تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,087,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,932,112 |
پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس سبک های فرزندپروری، کمالگرایی و تفکر خلاق در دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 47، آبان 1401، صفحه 15-1 اصل مقاله (844.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7225 | ||
نویسندگان | ||
انسیه بابایی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
4استادیارگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس متغیرهای سبک فرزندپروری، کمالگرایی و تفکر خلاق در دانشآموزان پایه نهم در شهر رشت انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دختران پایه نهم مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر رشت در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند که از میان آنها تعداد 150 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری بل (1961 )، سبک های فرزند پروری بامریند (1967)، مقیاس کمالگرایی هیل و همکاران (2004) و ارزیابی مهارت تفکر خلاق ولچ و مک داول(2002) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سازگاری اجتماعی با شیوه های فرزندپروری(استبدادی و مقتدرانه)، کمالگرایی و تفکر خلاق رابطه معنی دار وجود دارد(01/0˂p). نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد از بین مؤلفههای شیوههای فرزندپروری، سبک استبدادی به شکل منفی با ضریب بتا برابر74/2- و سبک مقتدرانه به شکل مثبت با ضریب بتا برابر 29/4 توان پیشبینی متغیر سازگاری اجتماعی را دارا است همچنین کمالگرایی و تفکر خلاق هر کدام به ترتیب دارای ضرایب بتا برابر 37/0 و 24/0- برای سازگاری اجتماعی است که نشان میدهد متغیرهای پیشبین کمالگرایی به شکل مثبت و تفکر خلاق به شکل منفی سهمی را برای تبیین متغیر ملاک فراهم میآورند(01/0˂p). با در نظر گرفتن یافته های فوق، به نظر میرسد برای افرایش سازگاری اجتماعی، متغیرهای شیوه های فرزندپروری، کمالگرایی و تفکر خلاق ضروری است. نوع شیوه های فرزندپروری والدین می تواند قویترین و پایدارترین تاثیرات را بر رشد عاطفی و شناختی کودک داشته باشد بطوریکه اثرات آن در دوران نوجوانی نمود خواهد داشت. همچنین کمال گرایی از سازه های شخصیتی است که نقش مهمی را در سازش یافتگی افراد ایفا می نماید. و یک بعد از سازش یافتگی سازگاری اجتماعی است که شامل سازگاری فرد با محیط اجتماعی خود است لذا کمالگرایی مثبت می تواند راهبردهای منطقی برای فرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری اجتماعی؛ سبکهای فرزند پروری؛ کمال گرایی؛ تفکر خلاق؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
آقا محمدیان شعرباف، حمیدرضا و حسینی، سید مهران.(1389).روانشناسی بلوغ و نوجوانی (روانشناسی رشد2)، مشهد: انتشارات آستان
قدس رضوی.
جمشیدی، بهنام. (1384). مقایسه سبک شناختی دانش آموزان راهنمایی عشایری و شهری در تعامل با ابعاد فرزند پروری والدین، پایان
نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شیراز.
جانبزرگی، مسعود ؛ نوری، نوید . (1394) . نظریههای بنیادین رواندرمانگری و مشاوره. قم: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسین پور،زهرا.(1394).تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان چهارم ابتدایی منطقه نازلو
شهرستان ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تبریز.
خانجانی، زینب؛ اسماعیلی انامق، بهمن؛ غلامزاده، مجتبی. (1391). نقش شیوه های فرزند پروری در پیش بینی افکار اضطرابی و علائم
وسواسی فکری و عملی نوجوانان. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، فروردین و اردیبهشت 1391،
دوره 20، ش 1. ص39-48.
ذوالفقاری مطلق، مصطفی ؛ جزایری، علیرضا؛ مظاهری، محمد علی؛ خوشابی، کتایون و کریملو، مسعود .(1386). مقایسه سبک دلبستگی،
ویژگی های شخصیتی و خصیصه اضطراب در درمان کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی و سالم، خانواده پژوهی، 3(11)، 709-7.
726.
رجبی غلامرضا, چهاردولی حجت اله, عطاری یوسفعلی.(1386). بررسی رابطه عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس با ناسازگاری
دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملایر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، بهار و تابستان 1386 , 14 (21) (ویژه نامه روانشناسی) ،
128-113.
زندی پیام، آرش؛ میرزایی دوستان، زینب. (1398). پیش بینی اعتیاد به بازی آنلاین با توجه به تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و
ویژگی خود شیفته در دانش آموزان، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران( اندیشه و رفتار)، بهار 1398، 25(1) ، 72-83.
شولتز، شولتز.(1392). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
صفاریان همدانی، سعید ؛ عالی پور، علیرضا ؛ عظیمی اشرفی، آذین.(1394). رابطه سواد فنآوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان،
فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(4)، 18-5.
علاءالدینی، زهره؛ کلانتری، مهرداد؛ کجباف، محمد باقر؛ مولوی، حسین .(1394) .تأثیر بازی ایفای نقش بر خلاقیت هیجانی و شناختی
کودکان، روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 12(45)، 25-15.
قاسمی، نوشاد و احدی، حسن. (1382). بررسی روند رشد مهارتهای حل مسئله و راهبردهای فراشناختی کودکان 3 تا 11 سال، فصلنامة
دانش و پژوهش در روانشناسی،15،60-39.
لطف آبادی، حسین .(1392) . روانشناسی رشد ٢، تهران: انتشارات سمت.
Alden, L.E., Bieling, P.J., & Wallace, S.T. (1994). "Perfectionism in an interpersonal context: a
self – regulation analysis of dysphoria and social anxiety". Congnitive therapy and
research, 18, PP:297-316.
Baumrind D. (1991). Effetive parenting during the early adoiescent transition In P.A.Cowan
& E.M.Hetherington(Eds). Family tranaitions. (vol.2 pp.111-163). MillsdalenJ:Erlbaum.
Bell,H.M.(1962) Bell Adjustment Inventory Manual. California: Consulting Psychological
Press INC.
Bronfenbrenner U & Morris, P.A. (2006). "The bioecological model of human development". Handbook of
Child Psychology. John Wiley & Sons, Inc. 1: 793–
Conțu, E. G.(2017). The role of classical and modernteaching methods in business education.
In Proceedings of the International Conference on Business Excellence.1(11),276-283.
Darling, N., Cumsille, P., and Martínez, M. L. (2007). Adolescents’ as active agents in the
socialization process: legitimacy of parental authority and obligation to obey as
predictors of obedience. J. Adolesc. 30, 297–311. doi:
10.1016/j.adolescence.2006.03.003
Dimitrios, B., Sdrolias, L., Kakkos, N., Koutiva, M., &Koustelios, A.(2013). "Traditional
Teaching Methods vs. Teaching through the Application of Information
andCommunication Technologies in the Accounting Field: QuoVadis European Scientific
Journal, ESJ9, no.28.
Driscool, A. K., Russell, S. T., & Crockett, L. J.(2008). Parenting styles and youth well being
across immigrant generations. Journal of Family Issues,29,185-209.
Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology,
15, 27-33.
Hill, C.(2009). The development of obsessive beliefs: The influence of parents’ beliefs and
parenting style characteristics. A thesis submitted to the faculty of the University of
North Carolina.
Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, K. (2004). A new
measure of perfectionism: The perfectionism inventory. Journal of Personality
Assessment, 82, 80-91.
Hosokawa, R., & Katsura, T. (2019). Role of parenting style in children’s behavioral problems
through the transition from preschool to elementary school according to gender in
Japan. Int J Environ Res Public Health. 2019 Jan; 16(1): 21.
Kaiser, T., Li, J., Pollmann-Schult, M., & Song, A. Y. (2017). Poverty and child behavioral
problems: the mediating role of parenting and parental well-being. International journal
of environmental research and public health, 14(9), 981.
Kawamura, K. Y., Frost, R. O., & Hamartz, M. G. (2002). The relationship of perceived
parenting styles to perfectionism. Personality and Individual Differences, 32, 317-327.
Lambourn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of
competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian,
indulgent and neglectful families. Child Development, 62, 1049-1065.
Lee, Lisa. (2017). Dimension of perfectionism and life stress: Predicting symptoms of
psychopathology. Cognition Therapy Research, 31(5): 573-587.
Lorca, A., Richaud, M. C., & Malonda, E. (2017). Parenting styles, prosocial, and aggressive
behavior: The role of emotions in offender and non-offender adolescents. Frontiers in
psychology, 8, 1246.
Mandara-k.c.(2010).Teacher and child variables as predictors of academic engement among
law- income African American children.Psychology in the school.,39(4),477-487.
Olson, D. H. (1999). Circumplex model of marital & family systems. Available on: http:
Perry, N. B., Dollar, J. M., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Shanahan, L. (2018). Childhood self-
regulation as a mechanism through which early overcontrolling parenting is associated
with adjustment in preadolescence. Developmental psychology, 54(8), 1542.
Rice, K. G., & Pence, S. L.(2013). Perfectionism and obsessive-compulsive symptoms. Journal
of Psychopathology and Behavioral Assessment,28(2),103-111.
Stoeber, J., Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence,
challenges. Personality and Psychology Review, 10, 295-319.
Taylor, G., Jungert, T., Mageau, G. A., Schattke, K., Dedic, H., Rosenfield, S., & Koestner, R.
(2014). A self-determination theory approach to predicting school achievement over
time: The unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology,
39(4), 342-358. doi: 10.1016/j.cedpsych.2014.08.002.
Wang, Minhong, Wegerif, Rupert (2019). From active‐in‐behavior to active‐in‐thinking in
learning with technology, British Journal of Educational Technology, vol.50, No. 5
Pp.2178-2180..
Wang, K. T., Sheveleva, M. S., & Permyakova, T. M. (2019). Imposter syndrome among
Russian students: The link between perfectionism and psychological distress. Personality
and Individual Differences, 143, 1-6.
Welch.D.& Mc Dowall.J.(2002) A Comparison of Creative Strategies in Teaching
Undergraduate Students in the Visual Arts and Design. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 566 |