تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,725,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,358,861 |
تحلیل کارکرد عاطفی تصاویر در شعر غنایی معاصر(مطالعۀ موردی: غزلهای شهریار و ابتهاج) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
دوره 21، شماره 40، خرداد 1402، صفحه 153-170 اصل مقاله (713.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2022.41747.3045 | ||
نویسندگان | ||
مهدی عیسی زاده* 1؛ محمدامیر عبیدی نیا2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران | ||
چکیده | ||
تصاویر شعری با گذر از سنت به مدرنیته، ماهیت و کارکردهای تازهای یافته است. تا دوره مشروطه، تصاویر اغلب جنبۀ وصفی و جمالشناسانه دارد. از دورۀ مشروطه به دنبال دگرگونی در شعر فارسی، کارکرد تصاویر متحول شده است. با ورود رمانتیسم، خودآگاهی شاعران نسبت به جایگاه اجتماعی خود، اهمیت یافتن حقوق فردی و اجتماعی، بروز فردیت شاعرانه و عوامل دیگر، تصاویر شعری، واسطهای برای بیان عواطف فردی و اجتماعی شده است. در شعر غنایی معاصر، روح تصاویر رمانتیک به قالبهای شعر نو محدود نمیشود. حتی ویژگیها و کارکردهای تصاویر رمانتیک با شعر برخی از غزلسرایان عجین شده است. شهریار و ابتهاج از جمله شاعران نیمهسنتگرا هستند که کارکردهای نوین تصاویر در شعرشان به وفور یافت میشود. این موضوع، شعر این شاعران را به لحاظ همزادی تصویر با عاطفه و تأثیر در احساس مخاطب متمایز مینماید. پژوهش حاضر، در پی پاسخ به این پرسش است که کدام کارکردهای عاطفی تصاویر رمانتیک در اشعار غنایی دو شاعر برجسته معاصر، حضور پررنگتری دارد. بررسی آثار این دو شاعر، آشکار میکند، کارکردهایی مانند: تأثیر در احساس، همزادی با احساس و معنی و دلالت ضمنی برجستگی دارد. روش پژوهشی مقاله، توصیفیـ تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر رمانتیک؛ ماهیت؛ کارکرد؛ عاطفه؛ شهریار؛ ابتهاج | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |