تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,682 |
ارائه الگویی برای شکلگیری تنوع دوسوتوانی در شرکتهای چند کسبوکاره در ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 281-305 اصل مقاله (974.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.36790.5316 | ||
نویسندگان | ||
سلمان عیوضی نژاد* 1؛ محسن اکبری2؛ علی پریشانی3 | ||
1دکتری سیاست گذاری بازرگانی، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران | ||
2دانشیار، مدیریت بازرگانی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، رشت .ایران | ||
3دانشجوی دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به تغییرات زیاد محیطی و عدم اطمینان ناشی از آن، نیاز به استراتژی تنوع در شرکتهای چند کسبوکاره از اهمیت بسزایی برخوردار است . در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری تنوع همگون و ناهمگون (تنوع دوسوتوانی) پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای چند کسبوکارهای هستند که در مرحله رشد خود قرار دارند. بر این اساس کلیه مدیران و دانشگاهیانی که سابقه حضور فعال در چنین شرکتهای چند کسبوکاره را داشته، انتخاب و 13 نفر از آنها به روش نمونهگیری غیراحتمالی گلولهبرفی برگزیده شدند. جمع آوری اطلاعات نیز با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته صورت پذیرفت. بعد از جمعبندی مصاحبهها تعداد 42 شاخص مؤثر در 5 مضمون اصلی و 2 دسته کلی محیط خارجی و محیط داخلی تقسیمبندی شدند. محیط خارجی دارای سه بعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و محیط داخلی دارای دو بعد فردی و سیستمی شدند. بر اساس فراوانی کدهای بهدستآمده، عوامل فردی ارتباط با افراد بالادستی در بین عوامل سیاسی، قوانین و مقررات تسهیلکننده برای ورود به کسبوکارهای تابعه در بین شاخصهای مربوط به عوامل سیستمی، سودآوری و سرمایه بالا، در بین شاخصهای مربوط به عوامل فرهنگی ادراک مربوط نسبت به کسبوکارهای محوری و در بین شاخصهای مربوط به عوامل اقتصادی بیثباتی شاخصهای اقتصادی به عنوان مولفههای نهایی الگوی پژوهش انتخاب شند. | ||
کلیدواژهها | ||
شرکتهای چندکسب و کاره؛ دوسوتوانی؛ تنوع ناهمگون؛ تنوع همگون؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
عیوضینژاد، سلمان؛ حسینی، سید محمود؛ حاجیپور، بهمن؛ عبدالهی، علی. (1399). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه شرکتهای چند کسب و کاره ناهمگون. پژوهش های مدیریت عمومی،13(48)،293-318.DOI: 10.22111/jmr.2020.33119.4971
اکبری، مهدی؛ امینی، محمدتقی؛ محمودی میمند، محمد؛ مرادی، محمود. (1398). طراحی مدل نوآوری دوسوتوان؛ مطالعهای در یک بنگاه چندرشتهای دفاعی. مدیریت نوآوری،8(3)،77-98.
طهماسبی، رضا؛ میرزمانی، اعظم؛ برومند، مجتبی (1397). ارائه چهارچوب مدیریت منابع انسانی سازمان دوسوتوان،پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10(4)،105-132.
References
Akbari, M. Amini, M., Mahmoudi Meimand, M., Moradi, M. (2019). Designing the Ambidextrous Innovation Model;A Study In A Defense Holding Company. Innovation Management Journal, 8(3), 77-98.(in Persian)
Braun V, Clarke V, & Rance N. (2014). How to use thematic analysis with interview data. In: Vossler A, Moller N, editors. The counselling and psychotherapy research handbook. London: .p. 183–97.
Braun, V & Clarke V. (2019). conceptualising themes, thematic analysis, and other problems with Fugard and Potts’ sample-size tool for thematic analysis. Int J Soc Res Methodol.2016; 19(6):739–43.
Campbell, A., Goold, M., Alexander, M., (1995). The value of the parent company. California Management Review 38, 79e97.
Campillo, A. M. (2014). The benefits of related and unrelated diversification strategies in the Spanish context: What is the difference that executive, Leadership, vol. 12,1, 86-119.
Cao, Q. Gedajlovic, E. Zhang, H. (2009). Unpacking organizational ambidexterity: dimensions, contingencies, and synergistic effects. Organ. Sci. 20 (4), 781–796.
Chen, M., Kaul, A., & Wu, B. (2019). Adaptation across multiple landscapes: Relatedness, complexity, and the long run effects of coordination in diversified firms. Strategic Management Journal,40(11),1791-1821.
Danaei fard, H; Alvani, S. M., & Azar, A. (2013). Metodolgy of qualitative research in management, saffar publication, third edition, Tehran, Iran (in persion).
Dhir, Sanjay & Dhir. (2015). Diversifcation: Literature Review and Issues, Published online in Wiley Online Library. 24: 569–588.
Eivazinezhad, S., Hosseini, S., Hajipour, B., Abdollahi, A. (2020). Identifying and Explaining the Influencing Factors in Formation and Development of Heterogeneous Mulbusiness Corporations (Conglomerate). Management Researches, 13(48), 293-318. (in persion)
Erdorf, S., Hartmann-Wendels, T., Heinrichs, N., & Matz, M. (2013). Corporate diversification and company value: A survey of recent literature. Journal of Financial Markets and Portfolio Management, 27(2).
Gary, M. S. (2005). Implementation strategy and performance outcomes in related diversification. Strategic Management Journal, 26(7), 643–664.
Gibson, C. B., & Birkinshaw, J. (2004). The antecedents, consequences and mediating role of organizational ambidexterity. Academy of Management Journal, 47(2), 209–226.
Goold, M. and A. Campbell. Strategies and Styles: The Role of the Centre in Managing Diversified Corporations. Basil Blackwell, Oxford, 1997.
Gupta AK, Smith KG and Shalley CE (2006) the interplay between exploration and exploitation. Journal of Academy Management, 49(4): 693–706.
Hill,C.W.L, Hitt,M.A and Hoskisson,R.E.(1992). Cooperative Versus Competitive Structures in Related and Unrelated Diversified Firms,Organization Science 3(4):501-521.
Hoskisson, R.E. Hitt, M.A. Johnson, R.A. and Moesel, D.D. (2009). Construct validity of an objective (entropy) categorical measure of diversification strategy. Journal of Strategic Management, 14, pp. 215–235. Johnson, G. Scholes, K. & Whittingtton. (2006). Exploring corporate strategy (7th ed.). New York, NY: Prentince Hall.
Kang, J. (2013). The relationship between corporate diversification and corporate social performance. Journal of Strategic Management, 34(1), 94–109.
Khanna, T., & Palepu, K. 1997. Why focused strategies may be wrong for emerging markets. Harvard Business Review, 75(4): 41–51.
Kim, H., Hoskisson, R. & Wan, W. (2004) Power dependence, diversification strategy, and Performance. Journal of Strategic Management, 25, 613-636.
Kock, C. J. & Guillen, M. F. (2002). Strategy and structure in developing countries: Business groups as an evolutionary response to opportunities for unrelated diversification. Industrial and Corporate Change, 10(1), 77–113.
Laplume, A.O. Dass, P. (2012). Exploration and exploitation for various stages of firm growth through diversification. In: Annual Meetings of the Academy of Management, Boston. Journal of strategic manangment,5(1), 12.34
Laureiro-Martinez, D, S Brusoni, N Canessa, M Zollo (2014), Understanding the explorationexploitation dilemma: An fMRI study of attention control and decision making performance, Strategic Management Journal, 36: 319-338
Le, H. (2018). Literature Review on Diversification Strategy, Enterprise Core Competence and Enterprise Performance, American Journal of Industrial and Business Management, 9,91-108. Li,C,R. Liu,Y.Y, Lin,C.J &Hong, J.M (2016). Top management team diversity, ambidextrous innovation and the mediating effect of top team decision-making processes, Industry and Innovation ,Volume 23, Issue 3, 260-275.
Lin H; Hsub, C; Hsuc, W, A & Chung, H. (2020). creating competitive advantages: Interactions between ambidextrous diversification strategy and contextual factors from a dynamic capability perspective, Technological Forecasting & Social Change.
Ljubownikowa,G & Ang, S.H. (2020). Competition, diversification and performance, Journal of Business Research ,112 (2020) 81–94.
Lubatkin MH, Simsek Z, Ling Y, Veiga JF (2006) Ambidexterity and performance in small-to-medium-sized firms: The pivotal role of top management team behavioral integration. J. Management, journal of strategic management, 32(5):646–672.
Martin, J.D. and Sayrak, A. (2003) „Corporate diversification and shareholder value: a survey of recent literature‟, Journal of Corporate Finance, 9(1): 37-57.
Montgomery, C. A., & Singh, H. (2004), Diversification strategy and systematic risk. Journal of Strategic Management, 5 (2), 181-191
Montgomery, C.A. Wernerfelt, B. (1988). Diversification, ricardian rents, and Tobin’s Q. RAND J. Econ. 19 (4), 623–632.
NG,D.W.(2007). A Modern Resource Based Approach to Unrelated Diversification, journal of managements studies,44(8), 1481-1502.
Purkayastha, S. Manolova, T. S. & Edelman, L. F. (2012). Diversification and performance in developed and emerging market contexts: A review of the literature. Journal of Management Reviews, 14(1), 18–38.
Raisch, S. Birkinshaw, J. Probst, G. and Tushman, M.L. (2009). Organizational ambidexterity: balancing exploitation and exploration for sustained performance. Organization Science, 20, pp. 685–695.
Reeves, M. Haanaes, K. Sinha, J. & Schmidt, J. (2016). You’re Strategy Needs a Strategy: How to Choose and Execute the Right Approach (Unabridged edition). Audible Studios on Brilliance Audio.
Salma,U & Hussain, M (2018),A Comparative Study on Corporate Diversification and Firm Performance across South Asian Countries, J Account Mark 7
Sarkees M & Hulland J (2009) Innovation and efficiency: It is possible to have it all. Business Horizons 52(1): 45–55.
Simsek Z (2009), Organizational ambidexterity: Towards a multilevel understanding. Journal of Management Studies 46(4): 597–624
Tahmasebi, R., Mirzamani, A., and Boroumand, M.(2019) Presenting the Human Resource Management Framework of ambeixterity Organization, Journal of Human Resources Management,4(44) ,949-915.(in Persian)
Teece, D. J. R. Rumelt, G. Dosi, W. & Winter, S. (2004). Understanding Corporate Coherence: Theory and Evidence, Journal of Economic Behavior and Organization, 23, 1-30. Thompson, A. J. Gamble, A. A. & Strickland, J. (2006). Crafting and executing strategy. The Quest for competitive advantage, Concepts and Cases, journal of strategic management, pp 111-134
Tushman, M.L. & O’Reilly, C.A. (1996). Ambidextrous organizations: managing evolutionary and revolutionary change. California Management Review, 38, pp. 8–30.
Voss, G.B. & Voss, Z.G. (2013). Strategic ambidexterity in small and medium-sized enterprises: implementing exploration and exploitation in product and market domains. Organ. Sci. 24 (5), 1459–1477. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |