تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 590 |
تعداد مقالات | 6,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,869,897 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,838,066 |
راهکارهای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور براساس روش دادهبنیاد | ||
فصلنامه زیست بوم نوآوری | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 51-68 اصل مقاله (528.43 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/innoeco.2022.41428.1025 | ||
نویسندگان | ||
حبیب انصاری سامانی ![]() | ||
1استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
امروزه، توجه به تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی، کارآفرینی دانشگاهی و ارتباط دانشگاه و صنعت، بهطور چشمگیری، افزایش یافته است . همکاری صنعت و دانشگاه به انجام آموزش، پژوهش، توسعه و دیگر فعالیتهای مشترک در یک نظام آموزشی اشاره دارد و اجازه میدهد تمام احزاب و اقشار جامعه از فرصتهای موجود در دانشگاه بهرهمند شوند. هدف این تحقیق بررسی راهکارهای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در مرحله اول از نظریه دادهبنیاد برای ساخت مدل مفهومی به منظور تبیین راهکارهای توسعه دانشگاه و صنعت در کشور بهره گرفته شد. در بخش کیفی، خبرگان آشنا به موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت نمونه آماری پژوهش را تشکیل میدادند. با توجه به کفایت نمونهگیری و اشباع نظری 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و روش گلوله-برفی انتخاب شدند، سپس جهت تجزیه و تحلیل دادههای فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی از نرمافزار ATLAS.ti.8 استفاده گردید. در بخش کمی پژوهش نیز جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان و مدیران صنایع و اساتید دانشگاه یزد بودند که نمونه آماری تحقیق براساس توصیههای استفاده از مدلهای تأییدی 220 نفر تعیین شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه براساس مقولههای فرعی و مفاهیم بدست آمده از مرحله کیفی پژوهش و بر اساس مدل پارادایم استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج بخش کمی پژوهش نشان میدهد که همه مدلهای تأییدی به شکل مناسبی تدوین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط صنعت و دانشگاه روش دادهبنیاد؛ اقتصاد دانشبنیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |