تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,461,990 |
تحلیل کارکرد عاطفی تصاویر در شعر غنایی معاصر(مطالعۀ موردی: غزلهای شهریار و ابتهاج) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2022.41747.3045 | ||
نویسندگان | ||
مهدی عیسی زاده ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه | ||
2دانشیار گروه و زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
تصاویر شعری با گذر از سنت به مدرنیته ماهیت و کارکردهای تازهای یافته است. تا دوره مشروطه تصاویر اغلب جنبۀ وصفی و جمال-شناسانه دارد. از دورۀ مشروطه به دنبال دگرگونی در شعر فارسی، کارکرد تصاویر متحول شده است. با ورود رمانتیسم، خودآگاهی شاعران نسبت به جایگاه اجتماعی خود، اهمیت یافتن حقوق فردی و اجتماعی، بروز فردیت شاعرانه و عوامل دیگر، تصاویر شعری، واسطهای برای بیان عواطف فردی و اجتماعی شده است. کارکردهایی مانند: تأثیر در احساس، همزادی با احساس و معنی و دلالت ضمنی قبلاً در شعر رمانتیک و در قالبهای نیمایی به عنوان مشخصۀ هنری شناخته شده بود. در شعر غنایی معاصر روح تصاویر رمانتیک به قالبهای شعر نو محدود نمیشود، بلکه رقت عاطفه و عمق احساس در تصاویر شعری برخی از غزلسرایان منعکس شده است. شهریار و ابتهاج از جمله شاعران نیمهسنتگرا هستند، که اغلب تصاویر شعرشان کارکردهای نوینی دارد. این موضوع سبب تمایز شعری این شاعران به لحاظ همزادی تصویر با عاطفه و تأثیر در احساس مخاطب میشود. پژوهش حاضر، به بررسی ویژگیها و کارکردهای عاطفی تصاویر در اشعار غنایی دو شاعر برجسته معاصر میپردازد. روش پژوهشی مقاله توصیفیـ تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر رمانتیک؛ ماهیت؛ کارکرد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |