تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,093,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,934,919 |
سرریز فضایی تمرکززدایی مالی بر کارایی خدمات حمل و نقل عمومی استان های ایران طی سال های 1385-1397 | ||
اقتصاد باثبات | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 7، شهریور 1401، صفحه 36-68 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/sedj.2022.40365.1130 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن فطرس ![]() ![]() | ||
1استاد، گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا،همدان؛ ایران. | ||
2دانشیار ، گروه اقتصاد؛ دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. | ||
3دکتری اقتصاد ، گروه اقتصاد؛ دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
چکیده | ||
حملونقل عمومی با عملکرد مناسب باعث افزایش کارایی، رشد اقتصادی و توسعه کلی یک کشور میشود؛ بنابراین بهبود کیفیت سیستم حملونقل ضروری به نظر میرسد در دهههای گذشته، مطالعات مختلفی در مورد طراحی سیستم حملونقل عمومی به دلیل اهمیت عملی آن انجامشده است، بیشتر این مطالعات معطوف به تعیین برنامههای مختلف از جمله هوشمندسازی خدمات حملونقل عمومی بود، اما جای بحث دارد که چگونه سیاستهای خاص ازجمله تمرکززدایی میتوانند اثربخشی و کارایی خدمات عمومی سیستم حملونقل را تعیین کنند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شاخصهای تمرکززدایی مالی بر کارایی ارائه خدمات حملونقل عمومی در استانهای ایران به روش اقتصادسنجی فضایی طی سالهای ۱۳۸۵-۱۳۹7 است. پژوهش حاضر رویکرد دومرحلهای اتخاذشده است: در مرحله اول ضرایب کارایی در بخش حملونقل از طریق روش تحلیل مرزی تصادفی برآورد میشود. در مرحله دوم برای بررسی اثر تمرکززدایی مالی بر ضرایب برآورد شده کارایی از روش تحلیل پنل فضایی استفاده میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که کارایی سیستم حمل و نقل عمومی در اکثر استان های ایران کمتر از 20 درصد است. یافته های دیگر پژوهش نشان می دهد رابطه غیرخطی میان تمرکززدایی مالی و کارایی ارائه خدمات حملونقل عمومی وجود دارد. بهبیاندیگر تمرکززدایی مالی بیشازحد بهینه تأثیری معکوس بر کارایی خدمات حملونقل خواهد داشت. درواقع سطوح اولیه تمرکززدایی مالی تأثیر مثبت بر کارایی دارد اما پس از عبور از نقطه ماکزیمم، افرایش تمرکززدایی مالی منجر به کاهش کارایی ارائه خدمات حملونقل عمومی میشود. همچنین نسبت شهرنشینی، تراکم نسبی جمعیت و درآمد سرانه با کارایی خدمات حملونقل رابطه مثبت و معنیدار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرکززدایی مالی؛ کارایی سیستم حملونقل؛ اقتصادسنجی فضایی؛ سرریزهای فضایی | ||
مراجع | ||
Abdur R, Khan Amara Akram, Ali Sher, Qureshi Ghulam Yahya (2017). Fiscal Decentralization and Delivery of ublic Services: Evidence from Education Sector in Pakistan. Studies in Business and Economics. No. 12(1).
Adam, A. Mantos D. Delis.Pantelis Kamas (2008). Fiscal Decentralization and PublicSector Efficiency: Evidence from OECD Countries. Economics of Governance.no (23)2. 32-121.
Alizadeh, S., Alizadeh, M., Shaghaghishahri, V. & Delfan, M. (2020). Spatial Analysis of the Effects of Financial Decentralization on Poverty, stusy of country’s provinces, Applied Theories of Economics, (7)3, 185-214.
Atkinson, A. B. and Joseph Stiglitz. (1980). Lectures on Public Economics, McGraw-Hill Education.
Bahl, R. Bird, R. (2013): Decentralization and Infrastructure in Developing Countries: Reconciling Principles and Practice, IMFG Papers on Municipal Finance and Governance.
Barro, R. (1990) "Government spending in a simple model of endogenous growth". Journal of Political Economy, No. 98, pp. 103-125.
Battese, G.E, A Coelli.T.J. (1995). Model for Technical Inefficiency Effects ina Stochastic Frontier Production Functionfor Panel Data. Empirical Economics ,20:325-332.
Bergson, Abram. 1983. “Pareto on Social Welfare,” Journal of Economic Literature, Vol. 21, No. 1, pp. 40-46.
Bird, Richard M. and Francois Vaillancourt. (2006). “Introduction and Summary,” in Perspectives on Fiscal Federalism, ed. by Bird and Vaillancourt, World Bank.
Broadway, Robin and Anwar Shah. (2007). “Overview,” in Intergovernmental Fiscal Transfers: Principles and Practice, ed. by Robin Broadway and Anwar Shah, the World Bank.
Broadway, Robin, Sandra Roberts, and Anwar Shah. (1994). The Reform of Fiscal Systems in Developing and Emerging Market Economics: A Federalism Perspective, Policy Research Working Paper 1259, the World Bank, Washington, D.C.
Efficiency and Macroeconomic Aspects,” Bruno, Michael and Boris Pleskovic (editors), Annual Bank Conference on Development Economics 1995, World Bank.
Elhorst, J. P. (2014). Spatial panel data models. In Spatial econometrics (pp. 37-93). Springer, Berlin, Heidelberg.
Escaleras, M. Calcagno, P. (2018). Does Fiscal Decentralization Affect Infrastructure Quality? An Examination of U.S. States. Contemporary Economic Policy, Vol. 36, Issue 2, pp. 410-422.
Favero, G. (2006). Fiscal decentralization and urban public transport. Master’s thesis, Massachusetts Institute of Technology, Dept. of Urban Studies and Planning.
Iles, R. (2005). Public Transport in Developing Countries. Emerald Group Publishing Limited.
Kazemi, B. & Abtahi, S.H. (2001). Productivity. Institute for Trade and Research ed. Teheran.
Kazemi, B. & Abtahi, S.H. (2001). Productivity. Institute for Trade and Research ed. Teheran.
Manor, James. 1999. The Political Economy of Democratic Decentralization, World Bank, Washington, DC.
Martinez-Vazquez, Jorge, Charles McLure, and Francois Vaillancourt. 2006. “Revenues and Expenditures in an Intergovernmental Framework,” in Perspectives on Fisca Federalism, edited by Bird and Vaillancourt, World Bank.
Mohammadi, N., Haji, Gh.A. & Fotros, M.H. (2020). The Impact of Combined Fiscal Decentralization on Economic Growthin Provinces of Iran, Economic Growth and Development Research, (10)38, 98-7.
Musgrave, Richard. 1959. The Theory of Public Finance, (New York; McGraw-Hill).
Oates, Wallace E. 1972. Fiscal Federalism, New York: Harcourt, Brace, Jovanovich.
Olson, Mancur. 1969. “The Principle of ‘Fiscal Equivalence’: The Division of Responsibilities Among Different Levels of Government,” American Economic Review, vol. 59 (May).
Paydar, A., Ameli, A.R. & Teherani, H. (2020). Performance Evaluation of Subway Transport System Using Engineering Economics Techniques and Data Envelopment Analysis Based on Sustainable Transport Development Concept (Case Study: Tehran Metropolitan). Transportation Research, (17) 1, 1-20 (In Persian).
Prud’homme. Remy. 1994, On the Dangers of Decentralization, Policy Working Paper,1252, World Bank, Washington, D.C.
Qiu, Chang and Liu (2019). The Effect of Financial Decentralization Overflow on the Supply of Public Goods
Shahtahmasebi, E., Shamsolahi, S. & Heidari, T. (2011). Performance Evaluation of Subway Transport System Using Engineering Economics Techniques and Data Envelopment Analysis Based on Sustainable Transport Development Concept (Case Study: Tehran Metropolitan), Transportation Engineering, (2)2, 127-141 (In Persian).
Shariftehrani, S., Pourbagher, M. & Hajijafar, M. (20179). Study the Implementation of ITS Systems in Mashhad City’s Public Transport System, Jadeh, (25)90, 47-56 (In Persian).
Sow, M., & Razafimahefa, M. I. (2015). Fiscal decentralization and the efficiency of public service delivery. International Monetary Fund.
Stiglitz, Joseph. 1998. "The Private Uses of Public Interests: Incentives and Institution Journal of Economic Perspectives, Vol. 12, No. 2, Spring (1998), 3-22.
Tanzi, Vito. 1996. “Fiscal Federalism and Decentralization: A Review of Some
Tiebout, Chares. 1956. “A Pure Theory of Local Expenditure,” Journal of Political Economy, vol. 64 (Oct.).
Wei Que, Yabin Zhang, Shaobo Liu (2018). The spatial spillover effect of fiscal decentralization on local public provision: Mathematical application and empirical estimation. Applied Mathematics and Computation, (33)1, 416–429.
Yazdani, M.H., Firouzi Meajandeh, E. & Shokrzadehfard, E. (2020). Analysis of Condition of Ardabil Public Transportation Network with an Emphasis on the Bus Network, Transportation Research available online from 10 August 2020 http://www.trijournal.ir/article_111707.html?lang=en (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |