تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,069,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,471,925 |
مقایسه اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان قشم | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 48، بهمن 1401، صفحه 114-100 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7223 | ||
نویسندگان | ||
موسی جاودان* 1؛ زینب ساجدی زاده2؛ نعمت الله موسی پور3 | ||
1دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران . | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
عوامل متعددی در افت تحصیلی تأثیر دارند که به طور تعاملی باعث تشدید و تقویت یکدیگر میشوند و نتیجه این امر باعث اتلاف سرمایههای اجتماعی و انسانی یک جامعه میگردد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر اسنادهای علّی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان قشم انجام شد. طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد که بر اساس پایش اولیه به صورت تصادفی از میان جامعه دانشآموزی، دانشآموزانی که نمره کمتر از 12 داشتند، به طور تصادفی 36 نفر (در دو گروه آزمایش و کنترل) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی در مدارس متوسطه (جاودان،1394) و بسته تکنیکهای فراشناختی (قدمپور، 1396) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از برنامه SPSS23 و به روش تحلیل کواریانس انجام گرفت. با توجه به مقادیر F برای اسنادهای علی یادگیری زبان انگلیسی (133/0) و سطح معنیداری (05/ ≥0 P>)، بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده نشد. لذا، فرضیه اصلی و فرعی پژوهش رد میشود. به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای فراشناختی به صورت حضوری و در بستر زمان و با کار بستن این آموزش ها در شرایط واقعی زندگی اتفاق میافتد و آموزش در شرایط مجازی برای این دسته از دانش آموزان تأثیر چندانی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسنادهای علی؛ راهبردهای فراشناختی؛ زبان انگلیسی؛ دانش آموزان؛ مشکلات یادگیری | ||
مراجع | ||
ذاکری زاده، آزیتا (1401). بررسی رابطه افت تحصیلی و مولفههای آن با ناگویی هیجانی دانش آموزان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 51، 345-373.
سیف، علی اکبر (1399). روانشناسی پرورشی نوین، تهران، مرکز نشر دوران .
قدسی خمیری، عبداله (1396). تأثیر سبکهای مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان بندر خمیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر لنگه، دانشکده، علوم انسانی.
محمدی، روح اله (1395). ساخت بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فرا شناختی و بررسی اثر بخشی آموزش آن بر راهبردهای یاد گیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1395-1394. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
عبادی جامخانه، عالمه؛ مرعشیان دازمیری، سیدمحسن و عباسی، حمید (1401). بررسی عوامل افت تحصیلی در مدارس ایران. آفاق علوم انسانی، 64، 17-1.
منابع فارسی به انگلیسی
Javdan, M. (2017). English language learning difficulties questionnaire of high school students. Two Quarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, (5) 3, 121-107.
Davar, H.; Kheirabadi, R. & Alavi Moghadam, S. B. (2019). Representation of national identity in newly published English language books in the formal education system of the country. National Studies Quarterly, 19 (3), 85.
Rashidzadeh, A.; Badri, R.; Fathi Azar, E. & Hashemi, T. (2019). The interactive effectiveness of teaching self-directed metacognitive strategies and academic self-concept on the components of resilience and positive academic emotions. Journal of Social Cognition 1 (8), 164-141.
Rahmati, N. (2018). The effectiveness of metacognitive skills on cognitive abilities and learning styles of dyslexic students. Sociology of Education, 6, 86-79.
Saif, A.A. (2020). Modern Educational Psychology. Tehran: Doran Publishing Center.
Sepahvandi, M. A.; Sabzian, S.; Ground, Y.; Biranvand, S. & Pirjavid, F. (2015). Evaluation of the effectiveness of teaching metacognitive techniques on achievement motivation and academic performance of female students in Isfahan. New Educational Approaches, 23 (1), 80-63.
Edalatjo, A.; Mehdian; H. & Mohammadipour; M. (2019). The causal relationship between learning styles and academic self-disability with the mediating role of students' metacognition skills and perfectionism. Quarterly Journal of Educational Leadership and Management, 13 (3) 167-185.
Ghodsi Khamiri, A. (2015). The effect of classroom management styles on the growth of metacognition of female sixth grade elementary school students in Bandar Khamir. M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Bandar Lengeh Branch, Faculty, Humanities.
Ghadmpour, E.; Khalili Gashnigani, Z. & Rezaeian, M. (2017). The effect of metacognitive package training (critical thinking, problem solving and metacognition) on motivation and academic achievement of high school male students. Scientific-Research Journal of Education and Evaluation, 42 (2), 71- 90.
Fasnaghari, H. & Adel, S. M. R. (2018). A Comparative Study of the Pathology of English and Arabic Language Learning and Teaching in Iran from the Perspective of Education Teachers: A Research Data Foundation, Journal of Linguistic Research, 9 (2), 207-181.
Keyani, S.; Askari; A. & Salari Fard, H. (2015). Status of beliefs and metacognitive state and working memory of high school students. Journal of Teaching Research, 4 (3) 98-79.
Mohammadi, R. (2015). Construction of educational package of cognitive and metacognitive strategies and evaluation of the effectiveness of its education on learning strategies and academic achievement of first grade high school students in Baharestan city in the 2015-2016 academic year. Master Thesis, Qom University, Faculty of Literature and Humanities.
Saeedzadeh, M.; Mohammadi, Y. & Asadi, F. (2018). The role of metacognitive beliefs and self-efficacy in students' academic achievement. Yazd Center for the Study and Development of Medical Education, 13 (2), 149-140.
Maghsoudi, M. (2020). Qualitative pathology of English language teaching in Iranian schools. Quarterly Journal of Educational Studies, 9 (25), 240-215.
Mirdericwand, F.; Sabzizade, S. & Ground, H. (2014). The effectiveness of teaching metacognitive techniques on self-efficacy of female high school students in Isfahan. Journal of Research in School and Virtual Learning, 8 (2), 16-7.
Yahya Zadeh Jalodar, S. & Talebi, S. H. (2017). The effect of providing a process-oriented curriculum on motivation and attitude towards learning English at high and low levels of language proficiency. Teaching Research, 5 (1), 46-25.
منابع انگلیسی
Brown, H. D. (2018). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (second edition). New York: Longman.
Docherty, M. (2017). Correlations between self-perceptions of language learning ability and language achievements: A study of English as a Second Language (ESL) in Austrian University students. available at: https://www.researchgate.net/publication/328837801.
Pedditzi, M.L.; Fadda, R., & Lucarelli, L. (2022). Risk and Protective Factors Associated with Student Distress and School Dropout: A Comparison between the Perspectives of Preadolescents, Parents, and Teachers. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 12589. https://doi.org/10.3390/ ijerph191912589.
Ramsdal, G.H., & Wynn, R. (2022). Theoretical Basis for a Group Intervention Aimed at Preventing High School Dropout: The Case of ‘Guttas Campus. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 17025. https:// doi.org/10.3390/ijerph192417025.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |