تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 553 |
تعداد مقالات | 5,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,977,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,358,458 |
بررسی رابطه بین درونگرایی – برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 12، بهار 1389، صفحه 113-130 اصل مقاله (255.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2010.719 | ||
نویسندگان | ||
پریسا یاسمی نژاد؛ مریم دبیر؛ محسن گل محمدیان ![]() | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درونگرایی - برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی و طرح پزوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی90-89 بود. نمونه مورد مطالعه 280 نفر از دانش آموزان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ا نتخاب شدند. آزمون شخصیتی نوجوانان آیزنک، مقیاس منبع کنترل راتر و معدل نیمسال اول دانش آموزان در سال تحصیلی90-89. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز به کار گرفته شد و از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون تک متغیره و آزمون t برای گروه های مستقل، جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها فرض وجود رابطه بین منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی با 99/0 اطمینان را تایید، ولی رابطه معناداری بین درونگرایی و برونگرایی و پیشرفت تحصیلی به دست نیامد. دیگر یافته ها نشان داد که بین دانش آموزان درونگرا و برونگرا از نظر منبع کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درونگرایی- برونگرایی؛ منبع کنترل؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,726 |