تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,180 |
مقایسه هوش هیجانی و تواناییشناختی در دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 47، آبان 1401، صفحه 110-98 اصل مقاله (953.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7187 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه عالی1؛ حسن محمودیان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاور خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب، تهران، ایران. | ||
2گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی هوش هیجانی و تواناییشناختی در دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش عِلی- مقایسهای بود. جامعه آماری20000نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به تحصیل در سال 1400-1399دانشگاه آزاد تهران جنوب بود. در این پژوهش، نمونهای به تعداد 295 نفر دانشجو به شیوهی نمونهگیری در دسترس در دو گروه وانمود (149 نفر) و عادی (146 نفر)، پرسشنامههای هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، تواناییشناختی نجاتی (1392) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره، مورد تحلیل قرار گرفتند. با توجه به معناداری F در متغیر هوش هیجانی (F=8.730 و p<0.05) و نیز معناداری مقدار F در متغیر توانایی شناختی (F=10.773 و p<0.05) نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هوش هیجانی و تواناییشناختی دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی تفاوت وجود دارد. میانگین هوش هیجانی و تواناییشناختی در گروه وانمود، بالاتر از گروه عادی است (p<0.05)؛ بنابراین میتوان گفت در مقیاسهای خودگزارشی، به نظر میرسد که پاسخدهندگان، قابلیت وانمود را دارند و این قابلیت، رابطهی مثبتی با تواناییشناختی و هوش هیجانی افراد دارد، از این رو لازم است در گزینش افراد و استفاده از آزمونهای شخصیتی، با توجه به تواناییشناختی افراد و هوش هیجانی افراد صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پاسخ وانمود؛ هوش هیجانی؛ تواناییشناختی | ||
مراجع | ||
جزایری، سید حسن. دلاور، علی. درتاج، فریبرز. (1397). رابطه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیتهای اداری با میزان شادکامی زنان شاغل. فصلنامه علمی- پژوهشی دانشکده علوم پزشکی لرستان. ۲۰ ( ۳ ) 7
خسرو جاوید، مهناز. (1381). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شات. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران
سلیمانی، اسماعیل. شیخ الاسلامی، علی. موسوی، مهناز. (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانشآموزان زورگو (غیر منضبط). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(42)، 128-103.
عطادخت، اکبر. شیخ الاسلامی، علی. حسینی کیاسری، سیده طیبه. و جوکار کمالآبادی، نجمه. (1393). نقش باورهای فراشناختی و هوش هیجانی نابینایان در پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقایسهی آن با افراد عادی. فصلنامه افراد استثنایی، 5(17)، 166-149.
نجاتی، وحید. (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی. طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. تازههای علوم شناختی. ۱۵(2)، ۱۱-۱۹.
References
Biderman, M. D. & Nguyen, N. T. (2004). Measuring faking pro pensity. 24th Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, LA.
Bond, C. F. & DePaulo, B. M. (2006). Accuracy of deception judgments. Personality and Social Psychology Review. 10, 214–234. https://doi. org/10.1207/s15327957pspr1003_2
Buehl, A.K. Melchers, K. Roulin.N. (2020). Tell me sweet little lies: How does faking in interviews affect interview scores and interviewvalidity? Journal of Business and Psychology .34(1), 107–124.
Dirk. P, Linden. D. & Born.M. (2018). How Emotional Intelligence Might Get You theJob: The Relationship Between Trait Emotional Intelligence and Faking on Personality Tests. Human Performance. 31:1, 33-54, DOI:10.1080/08959285.2017.1407320
Ellingson, J. E. & McFarland, L. A. (2011). Understanding faking behavior through the lens of motivation: An application of VIE theory. Human Performance. 24(4), 322-337.
Hou, Lopez,F. Fan. j. )2019.(Reducing faking on personality tests: Testing a new faking mitigation procedure in a U.S. job applicant sample ,International Journal of Selection and Assessment
Kuncel, N. R. & Borneman, M. J. (2007). Toward a new method of detecting deliberately faked personality tests: The use of idiosyncratic item responses. International Journal of Selection and Assessment. 15(2), 220–231.
McFarland, L. A. & Ryan, A. M. (2006). Toward an integrated model of applicant faking behavior. Journal of Applied Social Psychology. 36(4), 979–1016.
McFarland, L. A. and Ryan, A. M. (2000). Variance in faking across noncognitive measures. Journal of Applied Psychology. 85, 812-821.
McLarnon. J.W. (2019). Faking it! Individual differences in types and degrees of faking behavior Personality and Individual Differences 138 88–95
Pelt, D. H. M. van der Linden, D. & Born, M. P. (2018). How emotional intelligence might get you the job; The relationship between trait emotional intelligence and faking on personality tests. Human Performance. 31, 33–54.
Prasmara. A.(2019).Reletion between big five personalities motivation to fake and applicant faking behavior.jmk.vol. 19. 2, 2017, 85–90
Robie, C. Komar, S. & Brown, D. J. (2010). The effects of coaching and speeding on big five and impression management scale scores. Human Performance, 23(5), 446-467.
Roulin, N. Krings, F. & Binggeli, S. (2016). A dynamic model of applicant faking. Organizational Psychology Review, 6(2), 145–170
Salovey, P. & Mayer, J. D (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9,185-211.
Schilling. M. Becker. N. Grabenhorst. M. König. C. (2019). The relationship between cognitive ability and personality scores in selection situations A meta-analys is International Journal of Selection and Assessment. Int J Select Assess. 2021;29:1–18.
Schutte, N. S. Malouff, J. M. Hall, L. E. Haggerty, D. J. Cooper, J. T. Golden, C. J. & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25 (2), 167–177
Snell, A. F. Sydell, E. J. & Lueke, S. B. (1999). Towards a theory of applicant faking: Integrating studies of deception. Human Resource Management Review, 9(2), 219-242. doi:10.1016/S1053-4822(99)00019-4
Tett, R. P. & Simonet, D. V. (2012.(Faking in personality assessment: A “multisaturation” perspective on faking as performance. Human Performance, 24, 302-321.
Vasilopoulos, N. L. Cucina, J. M. & McElreath, J. M. (2006). Do warnings of response verification moderate the relationship between personality and cognitive ability? Journal of Applied Psychology, 90(2), 306-322.
Ziegler, M. (2011). Applicant faking: A look into the black box. The Industrial and Organizational Psychologist, 49, 29–36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |