تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 587 |
تعداد مقالات | 6,019 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,769,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,777,461 |
ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی جهت دستیابی به چابکی کسب و کارهای کوچک و متوسط الکترونیکی(مورد مطالعه: کسب و کارهای الکترونیکی در ایران) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 255-279 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.37297.5368 | ||
نویسندگان | ||
سید حمید حجازی1؛ سلیمان ایران زاده ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، آدرس: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای الکترونیکی است. علاوه بر این، بررسی مفهوم چابکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط الکترونیکی و ارتقاء ویژگیهای چابکی از طریق مدیریت منابع انسانی است.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق کیفی است. این تحقیق براساس مطالعه موردی چندگانه(چند موردی) انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط میباشد که بین 5 الی 250 کارمند دارند، روش نمونهگیری به صورت هدفمند بوده و از هفت کسب و کار کوچک و متوسط الکترونیکی است. در این مطالعه، از منابع دادههای مختلفی همچون اسناد بایگانی، مستندها، و مصاحبه استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تکنیکی به نام تطبیق الگو و تلفیق متقابل موردها استفاده گردیده است. روایی و پایایی در این تحقیق با استفاده از روایی سازه، روایی داخلی، روایی بیرونی و قابلیت اطمینان انجام گرفته و مورد تایید قرار گرفته است. ساختارها و کارکردهای کلی مدیریت منابع انسانی در این نوع از کسب و کارها و همچنین سهم آنها در هشت ویژگی چابکی که عبارتند از: وضوح متنی، هدف مشترک، بازده مناسب، ساختار سازمانی انعطافپذیر، یادگیری مستمر، استقلال و پاسخگویی، رشد شخصی و همکاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه بر این، سه ویژگی چابکی نیروی کار که عبارتند از: فعال بودن، سازگاری و مولد بودن نیز بررسی گردید. نتیجه گرفته شد که ساختارها و کارکردهای مدیریت منابع انسانی به طور کلی ویژگیهای کسب و کارهای کوچک و متوسط را آشکار میسازد. بنابراین، این مطالعه دریافت که چابکی کسب و کار از طریق کارکردهای مدیریت منابع انسانی به طور فزآینده رشد میکند. در این میان هدف مشترک، بازده مناسب، یادگیری مستمر، همکاری و مولد بودن از ویژگیهایی هستند که بیشتر از طریق مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط الکترونیکی پرورش یافتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
چابکی کسب و کار؛ مدیریت منابع انسانی؛ شرکتهای کوچک و متوسط الکترونیکی | ||
مراجع | ||
References
Ahammad, M, Glaister, K and Gomes, E., (2020). Strategic agility and human resource management, Human Resource Management Review, Vol 30, Iss. 1.
Arthur, D., (2004). Fundamentals of human resources management, AMACOM Div American Mgmt Assn: New York, USA.
Alvesson, M. and Sköldberg, K., (2009). Reflexive methodology: New vistas for qualitative research, California, USA: Sage
Brand, M. J. and Bax, E. H., (2002). Strategic HRM for SMEs: Implications for Firms and Policy, Training Journal, Vol. 44, No, 8, pp. 451-463.
Bryman, A. and Bell, E., (2015). Business research methods, Oxford, UK: Oxford University Press.
Camarinha-Matos, L.M., Afsarmanesh, H. and Rabelo, R., (2001). Supporting agility in virtual enterprises, In E-Business and Virtual Enterprises, Springer US. Vol. 56, pp. 89-104.
Denscombe M., (2009). Ground Rules for Social Research: Guidelines for Good Practice, 2nd edition. Berkshire, England: Open University Press.
Dietz, G., Van Der Wiele, T., Van Iwaarden, J. and Brosseau, J.,(2006). HRM Inside UK E-commerce Firms, International Small Business Journal, Vol. 24, Iss. 5, pp. 443-470.
Dove, R., (2001). Response ability: the language, structure, and culture of the agile enterprise, New York, USA: John Wiley & Sons.
Dyer, L. and Ericksen, J., (2005). In pursuit of marketplace agility: Applying precepts of self-organizing systems to optimize human resource scalability, Human Resource Management, Vol. 32, Iss. 2, pp. 183-188.
European Commission, (2016). Definition of SMEs [online], Available at: http://ec.europa.eu/growth/smes/business-friendly-environment/sme definition/index_en.htm.
Galabova, L. and McKie, L., (2013). “The five fingers of my hand”: human capital and well-being in SMEs, Personnel Review, Vol. 42, No. 6, pp. 662-683.
Grantham, C.E., Ware, J.P. and Williamson, C.,(2007). Corporate agility: a revolutionary new model for competing in a flat world, AMACOM Div American Mgmt Ass: New York, USA.
Harney, B. and Dundon, T., (2006). Capturing complexity: developing an integrated approach to analysing HRM in SMEs, Human Resource Management Joumal, Vol. 16, No. 1, pp. 48-73.
Holocombe Erhart, K. and Chung-Herrera, B. G., (2007). HRM at Your Service: Developing Effective HRM Systems in the Context of E-Service, Organizational Dynamics, Vol. 37, Iss. 1, pp. 75-85.
Horney, N., Eckenrod, M., McKinney, G. and Prescott, R., (2014). From Change Projects to Change Agility, People & Strategy, Vol. 37, Iss. 1, p. 40-45.
Hudson, M., Smart, A. and Bourne, M., (2001), “Theory and practice in SME performance measurement systems”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 21 No. 8, pp. 1096-115.
Kale, E., Aknar, A., & Başar, Ö. (2019). Absorptive capacity andfirm performance: The mediating role of strategic agility, International Journal of Hospitality Management, Vol. 78, pp. 276–283.
Katz, J., Safranski, S., Khan, O., (2003). “Virtual Instant Global Entrepreneurship”. Journal of International Entrepreneurship, 1 Pg. 43-57.
Kaur, A. (2018). A study of role and challenges faced by HR in startups. International Journal for Emerging Research & Development, Vol.1, Iss. 1, pp. 45-49.
Levy, M. and Powell, P., (2005). Strategies for Growth in SMEs: The Role of Information and Information Systems. Burlington, MA: Butterworth-Heinemann.
Mathiassen, L. and Pries-Heje, J., (2006). Business agility and diffusion of information technology. European Journal of Information Systems. Vol. 15(2), p.116.
Merriam, S. B., (2009). Qualitative Research - A Guide to Design and Implementation, 2nd edition. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
Nijssen and Paauwe (2012 )in Parry, E. and Tyson, S., (2013). Managing People in a Contemporary Context. New York, USA: Routledge.
Noor, K. B. M., (2008). Case Study: A Strategic Research Methodology, American Journal of Applied Sciences,Vol. 5, No.11, pp.1602-1604.
Oosterhout, M., Waarts, E. and van Hillegersberg, J.,(2005). Assessing Business Agility: A Multi-Industry Study in the Netherlands, In Business Agility and Information Technology Diffusion, Springer US, pp. 275-294.
Shafer, R. A., Dyer, L., Kilty, J., Amos, J. and Ericksen, J., (2001). Crafting a human resource strategy to foster organizational agility: A case study, Human Resource Management, Vol. 40, Iss. 3, pp. 197-211.
Wright, P. M. & Dyer, L., (2000). People in the E-Business: New challenges, new solutions (CAHRS Working Paper #00-11). Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations, Center for Advanced Human Resource Studies.
Winby, S. and Worley, C. G., (2014). Management processes for agility, speed, and innovation, Organizational Dynamics, Vol. 43, Iss. 3, pp. 225-234.
Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods, 5th edition. California, USA: Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |