| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,730 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,775,166 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,006,440 |
تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هستة کنترل | ||
| مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 14، اسفند 1390، صفحه 99-128 اصل مقاله (320.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2012.705 | ||
| نویسندگان | ||
| سارا نامیان؛ مسعود حسینچاری* | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس هستة کنترل و باورهای مذهبی انجام شده است. در این راستا، نمونهای متشکل از 447 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز (225 دختر و 222 پسر) به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، هستة کنترل و جهتگیری مذهبی را تکمیل کردند. در نگاهی کلی، نتایج نشان داد که نمرة کل اهمالکاری تحصیلی به وسیلة بُعد (مؤلفة) اخلاقیات از جهتگیری مذهبی و هستة کنترل درونی به صورت منفی پیشبینی میشود. همچنین معلوم شد که هستة کنترل درونی و بُعد اخلاقیات از جهتگیری مذهبی پیشبینیکنندة منفیِ دو بعد اهمالکاری در آمادهسازی تکلیف و اهمالکاری در آمادهسازی مقاله هستند. اهمالکاری در آمادگی برای امتحان، توسط هیچیک از ابعاد جهتگیری مذهبی و هستة کنترل درونی پیشبینی نمیشود. مقایسة دختران و پسران نشان داد که میانگین نمرة اهمالکاری در آمادهسازی تکالیف و نمرة کل اهمالکاری تحصیلی در پسران بیشتر از دختران است؛ در سایر ابعاد اهمالکاری، تفاوت معنـیداری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین مقایسة دانشجویان رشتههای دارای محتوای مرتبط و نامرتبط با دین آشکار کرد که از نظر اهمالکاری کلی و اهمالکاری در آماده شدن برای امتحان، اهمالکاری در آمادهسازی تکالیف و اهمالکاری در آمادهسازی مقالهها، میانگین دانشجویان رشتههای نامرتبط با دین، بیشتر از دانشجویان رشتههای مرتبط با دین است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اهمالکاری تحصیلی؛ هستة کنترل درونی؛ جهتگیری مذهبی؛ دانشجویان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,046 |
||