تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,446 |
تحلیل پیشایندهای مؤثر بر بهبود انگیزه خدمت مدیران سازمانهای دولتی با رویکرد ساختاری تفسیری | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 12، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 307-332 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.32886.4946 | ||
نویسندگان | ||
محمد منتظری* 1؛ عباس شول2؛ ایمان حکیمی3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت IT، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تلاش برای بهبود انگیزه کارکنان و به ویژه مدیران در بخشهای دولتی و عمومی، یکی از دغدغههای مهم تحقیقات مدیریت دولتی میباشد. این تلاشها منجر به ارائه تئوریهای متعددی از جمله تئوری انتخاب عمومی، تئوری کارگزاری، تئوری خادمیت و تئوری انگیزه خدمت عمومی شده که هر کدام عواملی را بر انگیزه مدیران بخش دولتی موثر میدانند. این مقاله مبتنی بر رویکرد ساختاری تفسیری و با بهرهگیری از دو روش گردآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه به مطالعه عوامل موثر بر انگیزه مدیران جهت خدمت در بخش دولتی میپردازد. در این راستا با استفاده از نمونهگیری هدفمند، با 16 نفر از مدیران ارشد به روش نیمهساختاریافته مصاحبه شد و متون مصاحبه در قالب 13 مقوله کلی به عنوان پیشایندهای موثر بر انگیزه خدمت مدیران کدگذاری شدند. در ادامه پرسشنامهای نیمهبسته مبتنی بر طیف لیکرت حاوی این پیشایندها تنظیم و در اختیار خبرگان مذکور قرار گرفت. نتایج با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارتباط و توالی پیشایندها بهدستآمد. ارتباطات بهدستآمده نشانداد که مبانی دینی و اعتقادی و نگرش جامعهمحور اساس ایجاد، حفظ و بهبود انگیزه مدیران برای خدمت در بخش دولتی را تشکیل میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری خادمیت؛ انگیزه خدمترسانی عمومی؛ رویکرد ساختاری تفسیری؛ سازمانهای دولتی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
آذر، عادل.، تیزرو، علی.، مقبل باعرض، عباس و انواری رستمی، علی اصغر. (1389). طراحی مدل چابکی زنجیره تامین؛ رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری. پژوهشهای مدیریت در ایران، 14(4)، 25-1.
الوانی، سید مهدی. (1378). نظریه انتخاب عمومی و ضرورت تحول در ساختار اداری. مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 6(23و 24)، 19-5.
پورعزت، علی اصغر.، مختاریانپور، مجید و آذری، حسین. (1399). شناسایی مولفههای انگیزه خدمت عمومی در سازمانهای عمومی. مطالعات رفتار سازمانی، 9(3)، 238-215.
حمیدیزاده، علی.، داناییفرد، حسن.، طهماسبی، رضا و هماییلطیف، مهتاب. (1397). بررسی پیشایندهای انگیزه خدمات عمومی در سازمانهای دولتی ایران. سیاستگذاری عمومی، 4(3)، 139-123.
حمیدیزاده، علی.، طهماسبی، رضا و میرزایی، اشرف. (1395). بررسی عوامل موثر بر انگیزه خدمت عمومی. مدیریت سازمانهای دولتی، 4(2)، 66-51.
رضایی، یوسف.، حاجی کریمی، عباسعلی.، سیدجوادین، سیدرضا و حسنقلیپور، طهمورث. (1399). طراحی مدل ساختاری-تفسیری عوامل سازمانی توسعه رهبری اثربخش. پژوهشهای مدیریت عمومی، 13(49)، 109-83.
زاهدی، شمسالسادات و منتظری محمودآبادی، محمد. (1391). ارائه الگوی ارتقای انگیزش خدمت عمومی مدیران بر مبنای راهبرد مفهومسازی دادهبنیاد. مطالعات رفتار سازمانی، 1(1)، 22-10.
منتظری، محمد و قاسمی، محمد. (1398). توسعه راهکارهای کاهش فساد اداری در بخش دولتی: مطالعه نقش انگیزه خدمتمحور و تعهد کارکنان. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 278-255.
منتظری، محمد و قربانیزاده، وجه اله. (1391). رابطه تعاملی انگیزه خدمت عمومی و خشنودی و تعهد سازمانی مدیران دولتی. پژوهشهای سرمایه انسانی، 1(2)، 79-61.
میرسپاسی، ناصر.، طلوعی اشلقی، عباس.، معمارزاده، غلامرضا و پیدایی، میرمهرداد. (1389). طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی. آیندهپژوهی مدیریت، 21(4)، 22-1.
نعمتی، سمیه.، خائف الهی، احمدعلی.، دانایی فرد، حسن و آذر، عادل. (1395). طراحی نظام انگیزه خدمترسانی عمومی در بخش دولتی ایران با رویکرد خبرهمحور تفسیری. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(32)، 24-5.
نوایی، نیلوفر.، واعظی، رضا و سیدنقوی، میرعلی. (1399). ارتقای انگیزه خدمت عمومی در پرتوی عوامل سازمانی. مدیریت منابع انسانی پایدار، 2(2)، 28-7.
یزدانی نشاط، عبدالرضا. (1390). طراحی مدل انگیزش کاری کارکنان ستادی شرکت نفت فلات قاره ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران.
References
Agarwal, A., Shankar, R., & Tiwari, M. K. (2007). Modeling agility of supply chain. Industrial Marketing Management, 36(4), 443-457.
Alvani, S. M. (1999). Public Choice Theory and Administrative Reforms in Government: A Comparative Perspective. Journal of Management Studies, 6(23 & 24), 5-19. (In Persian)
Azar, A., Teizro, A., Moghbel Baarz, A., & Anvari Rostami, A. (2011). Supply Chain Agility Model Design; Structural Interpretive Modeling Approach. Management Research in Iran, 14(4), 1-25. (In Persian)
Bojadziev, G. (2007). Fuzzy logic for business, finance, and management, 23 edition, World Scientific.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and Qualitative Research, Fisrt Edition: Prentice Hall.
Davis, J. H., Schoorman, F. D., & Donaldson, L. (1997). Toward a stewardship theory of management. Academy of Management review, 22(1), 20-47.
Deng, J., Liu, J., Guo, Y., Gao, Y., Wu, Z., & yang, T. (2021). How does social support affect public service motivation of healthcare workers in China: the mediating role effect of job stress. BMC Public Health, 21(1), 1-13.
Faisal, M., Banwet, D. K., & Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4), 535-552.
Fennimore, K. A. (2020). Duplicicious me: communal narcissists and public service motivation. Public Personnel Management, 2020, 1-31.
Frederickson, H. G., & Hart, K. D. (1985). The public service and the patriotism benevolence. Public Administration Review, 45(5), 547-553.
Habibi, A., Jahantigh, F. F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2), 130-143.
Hamidizadeh, A., Tahmasbi, R., & Mirzaei, A. (2016). Investigation of factors impacting public service motivation. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 4(2), 51-66. (In Persian)
Hamidizadeh, A., Danaeii Fard, H., Tahmasbi, R., & Homaei Latif, M. (2018). Investigating the antecedents of public service motivation in public organizations of Iran. Journal of Public Policy Making, 4(3), 123-139. (In Persian)
Homberg, F., Tabvuma, V. & Heine, K. (2014). Motivation in public sector organizations – introduction to the special issue. EBHRM: Global Forum for Empirical Scholarship, 2(1), 1-5.
Huang, J. J., Tzeng, G. H., & Ong, C. S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26(6), 755-767.
Kaiser, L, C. (2014). Job satisfaction and public service motivation. Discussion Paper Series, No. 7935.
Kim, S., & Vandenabeele, W. (2010). A strategy for building public service motivation research internationally. Public Administration Review, 70(5), 701-709.
Kim, Y. J., & Kim, E. S. (2016). Exploring the interrelationship between public service motivation and corruption theories. Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship, 4(2), 181-186.
Liu, B., Tang, N. & Zhu, X. (2008). Public service motivation and job satisfaction in China. International Journal of Manpower, 29(8), 684-699.
Mandal, A., & Deshmukh, S. G. (1994). Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM). International Journal of Operations & Production Management, 14(6), 52-59.
Mirsepasi, N., Tolooei Ashlaghi, A., Memarzadeh, Gh., & Peidaei, M. M. (2011). Designing Human Resource Excellence Model in Iranian Governmental Organizations Using Fuzzy Delphi Technique. Journal of Futures Studies Management, 21(4), 1-22. (In Persian)
Montazeri, M., & Ghasemi, M. (2020). Developing anti-corruption strategies in public sector: study of the role of public service motivation and employees' commitment. Public Management Researches, 12(46), 255-278. (In Persian)
Montazeri, M., & Ghorbanizadeh, V. A. (2012). The interactive relationship between public service motivation, satisfaction, and organizational commitment of government executives. Human Capital Management Research, 1(2), 61-79. (In Persian)
Navaei, N., Vaezi, R., & Seyyed Naghavi, M. (2020). The promotion of public service motivation in the light of organizational factors. Sustainable Human Resource Management, 2(2), 7-28. (In Persian)
Nemati, S., Khaef Elahi, A., Danaei Fard, H., & Azar, A. (2017). Designing the system of public service motivation in public sector of Iran by interpretive expert oriented approach. Public Management Researches, 9(32), 5-24. (In Persian)
Perry, J. L. (1996). Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and Theory, 6(1), 5-22.
Perry, J. L., & Hondeghem, A. (Eds.). (2008). Motivation in public management: The call of public service. Oxford University Press on Demand.
Perry, J. L., & Wise, L. R. (1990). The motivational bases of public service. Public Administration Review, 50(3), 367-373.
Perry, J. L., Hondeghem, A., & Wise, L. R. (2010). Revising the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public Administration Review, 70(5), 681–690.
Pourezzat, A. A., Mokhtarianpour, M., & Azari, H. (2020). Identifying the components of public service motivation in public organizations. Organizational Behavior Studies Quarterly, 9(3), 215-238. (In Persian)
Rainey, H. G. (1982). Reward preference among public and private managers: in search of the service ethic. American Review of Public Administration, 16(2), 288-302.
Ravi, V., & Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics. Technological Forecasting and Social Change, 72(8), 1011-1029.
Rezaei, Y., Haji Karimi, A. A., Seyedjavadin, S. R., & Hassanqolipour, T. (2020). Designing a structural interpretive model of organizational factors for effective leadership development. Public Management Researches, 13(49), 83-109. (In Persian)
Ritz, A., Brewer, G. A., & Neumann, O. (2016). Public service motivation: A systematic literature review and outlook. Public Administration Review, 76(3), 414-426.
Shim, D. C., & Park, H. H. (2018). Public service motivation in a work group: role of ethical climate and servant leadership. Public Personnel Management, (2018), 1-23.
Slabbinck, H., & Witteloostuijn, V, A. (2020). Explicit and implicit basic human motives, and public service motivation. Frontiers in Psychology, 11, 1-12.
Vandenabeele, W., Hondeghem, A., Maesschalck, J., & Depré, R. (2004). Values and motivation in public administration: Public service motivation in an international comparative perspective. In EGPA 2004 Annual Conference, 1-4.
Wang, T., Witteloostuijn, A., & Heine, F. (2020). A moral theory of public service motivation. Frontiers in Psychology, 11, 1-15.
Yazdani Neshat, A. (2011). Designing a model of work motivation of staff prsonnel in Falat-e-Qare Oil Company. MSc in Human Resource Management. Faculty of Management and Accounting. Payam Noor university. (In Persian)
Zahedi, Sh., & Montazeri, M. (2012). Providing a model for promoting public managers' public service motivation based on Grounded Theory. Journal of Organizational Behavior Studies, 1(1), 10-22. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |