تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,107,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,315 |
رصد ویژگیهای استادان مشتاق دانشگاههای دولتی ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 5-28 اصل مقاله (826.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40582.5654 | ||
نویسندگان | ||
افسانه دهقانپور فراشاه ![]() ![]() | ||
1دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نقش برجسته و والای اعضای هیأت علمی دانشگاه در تعلیم و تربیت دانشجویان، پویایی و شکوفایی دانشگاه و توسعه و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست. ایفای این نقشها مستلزم برخورداری آنان از اشتیاق کاری کافی است. در این پژوهش کیفی-کاربردی، اشتیاق اعضای هیأت علمی دانشگاه مدنظر است و این پرسش مطرح میشود که ویژگیها و شاخصهای رفتاری استادان مشتاق چیست؟ مشارکتکنندگان پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند که با شیوه نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند و تا هنگام اشباع نظری مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. متن مصاحبهها پس از هر مصاحبه پیاده سازی و با به کارگیری تکنیک تحلیل تم کدگذاری شدند و مفاهیم و تمهای مورد نظر استخراج گردیدند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، درنهایت ویژگیهای یک استاد دانشگاه مشتاق در قالب 4 تم اصلی؛ اقدام به دیگر شکوفایی، علاقه به شکوفایی خود، پایبندی به اخلاق حرفهای و شخصیت مشتاق و 16 تم فرعی شناسایی شدند و مورد بحث قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاقکاری؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه؛ ویژگیهای استادان مشتاق؛ اخلاق آکادمیک | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
ابطحی، سیدحسین و ترابیان، محسن (1389) بررسی تحقق اهداف آموزش عالی بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 8،31-60 .
احمدی، مهدی؛ نرگسیان، عباس و نظری، ملیحه (1390) تدوین منشور تکریم دانشجو (مطالعه موردی: دانشگاه تهران)، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8 (10)، 501-518.
اسماعیلی، محمودرضا؛ حزنی، سیدعلی؛ موسی زاده؛، بهروز؛ زواره، علی(1396). ویژگی های یک استاد خوب و تاثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی، پژوهش در آموزش علوم پژشکی، 9(3)، 18-10.
حسنقلیپور، حکیمه، امیری، مجتبی (1398) شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضای هیأت علمی در آموزش عالی با استفاده از تکنیک TOPSIS، نامه آموزش عالی،12(45)، 69-92.
دهقانپورفراشاه، افسانه؛ پورعزت، علی اصغر؛ قلیپور، آرین؛ واعظی، رضا(1398). رصد عوامل مؤثر بر کاهش اشتیاق کاری اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 35-5.
دهقانپورفراشاه، افسانه؛ پورعزت، علی اصغر؛ قلیپور، آرین؛ واعظی، رضا(1400). طراحی مدل اشتیاق کاری اعضای هیأتعلمی دانشگاه، مطالعات رفتار سازمانی، 10(3)، 113-142.
رزی، جمال؛ امام جمعه، سید محمدرضا؛ احمدی، غلامعلی؛ صدقپور، صالح (1397). شناسایی و اعتبار سنجی ویژگیهای معلم اثربخش دوره ابتدایی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی, 6(12), 93-126.
رضایی، مصطفی؛ میر باقری، ملیحه؛ حبیب آگهی، فاطمه؛ رحیمی، محمد جواد(1397). ویژگیهای یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. فصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل، 7(1)، 70-60.
عزیزی، نعمت اله (1392) بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی در علوم انسانی، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 6 (21)، 7-33.
محمدپور، احمد،(1397)، ضدروش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روش شناسی کیفی. چاپ اول ویراست دوم. تهران: لوگوس.
مهرعلیزاده، یداله، حسین سپاسی و فرانک امیدیان( 1384) بررسی رابطه بین جو سازمانی دانشگاه و مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیریهای دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی درآموزش عالی، بهار و تابستان، 11 (1)، 1–36.
References
Abtahi, S. H. &Torabian, M. (2010). Investigation of Higher Education Goals Based on Twenty Year Country Vision Document Using AHP Methodology, Research in Educational Systems, No. 8,31-60 (In Persian)
Ahmadi, M., Nargesian, A., & Nazari, M. (2019). Developing Student Charter of Honor (Case Study: University of Tehran), Culture in Islamic University, 8 (10), 501-518. (In Persian)
Al Mehrzi, N., & Singh, S. K. (2016). Competing through employee engagement: a proposed framework. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(6), 831-843.
Azizi, N. (2013). A Study of Ways to Improve Research Performance of Humanities Faculty Members. Journal of cultural strategy, 6(21), 7-33. (In Persian)
Bain, K. (2011). What the best college teachers do. Harvard University Press.
Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 29(2), 147-154.
Bakker, A. (2008). Building engagement in the workplace. In The peak performing organization (pp. 96-118). Routledge.
Bakker, A.B. (2009). Building engagement in the workplace. Retrieved from
Christensen, M., Dyrstad, J. M., & Innstrand, S. T. (2020). Academic work engagement, resources and productivity: empirical evidence with policy implications. Studies in Higher Education, 45(1), 86-99.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Cook, S. (2008). The essential guide to employee engagement: Better business performance through staff satisfaction. Kogan Page Publishers.
Dehghanpour Farashah, A., Pourezzat, A., Gholipour, A., & Vaezi, R. (2020). Exploring the Factors Affecting Work Engagement Decline of Faculty Members of Public Universities in Iran. public Management Researches, 12(46), 5-35. doi: 10.22111/jmr.2020.31939.4817. (in persian)
Dehghanpour Farashah, A., Pourezzat, A., Gholipour, A., & Vaezi, R. (2021). Designing a Model of Faculty Members Work Engagement. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 10(3), 1-29. (In Persian)
De Guzman, A. B., & Dumantay, M. C. F. (2019). Examining the role of future time perspective (FTP) and affective commitment on the work engagement of aging Filipino professors: A structural equation model. Educational Gerontology, 45(5), 324-333.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demandsresources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499–512.
Esmaeili, M.R., Hozni, S.A., Mosazadeh, B., Zavareh, A. (2018). Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences, Research IN Medical Education, 9(3), 10-18. (In Persian)
Gebauer, J., Lowman, D., & Gordon, J. (2008). Closing the engagement gap: How great companies unlock employee potential for superior results. Penguin.
Graça, M., Pais, L., Mónico, L., Dos Santos, N. R., Ferraro, T., & Berger, R. (2019). Decent Work and Work Engagement: A Profile Study with Academic Personnel. Applied Research in Quality of Life, 1-23.
Hakanen J. J., Bakker A. B., Schaufeli W. B. (2006) Burnout and work engagement among teachers, Journal of School Psychology,43, 495–513.
Hallberg, U. E., & Schaufeli, W. B. (2006). “Same same” but different? Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment? European psychologist, 11(2), 119-127.
Hasangholipour, H., & Amiry, M. (2019). Identifying and Ranking the Factors Affecting Retention of Faculty Members in Higher Education Using TOPSIS Technique. Higher Education Letter, 12(45), 69-92. (in Persian)
Imperatori, B. (2017). Engagement and Disengagement at Work: Drivers and Organizational Practices to Sustain Employee Passion and Performance. Springer.
Kang, H. J. (2014). A model of hospitality employee engagement, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the Doctor of Philosophy - Hospitality Administration, University of Nevada.
Klassen, R. M., Yerdelen, S., & Durksen, T. L. (2013). Measuring teacher engagement: development of the engaged teachers scale (ETS). Frontline Learning Research, 1(2),33-52.
Kvale, S. (1996). The 1,000-page question. Qualitative inquiry, 2(3), 275-284.
Macey, W. H., Schneider, B., Barbera, K. M., & Young, S. A. (2009). Employee engagement: Tools for analysis, practice, and competitive advantage. John Wiley & Sons.
Mehralizadeh, Y., Sepasi, H., & Omidian, F. (2005). Investigating the Relationship between University Climate and Faculty Members' Participation in Academic Decision Making. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 11 (1), 1 –36. (In Persian)
Meng, Q., & Sun, F. (2019). The Impact Of Psychological Empowerment On Work Engagement Among University Faculty Members In China. Psychology research and behavior management, 12, 983-990.
Mohammadpour, A.(2018). Counter-Method: The Philosophical underpinings and practical and procedures of Qualitative Methodology, Second Edition. Qom: Logos Publcations. (In Persian)
Razi, J. (2019). Identification and validation characteristics of effective teacher primary Period, Journal of Theory and Practice in Curriculum, 6(12), 93-126. (In Persian)
Rezaee, M., Mirbagheri, M., Habibagahi, F., Rahimi, M. (2019) Characteristics of a Capable Teacher from the Viewpoints of Students at Shiraz University of Medical Sciences. mededj. 2019; 7 (1) ,60-70. (In Persian)
Salanova, M., Agut, S., & Peiró, J. M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: the mediation of service climate. Journal of applied Psychology, 90(6), 1217.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2012). Research Methods for Business Students (Six Edation.). Prentice Hall: London
Schaufeli, W. B., Maartinez, I., Marques Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: Across national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 464-481.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
Schaufeli, W.B., & Bakker, A.B. (2004a). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organisational Behavior, 25(3), 293-315.
Schaufeli, W.B., & Bakker, A.B. (2004b). Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. Occupational Health Psychology Unit Utrecht University.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
Seligman, M. E. P. (2003). Positive psychology: Fundamental assumptions. The Psychologist, 16(3), 126-127.
Shuck, B., & Wollard, K. (2010). Employee engagement and HRD: A seminal review of the foundations. Human Resource Development Review, 9(1), 89-110.
Sokolov, C. K. (2017). Teacher Engagement In Grades 4-8. Pepperdine University.
Strauss, A. L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge university.
Umbach, P. & Wawrzynski, M. (2005) Faculty do Matter: The Role of College Faculty in Student Learning and Engagement, Research in Higher Education, vol. 46, p. 153-184.
Van den Berg, B. A. M., Bakker, A. B., & Ten Cate, T. J. (2013). Key factors in work engagement and job motivation of teaching faculty at a university medical centre. Perspectives on medical education, 2(5-6), p. 264-275.
Van den Berg, J. W., Mastenbroek, N. J., Scheepers, R. A., & Jaarsma, A. D. C. (2017). Work engagement in health professions education. Medical teacher, 39(11), 1110-1118.
Van den Berg, J. W., Verberg, C. P., Scherpbier, A. J., Jaarsma, A. D. C., Arah, O. A., & Lombarts, K. M. (2018). Faculty’s work engagement in patient care: impact on job crafting of the teacher tasks. BMC medical education, 18(1), 312. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 803 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |