانش مشتری بر کیفیت خدمات صنعت هتلداری تأثیر مثبت و معنی دار دارد و بین ابعاد دانش مشتری، بعد ارتباط مؤثر، تأثیرگذارترین بعد بر کیفیت خدمات است. مدیریت ارتباط با مشتری نیز بین دانش مشتری و کیفیت خدمات صنعت هتلداری نقش میانجی ایفا می کند و بین ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری، بعد گسترش روابط با مشتری، بیشترین تأثیر را بر بهبود کیفیت خدمات میگذارد. یافتـههـای ایـن پـژوهش، مـی توانـد در حرکت صنعت هتلداری به سمت توجه بیشتر به دانش مشتری و بهبود کیفیت خدمات صنعت هتلداری مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش مشتری؛ مدیریت ارتباط با مشتری؛ کیفیت خدمات؛ صنعت هتلداری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
بردبار، زهره؛ فرجام، سعید و نساجیکامرانی، مهدی (1397). بررسی تاثیر ارزش ویژه برند مقصد بر وفاداری گردشگران به منطقه گردشگری شیراز. گردشگری و توسعه، 7 (3)، 107-126.
حسنی، محسن؛ شریف، عاطفه و زندیان، فاطمه (1398). تاثیر مدیریت دانش مشتری بر تبلیغات شفاهی از طریق کیفیت خدمات الکترونیک (مطالعه موردی: خردهفروشیهای الکترونیک شهر تهران). مدیریت اطلاعات، 5 (2)، 97-119.
شفیعی، سلیمان؛ خادمی، رامین و حریری، اردوان (1400). مدیریت دانش مشتری و تاثیر آن بر کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتری –مطالعه مقطعی در بانک ملت استان کرمانشاه. مدیریت دانش سازمانی، 4 (13)، 187-219.
غلامیاواتی، رمضان و ابراهیمیانجلودار، سیدیاسر (1391). بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر مدیریت ارتباط با مشتری. توسعه سازمانی پلیس، 9 (43)، 65-81.
فیروزی، غزال (1398). کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در بخش گردشگری: تلفیقی از مطالعات فارسی زبان. هنر و تمدن شرق، 7 (23)، 31-38.
کنجکاومنفرد، امیررضا؛ ملکپور، لیلا و حاجیقاسمی، محمد (1398). نقش قابلیتهای پویا و دانش مشتری در تاثیر قابلیتهای مدیریت دانش بر عملکرد (نمونه پژوهش: شرکت گاز استان یزد). مدیریت دانش سازمانی، 2 (5)، 83-118.
کیا، کیهان؛ میرابی، وحیدرضا و مظفری، امین (1395). رابطه مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت خدمات و رضایت استفادهکنندگان در سازمانهای خدماتی (بررسی موردی: خانه سالمندان). مدیریت بازاریابی، 11 (31)، 49-65.
کیخا، عالمه؛ نوریدلاوری، محسن و کیخا، حسن (1398). تاثیر ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای خصوصی شهر زاهدان. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12 (46)، 279-304.
وظیفه، زهرا (1393). بررسی رابطه مدیریت دانش با استرس شغلی براساس مدل HSE در اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهشهای مدیریت عمومی، 7 (26)، 89-114.
References
Akbar, Y. H., & Tracogna, A. (2018). The sharing economy and the future of the hotel indus try: Transaction cost theory and platform economics. International Journal of Hospitality Management, 71, 91-101.
Alauddin, MD., Hasib Ahsan, S., Aktar Kamal, M., Manjur Alam, M., & Hassan, A. (2020). The assessment of perceived service quality dimensions of hotel industry in Bangladesh. Journal of multidisciplinary academic tourism, 5(2), 105-114.
Al-Duwailah, F., & N. Hashem, T. (2019). The Impact of Knowledge Management on CRM Approaches. Management and Organizational Studies, 6(1),19-30.
Al-Gasawneh, J. A., Anuar M. M., Dacko-Pikiewicz, Z., & Saputra, J. (2021). The Impact of Customer Relationship Management Dimensions on Service. Qualit, Polish Journal of Management Studies, 23(2), 24-41.
Deif, N., Aly, A., & Farahat, S. (2019). The effect of applying customer relationship management in the higher educational sector. Open Access Library Journal, 6(6), 1-7.
Diffley, S., McCole, P., & Carvajal-Trujillo, E. (2018). Examining social customer relationship management among Irish hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(2), 1072-1091.
Farjam, S., Nasaji Kamrani, M., & Bordbar, Z. (2019). Investigating the effect
of destination brand equity on tourists' loyalty to Shiraz tourism region. Tourism and Development, 7(3), 107-126. (In Persian).
Firoozi, Gh. (2018). Investigating Service Quality and Customer Satisfaction in the Tourism Sector: An Integration of Persian-Language Studies. journal of art & civilization of the orient, 7(23), 31-38. (In Persian).
Gholamy Avati, R., & Ebrahimiyan Jelodar, S. Y. (2012). The Study of Customer Knowledge Management Effect on Customer Relation Management. Journal of Police Organizational Development, 9(43), 65-8. (In Persian).
Hassani, M., Sharifat, A., & Zandian, F. (2019). The effect of customer knowledge management on oral advertising through the quality of electronic services. Information Management, 5(2), 97-119. (In Persian).
Hung, Ch. (2017). Online positioning through website service quality: A case of star-rated hotels in Taiwan. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31, 181-188.
Hyun, S. S., & Perdue, R. R. (2017). Understanding the dimensions of customer relationships in the hotel and restaurant industries. International Journal of Hospitality Management, 64, 73-84.
Ivano, S., & Stavrinoudis, T. A. (2018). “Impacts of the refugee crisis on the hotel indus try: Evidence from four Greek islands”. Tourism Management, 67, 214-223.
Keikha1, A., Nouri delavar, M., & Keikha, H. (2019). The Effect of Integrated Marketing Communication (IMC) on Customer Relationship Management in Private Banks in Zahedan City. Public Management Reserches, 12(46), 279-304. (In Persian).
Kia, K., Mirabi, V. R., & Mozaffari, A. (2016). Relationship between customer relationship management, service quality and user satisfaction in service organizations. Journal of Marketing Management, 31, 49-65. (In Persian).
Konjkav Monfared, A. R., Malekpour, L., & Haji Ghasemi, M. (2019). The Role of Dynamic Capabilities and Customer Knowledge in Affecting Knowledge Management Capabilities on Performance (Case Study: The Gas Company of Yazd). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledege, 2(5), 83-118. (In Persian).
Lee, R. P., Naylor, G., & Chen, Q. (2011). Linking customer resources to firm success: the role of marketing program implementation. Journal of Business Research, 64(4), 394-400.
Li, Y. Q., & Liu, C. H. (2016). How to establish a creative atmosphere in tourism and hospitality education in the context of China. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 18, 9-20.
Mahr, D., Lievens, A., & Blazevic, V. (2014). The Value of Customer Cocreated Knowledge during the Innovation Process. Journal of Product Innovation Management, 31(3), 599-615.
Mirzapur, F., Malek Akhlagh, E., & Taleghani, M. (2014). The effect of customer knowledge on service quality by considering the mediating role of customer relationship management (Case study: Parsian Insurance Branches of Gilan Province). Islamic Azad University, Universal Journal of Management and Social Sciences, 4(10), 1-10. (In Persian).
Nam, D., Leeb, J., & Leea, H. (2018). Business analytics use in CRM: A nomological net from IT competence to CRM performance. International Journal of Information Management, 96, 101-114.
Nätti, S., & Ojasalo, J. (2008). what prevents effective utilisation of customer knowledge in professional B-to-B services? An empirical study. The Service Industries Journal, 28(9), 1199-1214.
Ngoma, M., Ruqqaiya, N., Moya, M. B., & Ntale, P. D. (2020). Customer Relationship Management Technologies, Service Qualita and Customer Loyalty in the Hotel Industry in Uganda. Journal of Management and Administration, 2, 19-48.
Shafee, S., Khademi, R., & Hariri, A. (2021). The Customer Knowledge Management and Its Impact on Service Quality and Customer Satisfaction (A Periodical Study in the Mellat Bank of Kermanshah Province). Journal of Srtategic Managment of Oraganizatio Knowledge, 4(13), 187–219. (In Persian).
Schuhmucher, M., Kuester, S., & Hanker, A. (2018). Investigating Antecedents and Stagespecific Effects of Customer Integration Intensity on New Product Success. International Journal of Innovation Management, 22(4), 1850032-36.
Sota, S., Chaudhry, H., & Srivas tava, M. K. (2020). Customer relationship management research in hospitality indus try: a review and classification. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(1), 39-64.
Stefano, N. Ma., Casarotto Filho, N. b., Barichello, R. C., & Sohn, A. P. )2015(. A fuzzy SERVQUAL based method for evaluated of service quality in the hotel industry.
Storey, C., & Larbig, C. (2018). Absorbing Customer Knowledge: How Customer Involvement Enables Service Design Success. Journal of Service Research, 21(1), 101–118.
Taghizadeh, S. K., Rahman, S. A., & Mosharref, H. (2018). Knowledge from customer, for customer, or about customer: Which triggers innovation capability the most? Journal of Knowledge Management.
Tovmasyan, G. (2020). Evaluating the quality of hotel services based on tourists' perceptions and expectations: The case study of Armenia. Journal of International Studies, 13(1), 93-107.
Trejo, J. M., Gutiérrez, J. S., & Guzman, G. M. (2016). The customer knowledge management and innovation. Contaduría y Administración, 61(3), 456-477.
UNWTO (2017). Tourism Highlights. World Tourism Organization. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029.
Vazife, Z. (2014). A Review on Relationship of Knowledge Management with Job Stress Based on HSE in Faculty Members of Sistanand and Bbaluchestan University. Public Management Reserches, 7(26), 89-114. (In Persian).
Yeung, A. H., Lo, V. H., Yeung, A. C. & Cheng, T. C. (2008). Specific customer knowledge and operational performance in apparel manufacturing. Int. J. Production Economics, 114(2), 520–533.
Wong, S. C. K., & Li, J. S. (2015). Will hotel employees’ perception of unethical managerial behavior affect their job satisfaction? A study of Chinese hotel employees in China. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(5), 853-877.
WTCF. (2019). World Tourism Cities Federation.
Wu, W. Y., Qomariyah, A., Sa, N. T. T., & Liao, Y. (2018). The Integration between Service Value and Service Recovery in the Hospitality Industry: An Application of QFD and ANP. International Journal of Hospitality Management, 75, 48-57.
Zaidi, A. N. (2017). Customer Knowledge Management (CKM) as a Predictor of Innovation Capability with the Moderating Role of Organizational Structure: A Study of the Banking Sector of Pakistan. Arabian J Bus Manag Review, 7(3), 1-8.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |