تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,788 |
ارائه الگوی راهبردی ایجاد برند سبز: یک مطالعه فراترکیب | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 55، خرداد 1401، صفحه 247-276 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.38257.5458 | ||
نویسندگان | ||
رضا نوروزی اجیرلو1؛ میرزا حسن حسینی* 2؛ احسان جمالی3؛ فاطمه عیدی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استادیار، سازمان سنجش و آموزش کشور، ایران. | ||
4استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه داشتن تعهد به طبیعت و اصول پایداری و تاکید بر روى حفظ محیط زیست، به عنوان بخشی از استراتژی کسب و کار است. ایجاد یک رابطه قوی و پایدار بین مصرف کننده و برند سبز مستلزم مجموعهای مشخص از خصوصیات و مزایای مربوط به کاهش اثرات محیطی محصول است. توسعه روابط برند سبز- مصرفکننده به دلیل پیچیدگیهای بخش خاص "سبز" یک کار دشوار است. این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی-توسعهای و به لحاظ اجرا پژوهشی کیفی (فراترکیب) میباشد. جهت گردآوری اطلاعات، مقالات مرتبط در بازه زمانی 2010 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفت و همچنین از مصاحبههای نیمه ساختاریافته نیز استفاده گردید. با استفاده از روش فراترکیب در عین توجه یکپارچه به تمام ابعاد برند سبز، شاخصهایی را که از نظر پژوهشگران در شکلگیری برند سبز در محصولات لبنی موثر هستند، شناسایی شدند. در این پژوهش به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفت گانه سندلوسکی و باروسو (2007)، الگوی نهایی برای ایجاد برند سبز شناسایی شد. در راستای استخراج دادهها از متون با توجه به مطالعهی گستردهی ادبیات برند سبز و همچنین استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان بازاریابی و فروش صنعت لبنیات، اقدام به کدگذاری اولیه و استخراج مفاهیم و مقوله ها شد. پس از کنار هم قرار دادن و ادغام شاخصهای بدست آمده در دو مرحله فراترکیب و تحلیل محتوا در مجموع 130 کد اولیه و 6 مقوله نهایی شامل پدیده محوری (ایجاد برند سبز)، شرایط علی (عوامل شرکتی، محصول و مشتری)، عوامل زمینهای (خرد و کلان)، شرایط واسطهگر (ارزشهای درک شده سبز، رضایت از برند سبز، شک و تردید نسبت به برند سبز، ناهماهنگی شناختی از برند سبز)، استراتژیها(استراتژی بازاریابی سبز، استراتژی زیست محیطی و جایگاه یابی) و پیامدها(ترجیح برند سبز و وفاداری) شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند سبز؛ مصرف کننده سبز؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
باشکوه، محمد؛ سیف اللهی, ناصر و بیگی فیروزی، الله یار. (1399). تأثیر روابط مصرف کننده با نام تجاری بر وفاداری برند در بستر تجارت اجتماعی: نقش تعدیلگر ویژگیهای مرتبط با تعامل شبه اجتماعی. پژوهشهای مدیریت عمومی، (48)13، صفحه 167-137.
حقیقی نسب، منیژه و نبی زاده, طاهره. (1396). تأثیر استراتژی سبز بازاریابی صادرات بر ایجاد تصویر برند سبز: مورد مطالعه صنعت زعفران ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، (4)4، صفحه 146-113.
هاشم نیا، الهام و باقری مجد، روحاله. (1399). تاثیر برندسازی بر جذب دانشجویان بینالمللی با میانجیگری رضایت و وفاداری برند در آموزش عالی. پژوهش های مدیریت عمومی، (48)13، صفحه 292-265.
حسینی، ابوالحسن و شیر خدائی, میثم. (1396). عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده با نقش میانجی ترجیح برند سبز. چشم انداز مدیریت بازرگانی، (30)16، صفحه 125-109.
نخعی، آرزو و خیری، بهرام. (1391). بررسی تاثیر عوامل منتخب بر قصد خرید محصولات سبز. مدیریت بازاریابی، (15)7صفحه 130-105.
References
Aaker, D.A. (1991). Managing brand equity. The Free Press, New York.
Akturan, Ulun. (2018). How does greenwashing affect green branding equity and purchase intention? An empirical research. Marketing Intelligence & Planning .Emerald Publishing Limited 0263-4503 DOI 10.1108/MIP-12-2017-0339.
Armstrong, G. & Kotler, P. (2009). Marketing: An Introduction (9th Ed.). United States of America: Pearson Prentice Hall.
Bashir, S., Khwaja, M. G., Rashid, Y., Turi, J. A., & Waheed, T. (2020). Green Brand Benefits and Brand Outcomes: The Mediating Role of Green Brand Image. Sage Open. https://doi.org/10.1177/2158244020953156.
Bashokouh, M., Seifollahi, N., Beigi firoozi, A. (2020). The Impact of Brand Consumer Relationships on Brand Loyalty in Social Business: The Modifying Role of Characteristics Related to parasocial Interaction. Public Management Researches, 13(48), 137-167. doi: 10.22111/jmr.2020.33162 .4976. (In Persian).
Che Tu J., Wen Tu Y., Sian Jhangr Y. (2016). Analyzing Key Success Factors of Green Brands for Enterprises in Taiwan. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(5), 1327-1346.
Chen, Y. Sh. (2010). The Drivers of Green Brand Equity: Green Brand Image, Green Satisfaction, and Green Trust. Journal of Business Ethics, 93, 307-319.
Cherian, J., & Jacob, J. (2012). Green Marketing: A Study of Consumers’ Attitude towards Environment Friendly Products. Asian Social Science (12), 117-126.
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousands Oaks, CA: Sage.
Finfgeld-Connett, D.(2008). Meta-synthesis of caring in nursing. J Clin Nurs, 17(2) , 196-204.
Garzella S. and Fiorentino R. (2014). An integrated framework t o support the process of green management adoption. Business Process Management, 20(1), pp. 68-89 .DOI: 10.1108/BPMJ-01-2013-0002.
Gleim, M.R., Smith, J.S., Andrew, D. and Cronin, J.J. Jr. (2013), Against the green: a multi-method examination of the barriers to green consumption. Journal of Retailing,89 (1), pp. 44-61.
Ha M., T. (2020). Investigating green brand equity and its driving forces. Management Science Letters 10 .2385–2394. doi: 10.5267/j.msl.2020.2.026.
Haghighinasab, M., Nabizadeh, T. (2018). The Effects of Green Export Marketing Strategy on Creating Green Brand Image Case Study: Iran’s Saffron Industry. Brand Management, 4(4), 113-146. doi: 10.22051/bmr.2019.23662.1655. (In Persian).
Hashemnia, E., Bagherimajd, R. (2020). The Effect of Branding on Attracting International Students with the Mediating of Satisfaction and Loyalty of Brand in Higher Education. Public Management Researches, 13(48), 265-292. doi: 10.22111/jmr.2020.31759.4800. (In Persian).
Hosseini, A., & Shirkhodaei, M., & Abbasi, A. (2017). Investigating of Factors affecting on Consumer buying behavior with the mediating role of Green Brand Preference. Journal of business management perspective, 16(2(30)), 109-125. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=645022. (In Persian).
Kaufmann, H.R., Panni, M.F.A.K. & Orphanidou Y. (2012). Factors affecting consumers green purchasing behavior: an integrated conceptual framework. Journal of Amfiteatru Economic. 14(31): 50-69.
Kim Y. & Choi S. (2005). Antecedents of Green Purchase Behavior: An Examination of Collectivism, Environmental Concern, and PCE. Journal of Advances in consumer research. (32): 592-599.
Leonidas C. Leonidou, Constantion N. Hadjimarcou, John S., Irina (2014). Assessing the greenness of environmental advertising claims made by multinational industrial firms. Industrial marketing management 43: 671-684.
Lin, J., Lobo, A., Leckie, C., (2017). The role of benefits and transparency in shaping consumers’ green perceived value, self-brand connection and brand loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services(35): 133-141.
Mohsin Butt , M., Mushtaq,S., Afzal , A., KhongI , k., w.,(2016). ntegrating Behavioural and Branding Perspectives to Maximize Green Brand Equity: A Holistic Approach. Business Strategy and the Environment Bus. DOI: 10.1002/bse.1933.
Mourad, M., & Ahmed, Y. S. E. (2012). Perception of green brand in an emerging innovative market. European Journal of Innovation Management,15(4), 12-20.
Nakhaei, A., Kheiry, B. (2012). Investigating the Impact of Selected Factors on Consumer Green Purchase Intention. Journal of Marketing Management, 7(15), 105-130. (In Persian).
Namkung N. and Jang S., (2014). Are Consumers Willing to Pay More for Green Practices at Restaurants? Journal of Hospitality & Tourism Research , DOI: 10.1177/1096348014525632.
Nicola Mendleson , & Michael Jay Polonsky. (1995). Using strategic alliances to develop credible green marketing. journal of consumer marketing, 12, 4-18.
Olsen, M.C., Slotengraaf, R.J. and Chandukala, S.R. (2014), “Green claims and message frames: how green new products change brand attitude”, Journal of Marketing, Vol. 78 No. 5, pp. 119-137.
Ottman, J. A. (1992). Green Marketing. NTC Business Books: Chicago, USA.
Papista,E., Sergios Dimitriadis, (2019). Consumer – green brand relationships: revisiting benefits, relationship quality and outcomes, Journal of Product & Brand Management, https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2016-1316.
Polonsky,M.J. Grau, S.L., Garma, R(2010). The newgreenwash? Potential marketing problemswith carbon offsets. Int. J. Bus. Stud. 18(1), 49–54.
Rahbar ,Elham , Abdul Wahid, Nabsiah (2011). Investigation of green marketing tools' effect on consumers' purchase behavior.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer.
Suki, N. M. (2016). Green product purchase intention: impact of green brands, attitude, and knowledge. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 24(1), 88-95.doi:10.1080/13504509. 2016.1169563.
Thoo Ai Chin, Nor Haslinda binti Mohd Lawi, Zuraidah Sulaiman, Adaviah Mas’od ,Farrah Merlinda Muharam, Huam Hon Tat. (2019). Effect of Green Brand Positioning, Knowledge, and Attitude of Customers on Green Purchase Intention. Journal of Arts & Social Sciences , 3(1), 23-33.
Tong Z, Li T, Feng J and Zhang Q (2020). Using Images of Eyes to Enhance Green Brand Purchase Intentions Through Green Brand Anthropomorphism Strategies: The Moderator Role of Facial Expression. Front. Psychol. 11:568595. doi: 10.3389/fpsyg.2020.568595.
Urde, M., )2003), Core value-based corporate brand building. European Journal of Marketing, 37(7/8), 1017-1040.
Vilkaite-Vaitone N., and Skackauskiene I. (2020). Factors affecting implementation of green marketing orientation. Globalization and its Socio-Economic Consequences. https://doi.org/10.1051/shsconf/20207401036.
Walsh, D., & Downe, S. (2005). Meta-synthesis method for qualitative research: a literature review , Journal of Advanced Nursing, 50(2), 204–211.
Yuan Jeng M. and Ming Yeh T.,(2016). The effect of consumer values on the brand position of green restaurants by means-end chain and laddering interviews. Serv Bus 10:223–238 DOI :10.1007/s11628-015-0266-1.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |