تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 710 |
تعداد مقالات | 6,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,392,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,763,536 |
ارائهی مدل خلق نوآوری اجتماعی در کمیتهی امداد امام خمینی (ره) با رویکرد نظریهی داده بنیاد کلاسیک | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 56، مرداد 1401، صفحه 103-130 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.39526.5569 | ||
نویسندگان | ||
علی افروزنیا* 1؛ غلامرضا جندقی2؛ حسن زارعی متین3؛ سیدمهدی مرشدی اصطهباناتی4 | ||
1دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی و امور عمومی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3گروه مدیریت دولتی و امور عمومی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
4دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نوآوری اجتماعی به عنوان یک پارادایم جدید در عرصهی نوآوری، به خلق ارزش اجتماعی، ارتقای رفاه بیشتر و پرورش ظرفیتها و قابلیتها و حل چالشهای اجتماعی میپردازد و سازمانهای اجتماعی، یکی از موثرترین بازیگران عرصهی اجتماعی در خلق نوآوری اجتماعی به شمار میروند. هدف اصلی این پژوهش، ارائهی مدل خلق نوآوری اجتماعی و پیشایندها و پسایندهای آن در کمیتهی امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک سازمان نوآور اجتماعی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای -کاربردی و روش پژوهش آن، نظریهی داده بنیاد کلاسیک است. در این پژوهش، با روش نمونهگیری گلوله برفی، 16 مصاحبه نیمهساختاریافته با افراد باتجربه و صاحبنظر در زمینه طرحها و فرایندهای کمیتهی امداد امام خمینی(ره) انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در قالب کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری با حدود 150 کد اولیه در نرم افزار تحلیل داده های کیفی Atlas.ti 8 انجام شد که در نهایت، مدل خلق نوآوری اجتماعی در کمیتهی امداد امام خمینی (ره) با سه مقولهی کلان تسهیلکنندههای محیطی نوآوری اجتماعی، خلق نوآوری اجتماعی و توسعهی اجتماعی و با محوریت مقولهی خلق نوآوری اجتماعی شناسایی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری اجتماعی؛ توسعهی اجتماعی؛ نظریهی داده بنیاد کلاسیک؛ کمیتهی امداد امام خمینی (ره) | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
جندقی، غلامرضا، زارعی متین، حسن، طهماسبی، رضا و افروزنیا، علی (1398). طراحی الگوی موفقیت نوآوری اجتماعی در کمیتهی امداد امام خمینی (ره) با رویکرد نظریهی داده بنیاد. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. (4)9، 69-90
چیتسازیان، علیرضا و صادقیکیا، محمدعلی (1398). مشارکت مردمی در نوآوری اجتماعی، فصلنامه مدیریت نوآوری، (1)8، 1-20
روح اللهی، مهدی، طباطبائیان، حبیب الله، منطقی، منوچهر و بامداد صوفی، جهانیار (1397). الگوی شکل گیری نوآوری اجتماعی در جهاد سازندگی، فصلنامه مدیریت اسلامی، (2)26، 91- 131
سعدآبادی، علیاصغر، پورعزت، علی اصغر، قانعیراد، محمدامین، مختارزاده گروسی، نیما و الیاسی، مهدی (1395). چرخهی حیات نوآوریهای اجتماعی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، (2)4، 69- 95
سعدآبادی، علیاصغر و رحیمی راد، زهره (1398). فهم تاثیر اقدام پژوهی مشارکتی بر توانمندسازی حاشیه نشینان شهر تهران با رویکرد نوآوری اجتماعی (محله های فرحزاد و خاورشهر). پژوهشنامه مددکاری اجتماعی،(20)6، 43-81
سعدآبادی, علیاصغر، آرامی پور، ندا و فرتاش، کیارش. (1399). اقدامپژوهی برای ایجاد نوآوری اجتماعی در اشتغال افراد توانیاب: با استفاده از تفکر سیستمی (مورد مطالعه: مرکز نوآوری اجتماعی سلام). توسعهی اجتماعی،(2)15، 33-60
کشتکار هرانکی، مهران (1395). طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، فصلنامه توسعه کارآفرینی، (4)9،671- 691
کشتکار هرانکی، مهران (1397). شناسایی ابعاد و مولفههای نوآوری اجتماعی در ایران، مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، (1)1،1-24
کشتکار هرانکی، مهران و پورمظاهری، صدیقه (1397). بررسی و شناخت تاثیر شبکههای اجتماعی بر نوآوری اجتماعی، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، (3)1، 117-145
کشتکار هرانکی، مهران و دهقان، سعید (1397). الگوی مفهومی نوآوری اجتماعی برای تحقق استحکام ساخت درونی قدرت، فصلنامه مجلس و راهبرد، (94)25، 68-39
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1393). بررسی تأثیر الگو سه شاخگی بر نوآوری اجتماعی: مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی. فصلنامه مدیریت نوآوری، (4)3، 57- 75
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1394). نوآوری اجتماعی: کنکاشی بر مفهوم سازی مبتنی بر تحلیل محتوای تعاریف، فصلنامه مدیریت نوآوری، (2)4، 115-134
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1395). فراترکیب مدلهای نوآوری اجتماعی، برنامه ریزی رفاه و توسعهی اجتماعی، (26)7، 101- 13
References
Arocena R & Sutz J. (2021). Universities and social innovation for global sustainable development as seen from the south. Technological Forecasting and Social Change. 162
Baglioni, S. & Sinclair, S. (2014). Introduction: social innovation and social policy. Social Policy and Society [Online]. 13 (3), 409-410.
Biggs, R., Westley, F. R. & Carpenter, S. R. (2010). Navigating the back loop: fostering social innovation and transformation in ecosystem management. Ecology and Society [Online]. 15 (2), 9-23.
Chitsazian, A., Sadeghikia, M. (2019). Public Participation in Social Innovation. Innovation Management Journal, 8(1), 1-20. (In Persian)
Chesbrough, H. (2004). Managing open innovation. Research-Technology Management [Online]. 47 (1), 23-26.
Edwards-Schachter, M. E., Matti, C. E. & Alcántara, E. (2012). Fostering quality of life through social innovation: a living lab methodology study case. Review of Policy Research [Online]. 29 (6), 672-692.
European Commission. (2010). This is European Social innovation, Belgium, European Union.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory, Chicago, Aldine Publishing Company.
Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. San Francisco, Sociology Press.
Jandaghi G, Zareimatin H, Tahmasebi R, afrouznia A. (2020). Designing Social Innovation Success Modelin Imam Khomeini Relief Foundation: Grounded Theory Approach. ORMR. 9 (4), 69-90. (In Persian)
Keshtkar Haranaki, M. (2017). Designing the Strategic Model of Social Innovation in the Islamic Republic of Iran with Structural Equation Modeling Approach. Journal of Entrepreneurship Development, 9(4), 671-690. (In Persian)
keshtkar Haranaki, M. (2018). -Identifying the dimensions and components of social innovation in Iran. Innovation Management in Defense Organizations, 1(1), 1-24. (In Persian)
keshtkar Haranaki, M., Pourmazaheri, S. (2019). Examining and Understanding the Impact of Social Networks on Social Innovation. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 1(3), 117-145. (In Persian)
Keshtkar Haranaki, M., Dehghan, S. (2018). Conceptual Model of Social Innovation to Achieve Power Strength. Majlis and Rahbord, 25(94), 39-68. (In Persian)
Kohler, T. & Henry, C. (2019). From collaborative community to competitive market: the quest to build a crowdsourcing platform for social innovation. RandD Management, 49, 356–68.
Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage
Lee, H. (2014). The role of relationships in building capabilities for social innovation: The case of social enterprises. PhD, University of the West of England.
Lyon, F. (2012). Social innovation, co-operation, and competition: inter-organizational relations for social enterprises in the delivery of public services In: A. Nicholls and A. Murdock (Eds.) Social Innovation. London, Palgrave Macmillan, 139- 161.
Martens, K., Wolff, A. & Hanisch, M. (2021), "Understanding social innovation processes in rural areas: empirical evidence from social enterprises in Germany", Social Enterprise Journal, Vol. 17 No. 2, pp. 220-239
Mulgan, G. (2006). The process of social innovation. Innovations: Technology, Governance, Globalization [Online]. 1 (2), 145-162.
Murray, R., Caulier-Grice, J. & Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation, The Social Innovator Series [Online], London, NESTA.
Mikhailovich Vasin, S., Gamidullaeva, L. A. & Rostovskaya, T. K. (2017). The Challenge of Social Innovation: Approaches and Key Mechanisms of Development. European Research Studies Journal, 20 (2B), 25-45
Mobinidehkordi, A., Keshtkar Haranaki, M. (2015). Analyzing the Effects of Three-Dimensional Model on Social Innovation: A Case Study of a Company in Iran's Automotive Industry. Innovation Management Journal, 3(4), 57-75. (In Persian)
Mobindehkordi, A., Keshtkar Haranaki, M. (2015). Social Innovation: An Exploration of Conceptualization Based on the Content Analysis of Definitions. Innovation Management Journal, 4(2), 115-134. (In Persian)
Mobenidekordi, A., Keshtkar Haranaki, M. (2016). Transformation of social innovation models. Social Development & Welfare Planning, 8(26), 101-138. (In Persian)
Neumeier, S. (2012). Why do social innovation in rural development matter and should they be considered more seriously in rural development research? Proposal for a stronger focus on social innovations in rural development research. Sociologica Ruralis [Online]. 52 (1), pp. 48-69.
Nordberg, K., Mariussen, Å. & Virkkala, S., (2020). Community-driven social innovation and quadruple helix coordination in rural development. case study on LEADER group aktion ¨osterbotten. J. Journal of Rural Studies. 79, 157–168.
OECD. (2011). Fostering social innovation to address social challenges. Workshop Proceedings, OECD.
Ortíz, J. (2016). Designing change: Social innovation and its challenges. Economía Creativa. 6, 9–35.
Parada Camargo, J. E., Francisco Anibal, G. C. & Yordaly Yaneth R. J. (2017). State of the art of social innovation: A look at Europe and Latin America. Opción. 33, 563–587.
Parton, N. (2017). Post-theories for practice: Challenging the dogmas. In Social Work in a Corporate Era. London, Routledge, 31–44.
Phills, J. A., Deiglmeier, K. & Miller, D. T. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review [Online]. 6 (4), 34-43.
Roohollahi, M., Tabatabaeiyan, H., Manteghi, M., Bamdad Sufi, J. (2018). The Pattern of the Formation of Social Innovationin the Jihad-e-Sazandegui. Scientific Journal of Islamic Management, 26(2), 91-131. (In Persian)
Sadabadi, A, Pourezzat, A, Ghaneeirad, M, Mokhtarzadeh, N., Elyasi, M. (2016). The Life Cycle of Social Innovations. Journal of Technology Development Management, 4(3), 69-95. (In Persian)
Sadabadi, A., Aramipour, N., Fartash, K. (2021). Action Research for Creating Social Innovation in the Employment of People with Disabilities: Useing Systems Thinking (Case Study: Salam Social Innovation Center). Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 15(2), 33-60. (In Persian)
Sadabadi, A., Rahimi Rad, Z. (2020). Understanding the effect of participatory action research on empowerment of marginalized people in Tehran with a social innovation approach (Farahzad and Khavarshahr). A Research Journal on Social Work, 6(20), 43-81. (In Persian)
Selsky, J. W. & Parker, B. (2010). Platforms for cross-sector social partnerships: prospective sensemaking devices for social benefit. Journal of Business Ethics [Online]. 94 (1), 21-37.
Thompson, M. (2019). “Playing with the Rules of the Game: Social Innovation for Urban Transformation.” International Journal of Urban and Regional Research, 43 (6): 1168–1192.
Westley, F., Antadze, N., Riddell, D. J., Robinson, K. & Geobey, S. (2014). Five configurations for scaling up social innovation case examples of nonprofit organizations from Canada. The Journal of Applied Behavioral Science [Online]. 50 (3), 234-260.
Ziegler, R. (2010). Innovations in doing and being: capability innovations at the intersection of Schumpeterian Political economy and human development. Journal of Social Entrepreneurship. 1 (2), 255-272. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |