تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,107,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,284 |
بررسی پایایی و روایی مقیاس اضطراب هستی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه استان ایلام | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 13، تیر 1390، صفحه 143-166 اصل مقاله (307.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2011.713 | ||
نویسندگان | ||
حیدر علی هومن؛ نور محمد رضایی؛ علی محمدرضایی؛ منصوره شهریاراحمدی؛ مسعود براتیان اول* | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی پایایی و روایی مقیاس اضطراب هستی (گود و گود،) نمونه ای متشکل از 226 دانش آموز دختر و 274 دانش آموز پسر به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین دانش آموزان مقطع متوسطه استان ایلام انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که به مقیاس اضطراب هستی و مقیاس اضطراب اجتماعی پاسخ دهند. پایایی ابزار پژوهش با روش هماهنگی درونی (آلفای کرونباخ) و بازآزمایی به ترتیب برابر 86/0و80/0 به دست آمد. همچنین به منظور بررسی روایی همگرایی، همبستگی بین مقیاس اضطراب هستی و مقیاس اضطراب اجتماعی محاسبه شد که این همبستگی برابر 53/0 بود. افزون بر این، بیشترین همبستگی مقیاس اضطراب هستی با عامل بی هدف بودن کارها(66/0=r) و کمترین همبستگی آن با عامل عدم علاقه نسبت به انجام کارها (33/0=r) به دست آمد. تحلیل اکتشافی و چرخش عامل ها به شیوه وریمکس نشان داد که ساختار نظری مقیاس از پنج عامل: بی هدف بودن کارها، بی ارزش بودن معنای زندگی، عدم توانایی در متقاعد کردن دیگران، عدم علاقه نسبت به انجام کارها و عدم احساس مسؤولیت نسبت به دیگران تشکیل شده است و روی هم 19/38 درصد واریانس کل مقیاس را تبیین می¬کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ روایی؛ اضطراب؛ مقیاس اضطراب هستی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,139 |