تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,079,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,929,231 |
خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تنظیم رفتاری هیجان در دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 48، بهمن 1401، صفحه 14-1 اصل مقاله (871.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.7230 | ||
نویسندگان | ||
شیرین احمدی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
مقیاس تنظیم رفتاری هیجانی یک مقیاس خود گزارش دهی از راهبردهای رفتاری است که افراد برای تنظیم هیجانات خود در پاسخ به وقایع استرسزا استفاده میکنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تنظیم رفتاری هیجان در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری (13000=N) پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دورهی دوم متوسطه (پایههای اول تا سوم) مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-99 تشکیل دادند. تعداد 239 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس تنظیم رفتاری هیجان (فرم کوتاه) کراجی و گارنفسکی (2019) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویباند و لاویباند (1995) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همسانی درونی، روایی همزمان، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS 25 و LISREL.8.8 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 5 عامل (حواسپرتی جویی، گوشهگیری، اقدام فعالانه، جلب حمایت اجتماعی و نادیدهگیری) با مقادیر ویژهی بیشتر از یک را آشکار کرد. شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی نیز مدل 5 عاملی این مقیاس را تائید کرد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که ارتباط منفی بین مؤلفههای تنظیم رفتاری هیجان (حواسپرتی جویی، اقدام فعالانه، جلب حمایت اجتماعی) و ارتباط مثبت بین مؤلفههای تنظیم رفتاری هیجان (گوشهگیری و نادیدهگیری) با افسردگی، اضطراب و استرس معنادار میباشد (001/0p<). ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل تنظیم رفتاری منفی هیجان برابر 76/0 و برای نمره کل تنظیم رفتاری مثبت هیجان برابر 80/0 میباشد و برای مؤلفههای (حواسپرتی جویی، گوشهگیری، اقدام فعالانه، جلب حمایت اجتماعی و نادیدهگیری) در دامنه 60/0 تا 68/0 میباشد. نتایج این پژوهش نشان داد که نسخه فارسی مقیاس تنظیم رفتاری هیجانی پایایی و روایی مطلوبی در جمعیت ایرانی دارد و مقیاس خودسنجی مناسبی برای موقعیتهای بالینی و پژوهشی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم رفتاری هیجان؛ روانسنجی؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
سلیمانی، اسماعیل؛ شیخ الاسلامی، علی، و موسوی، مهناز. (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو (غیر منضبط). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12 (42)، 128-103.
شیخالاسلامی، علی، سید اسماعیلی قمی، نسترن. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای خوشبینی بر دلزدگی تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 16-1.
References
Aldao, A. Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30,217 –237.
Baker, R. A. Andrew, M. J. Schrader, G. & Knight, J. L. (2001). Preoperative depression and mortality in coronary artery bypass surgery: preliminary findings. ANZ journal of surgery, 71(3), 139-142.
Balzarotti, S. (2021). The emotion regulation questionnaire: factor structure and measurement invariance in an Italian sample of community dwelling adults. Current Psychology, 40(10), 4918-4929.
Cludius, B., Mennin, D., & Ehring, T. (2020). Emotion regulation as a transdiagnostic process. Emotion, 20(1), 37–42. https://doi.org/10.1037/ emo0000646
Compas, B. E. Connor-Smith, J. K. Saltzman, H. Thomsen, A. H. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress, and potential in theory and research. Psychological bulletin, 127(1), 87.
Compas, B. E. Jaser, S. S. Bettis, A. H. Watson, K. H. Gruhn, M. A. Dunbar, J. P. ...Thigpen, J. C. (2017). Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhoodand adolescence: A meta-analysis and narrative review. Psychological Bulletin, 143,939 –991.
Crawford JR, Henry JD. The depression anxiety stress scale. Br J Psychol. 2003;42(2):111-31. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12828802
Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1984). Stress, appraisal, and coping (pp. 150-153). New York: Springer Publishing Company.
Gross, J. J., Sheppes, G., & Urry, H. L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: a distinction weshouldmake (carefully). Cogn.Emot. 25, 765–781. doi: 10.1080/02699931.2011.555753
Garnefski, N. Kraaij, V. & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
Garnefski, N. Kraaij, V. & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotionregulation and emotional problems. Personality and Individual Diff erences, 30,1311–1327.
Garnefski, N. Kraaij, V. & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271-299.
Jermann, F. Billieux, J. Larøi, F. d'Argembeau, A. Bondolfi, G. Zermatten, A. & Van der Linden, M. (2009). Mindful Attention Awareness Scale (MAAS): Psychometric properties of the French translation and exploration of its relations with emotion regulation strategies. Psychological assessment, 21(4), 506.
Joormann, J. & Stanton, C. H. (2016). Examining emotion regulation in depression: A review and future directions. Behaviour Research and Therapy, 86,35 – 49.
Kato, T. (2015). Frequently used coping scales: A meta-analysis. Stress Health, 31,315 –323.
Kraaij, V. & Garnefski, N. (2015). Cognitive, behavioral and goal adjustment coping and depressive symptoms in young people with diabetes: A search for intervention targets for coping skills training. Journal of clinical psychology in medical settings, 22(1), 45-53.
Kraaij, V. & Garnefski, N. (2019). The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Personality and Individual Differences, 137, 56-61.
Lovibond, P. F. & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343.
Maleki, A., Asghari, M.J., & Salari, R. (2005).Credit terms of scale, depression, anxiety Vastrs DASS-21 in the Iranian population. J Iran Psychol. 1(4):9-12. Available from: http://www2.psy.unsw.edu.au/groups/dass/Persian/Sahebi_article_IJP.pdf [Persian]
Mesquita, B., Boiger, M., & De Leersnyder, J. (2017). Doing emotions: The role of culture in everyday emotions. European Review of Social Psychology, 28(1), 95–133. https://doi.org/10.1080/10463283.2017.1329107
Silvers, J. A. (2022). Adolescence as a pivotal period for emotion regulation development. Current opinion in psychology, 44, 258-263.
Sloan, E. Hall, K. Moulding, R. Bryce, S. Mildred, H. & Staiger, P. K. (2017). Emregulation as a transdiagnostic treatment construct across anxiety, depression,
Tuna, E. (2020). Psychometric properties of the Turkish version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire (BERQ). The Journal of General Psychology, 1-17.
Zhao, Y. Li, P. Wang, X. Kong, L. Wu, Y. & Liu, X. (2020). The Chinese Version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Psychometric Properties Among University Students. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 16, 1889. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |