منابع
- بدری گرگری، رحیم. (1390). تواناییهای شناختی و ویژگیهای شخصیتی به عنوان پیشبینی کننده تفکر انتقادی. اندیشههای نوین تربیتی، 7(4)، 154-130.
- بهزادی، بهناز و سروقد، سیروس. (1391). بررسی رابطه انعطافپذیری خانواده و سبکهای هویت با نقش واسطهگری گرایش به تفکر انتقادی در دختران نوجوان. زن و مطالعات خانواده، 4(7)، 79-63.
- پاک مهر، حمیده؛ میردورقی، فاطمه؛ غنایی چمنآباد، علی و کرمی، مرتضی. (1392). رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس در مقطع متوسطه. اندازهگیری تربیتی، 4(11)، 53-33.
- تقوایی نیا، علی؛ درخشان، معراج و زارعی، رقیه. (1398). نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(53)،31-49.
- راستجو، سعیده؛ سپهر، حمید و زندوانیان نائینی، احمد. (1395). بررسی وضعیت گرایش به تفکر انتقادی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد). نامه آموزش عالی، 9(34)، 171-189.
- سعیدی دهاقانی، سمیه؛ باباپور خیرالدین و اسماعیلپور، خلیل. (1393). نقش فراشناخت در پیشبینی احساس خستگی شناختی، جسمانی و اجتماعی بر اساس مدل براون. فصلنامه روانشناختی شناختی، 2(1)، 8-1.
- صالحیان، مریم؛ احدی، حسن؛ کراسکیان موجمباری، آدیس و محمد میگونی، احمد. (1399). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تواناییهای شناختی دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D. فصلنامه تعالی مشاوره و رواندرمانی، 9(36)، 45-56.
-
. گودرزی، ماندانا، موسیوند، محبوبه. (1400). رابطه باورهای دینی، معرفتشناختی و عدالت اخلاقی با عملکرد تحصیلی: نقش میانجی سازشیافتگی اجتماعی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(42)، 22-1.
- مجیدیان فرد، محمدباقر؛ محمدی مهر، مژگان و نجیمی، مرتضی. (1397). بررسی رابطه ساختاری (تدوین مدل) تفکر انتقادی بر اساس سبکهای یادگیری و نقش میانجی فراشناخت. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(50)، 155-169.
- نجاتی، وحید. (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. مجله تازههای علوم شناختی.95(7)، 99-91.
- یانگ، کلوسکو و ویشار. (1394). طرحواره درمانی، راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: ارجمند.
- Ahrari, S. Samah, B. A. Hassan, M. S. H. B. Wahat, N. W. A. & Zaremohzzabieh, Z. (2016). Deepening critical thinking skills through civic engagement in Malaysian higher education. Thinking Skills and Creativity, 22, 121-128.
- Amin, A. M. Corebima, A. D. Zubaidah, S. & Mahanal, S. (2020). The Correlation between Metacognitive Skills and Critical Thinking Skills at the Implementation of Four Different Learning Strategies in Animal Physiology Lectures. European Journal of Educational Research, 9(1), 143-163.
- Beugre, C. D. (2012). Development and validation of a deontic justice scale. Journal of Applied Social Psychology, 42(9), 2163-2190.
- Bauer, K. W. Weeks, H. M. Lumeng, J. C. Miller, A. L. & Gearhardt, A. N. (2019). Maternal executive function and the family food environment. Appetite, 137, 21-26.
- Chan, Z. C. (2013). "Critical thinking and creativity in nursing: Learners' perspectives". Nurse Education Today, 33(5): 558-63.
- Facione, P. A. (2013). "Critical Thinking: What it is and why it counts". Insight Assessment, 3: 1-28.
- Garrison, D. R. & Akyol, Z. (2015). Thinking collaboratively in educational environments: Shared metacognition and co-regulation in communities of inquiry. In Educational developments, practices and effectiveness (pp. 39-52). Palgrave Macmillan, London.
- Goldin, P.R. Lee, I. Ziv, M. Jazaieri, H. Heimberg R.G. Gross, J.J. (2014). Trajectories of change in emotionregulation and social anxiety during cognitive-behavioral therapy for social anxiety disorder. BehaviorResearch Therapy.
- Halpern, D. F. (2014). Critical thinking across the curriculum: A brief edition of thought & knowledge. Routledge
- Jones, T. (2017). "Playing Detective to Enhance Critical Thinking". Teaching and Learning in Nursing, 12(1): 73-76.
- Kass, P. H. (2016). "Critical Thinking, Now More Than Ever". Advances in Small Animal Medicine and Surgery, 29(8): 1-3.
- Lukitasari, M. Hasan, R. & Murtafiah, W. (2019). Using critical analysis to develop metacognitive ability and critical thinking skills in biology. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(1), 151-158.
- Martincová, J. & Lukešová, M. (2015). Critical thinking as a tool for managing intercultural conflicts. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1255-1264
- Miharja, F. J. Hindun, I. & Fauzi, A. (2019). Critical thinking, metacognitive skills, and cognitive learning outcomes: a correlation study in genetic studies. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 12(2), 135-143.
- Molchanov, S. V. (2016). Moral decision making in adolescence. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 233, 476-480.
- Nicholson, T. Williams, D. M. Carruthers, P. & Lind, S. E. (2016). Distinguishing Between Implicit and Explicit Measures of Metacognition in ASD.
- Norman, G. R. & Streiner, D. L. (2003). PDQ statistics. PMPH USA.
- Paul, R. Elder, L. & Bartell, T. (1997). A brief history of the idea of critical thinking. Retrieved July, 10, 2006.
- Ricketts, J. C. (2003). The Efficacy of Leader ship Development, Critical Thinking Dispositions, and Students Academic Performance on the Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders. Dissertation Presented to the Graduate School of the University of Florida in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy
- Ramblrltch, A. (2018). A social justice approach to providing academic writing support. Educational research for social change, 7(1), 46-50.
- Rogal, S. M. & Young, J. (2010). "Exploring critical thinking in critical care nursing education: a pilot study". Journal of Continuing Education Nursing, 39(1): 28-33.
- Wells, A. & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour research and therapy, 42(4), 385-396.
- Wells, A. Clark, D. M. Salkovskis, P. Ludgate, J. Hackmann, A. & Gelder, M. (2016). Social Phobia: The Role of In-Situation Safety Behaviors in Maintaining Anxiety and Negative Beliefs–Republished Article. Behavior therapy. 47(5):669-674.
- Wangensteen, S. Johansson, I. S. Björkström, M. E. & Nordström, G. (2010). Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of advanced nursing, 66(10), 2170-2181.
- Wilgis, M. (2017). Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses’ critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in Nursing, 39(3), 119-126.
- Wilson, J. (2017). Critical Thinking: A Beginner's Guide to Critical Thinking, Better Decision Making and Problem Solving. Amazon
- Zeki, A. (2015). "The effects of microteaching on the critical thinking dispositions of preservice teachers". Australian Journal of Teacher Education, 40(6): 140-153.
|