تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,069,342 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,471,937 |
طراحی الگوی استراتژیک دانشگاه کارآفرین با رویکرد آیندهپژوهی در آموزش عالی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 75-102 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40190.5627 | ||
نویسندگان | ||
سمانه محمدپور1؛ حبیب الله سالارزهی* 2؛ زهرا وظیفه3؛ امین رضا کمالیان4 | ||
1دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3استادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
4استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
ماموریت دانشگاهها در بستر زمان، همگام با تحولات و دگرگونیهای جهانی و در راستای پاسخگویی به نیازهای اقتضایی جوامع، به سوی مشارکت در ابر انگاره کارآفرینانه در حال حرکت است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی استراتژیک دانشگاه کارآفرین با رویکرد آیندهپژوهی در آموزش عالی انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در دو بخش کمّی و کیفی انجام شد. در این پژوهش از روشهای فراترکیب و دلفی فازی برای تحلیل دادهها استفادهشده است. در گام نخست، از روش فراترکیب به تحلیل ادبیات پژوهش دانشگاه کارآفرین و مدلهای مربوط به آن پرداخته شد. ابعاد و مفاهیم مربوط به دانشگاه کارآفرین استخراج گردید. همچنین در بخشی مجزا ابعاد و مفاهیم عوامل کلیدی آیندهپژوهی در آموزش عالی استخراج شد. در گام دوم، پرسشنامه دلفی فازی بهمنظور شناسایی مولفههای مربوط به «دانشگاه کارآفرین» و «عوامل کلیدی آیندهپژوهی در آموزش عالی» در دو پرسشنامه مجزا طراحی و در دو دور میان متخصصان آن حوزه توزیع گردید. در این بخش خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت، کارآفرینی و آیندهپژوهی آموزش عالی در پانل دلفی فازی مشارکت داشتند. اعضای پانل دلفی فازی با روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی تعیین گردید. سپس مولفههای نهایی پژوهش استخراج شد که خروجی آن در بخش دانشگاه کارآفرین شامل 16 مقوله اصلی، 51 مفهوم و در بخش عوامل کلیدی آینده پژوهشی در آموزش عالی شامل 4 مقوله اصلی و 8 مفهوم بوده است. در پایان مدل دانشگاه کارآفرین آینده نگر طراحی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه کارآفرین؛ آیندهپژوهی آموزش عالی؛ دلفی فازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |