تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,069,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,471,925 |
الگوی پارادایمی توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی با استفاده از تئوری بنیانی | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 69، دی 1401، صفحه 152-182 اصل مقاله (836.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2022.7279 | ||
نویسندگان | ||
ساناز شاهوند1؛ مریم امیدی نجف آبادی* 2؛ سید جمال فرج اله حسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بهکارگیری دانش کارآفرینی اجتماعی برای دگرگونی توسعۀ جامعه روستایی حیاتی است و میتواند زمینۀ مناسبی برای توسعه و توانمندسازی زنان در نواحی روستایی محسوب شود. هدف این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی و ارائۀ الگوی پارادایمی توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی در شهرستان ورامین است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی بوده و از بین روشهای کیفی مرسوم، از روش تئوری بنیانی استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 11 نفر از کارشناسان و زنان کارآفرین عضو صندوق اعتبارات خُرد روستایی شهرستان ورامین بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش اصلی گردآوری دادهها، استفاده از مصاحبۀ نیمهساختارمند بود که تا رسیدن به نقطۀ اشباع نظری ادامه یافت. درجهت تحلیل دادهها و پردازش اطلاعات، از نرمافزار MAXQDA 12 استفاده شد. روایی داخلی تحقیق با استفاده از نظرات استادان و مشاهدات طولانی، روایی خارجی از طریق توصیف دادههای بهدستآمده و پایایی تحقیق با روش مثلثسازی سنجیده شد. نتایج نشان داد مهمترین جنبۀ تأثیرگذار در کارآفرینی اجتماعی، جنبۀ فرهنگی-اجتماعی است. بعد از آن بهترتیب جنبههای روانشناختی، اقتصادی، زیستمحیطی، فناوری و قانونی-سیاسی قرار داشتند. ارتباط عوامل مؤثر باهمدیگر و توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان در الگوی پارادایمی آورده شد. الگوی پارادایمی شامل مؤلفههای شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، استراتژیها و پیامدها برای توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی اجتماعی؛ زنان روستایی؛ توسعه؛ تئوری بنیانی | ||
مراجع | ||
احمدی، سنور؛ حسین کوهستانی؛ حسین یادآور؛ حسین شعبانعلی فمی. (1398). فراتحلیل عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی، فصلنامۀ اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، دورۀ 8. شمارۀ 27. صفحات 38-21.
استراوس، انسلم؛ جولیت کربین (1390). مبانی پـژوهش کیفـی: فنـون و مراحـل تولیـد نظریۀ زمینهای، ترجمۀ ابراهیم افشار، چاپ اول، تهران: نشر نی، 9، 334-1.
آرامش، حامد؛ فاطمه رس؛ سهیلا کشاورز (1399). اثربخشی کارآفرینی اجتماعی در توانمندسازی زنان روستایی مورد: مناطق حاشیهنشین چابهار، فصلنامۀ اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی. دورۀ 9. شمارۀ 34. صفحات 62-41.
حجاریان، احمد؛ احمد تقدیسی؛ حمید برقی (1400). ارائۀ الگوی پارادایم توسعۀ مشاغل خانگی در مناطق روستایی شهرستانهای استان اصفهان براساس تئوری بنیانی، نشریۀ پژوهش و برنامهریزی روستایی، دورۀ 10. شمارۀ 4. صفحات 58-43.
خسرویپور، بهمن؛ مریم طهماسبی؛ مریم عامری (1399). شناسایی عوامل زمینهای اثرگذار بر توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان آبادان. فصلنامۀ اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، دورۀ 9. شمارۀ 34. صفحات 238-217.
رادان، فاطمه (1399). تحلیل عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر در گرایش زنان خانهدار به امور تعاون، فصلنامۀ تعاون و کشاورزی، دورۀ 9. شمارۀ 35. صفحات 20-1.
زارع، رضا؛ محمد صفری دشتکی (1398). طراحی و تبیین مدل پارادایمی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مطالعة موردی: کمیتة امداد امام خمینی(ره) استان فارس)، فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست، دورۀ 17. شمارۀ 1. صفحات 171-147.
فلاح جلودار، ربیع؛ سیدجمال فرجالله حسینی؛ سید محمود حسینی؛ سیدمهدی میردامادی (1386). عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی شمال کشور، فصلنامۀ روستا و توسعه، دورۀ 10. شمارۀ 4. صفحات 116-87.
فلاح، محمدرضا؛ رها پاشایینیا (1399). زنان کارآفرین و ورود موفقیتآمیز به حوزۀ کارآفرینی اجتماعی: ارائۀ یک مدل نظری، فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، دورۀ 23. شمارۀ 90. صفحات 132-103.
http://www.jwss.ir/article_119387.html
موحدی، رضا؛ احمد یعقوبی فرانی (1393). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، دورۀ 12. شمارۀ 4. صفحات 42-7.
References Agarwal, S. U., Lenka, K. Singh, V. Agrawal A. Agrawal, M. (2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases. Journal of Cleaner Production 274: 123135. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652620331802 Aggarwal, A. K. (2018). Rural entrepreneurship development ecosystem–An emerging paradigm of rural socio-economic development. Available at SSRN 3184127. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3184127 Amofah, S. (2021). Indigenous Women Social Entrepreneurship; Poverty Alleviation Tool Used by Development NGOs in Ghana. Athens Journal of Social Sciences, 8(2), 151-168. https://www.athensjournals.gr/social/2021-02SOC.pdf#page=77 Ariffin, A. S., Baqutayan, S. M. S., & Mahdzir, A. M. (2020). Enhancing women entrepreneurship development framework: Policy & institution gap and challenges in the case of Malaysia. Journal of Science, Technology and Innovation Policy, 6(2), 22-33. https://jostip.utm.my/index.php/jostip/article/view/58 Bedi, H. S., Yadav, N. (2019). Social entrepreneurship: A conceptual clarity. Bedi, HS & Yadav, N., Social Entrepreneurship: A Conceptual Clarity. Our Heritage 67(10): 1006-1016. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3541919 Bencheva, N., T. Stoeva, V. Terziev, M. Tepavicharova and E. Arabska (2017). "The role of social entrepreneurship for rural development." Agricultural Sciences 9(21). https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3142883 Bornstein, D., Davis, S. (2010). Social Entrepreneurship: What Everyone Needs to Know®, Oxford University Press. Borquist, B. R., & de Bruin, A. (2019). Values and women-led social entrepreneurship. International Journal of Gender and Entrepreneurship. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJGE-08-2018-0093/full/html Brush, C. G., Greene, P. G., Welter, F. (2020). The Diana project: a legacy for research on gender in entrepreneurship. International journal of Gender and Entrepreneurship. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJGE-04-2019-0083/full/html Charmaz, K., & Bryant, A. (2011). Grounded theory and credibility. Qualitative research, 3, 291-309. Chell, E. L. J., Spence, F., Perrini, J., Harris, D. (2016). Social entrepreneurship and business ethics: Does social equal ethical Journal of business ethics 133(4): 619-625. https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-014-2439-6 Chowdhury, T. Y., Yeasmin, A., & Ahmed, Z. (2018). Perception of women entrepreneurs to accessing bank credit. Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(1), 1-16. https://link.springer.com/article/10.1186/s40497-018-0119-1 Dacin, P. A., Dacin, M. T., Matear, M. (2010). Social entrepreneurship: Why we don't need a new theory and how we move forward from here. Academy of management perspectives 24(3): 37-57. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amp.24.3.37 Datta, P. B., Gailey, R. (2012). Empowering women through social entrepreneurship: Case study of a women's cooperative in India. Entrepreneurship theory and Practice 36(3): 569-587. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1540-6520.2012.00505.x Dentchev, N., R. Baumgartner, H. Dieleman, L. Jóhannsdóttir, J. Jonker, T. Nyberg, R. Rauter, M. Rosano, Y. Snihur and X. Tang (2016). Embracing the variety of sustainable business models: social entrepreneurship, corporate intrapreneurship, creativity, innovation, and other approaches to sustainability challenges."Journal of Cleaner Production. https://espace.curtin.edu.au/bitstream/handle/20.500.11937/15467/237256.pdf?sequence=2 Doherty, B., Haugh, H., Lyon, a F. (2014). Social enterprises as hybrid organizations: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews 16(4): 417-436. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ijmr.12028 Forouharfar, A., Rowshan, S. A., & Salarzehi, H. (2018). An epistemological critique of social entrepreneurship definitions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(1), 1-40. https://link.springer.com/article/10.1186/s40497-018-0098-2 Haugh, Helen M, and Alka Talwar. 2016. "Linking social entrepreneurship and social change: The mediating role of empowerment." Journal of Business Ethics 133 (4): 643-658. https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-014-2449-4 Kelly,D.J.,Brush, C. G., Greene, P. G., & Litovsky, Y. (2011). Women entrepreneurship worldwide. Executive Report). Global Entrepreneurship Monitor (GEM). https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=kelly+women+entrepreneurship&btnG Khurana, K. REASSESSING DEVELOPMENT: ACHIEVING WOMEN’S ECONOMIC EMPOWERMENT WITH RURAL SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. Kuckertz, A. Wagner, M. (2010). The influence of sustainability orientation on entrepreneurial intentions—Investigating the role of business experience. Journal of Business Venturing 25(5): 524-539. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0883902609000962 Lang, R., & Fink, M. (2019). Rural social entrepreneurship: The role of social capital within and across institutional levels. Journal of Rural Studies, 70, 155-168. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0743016717306095 Mair, J., Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of world business 41(1): 36-44. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090951605000544 Malarkodi, M., & Ali, D. S. (2018). Women social entrepreneurship and its impact on entrepreneurial performance. International Journal of Management, 9(1). Majumdar, S., & Reji, E. M. (2020). Introduction: Methodological issues in social entrepreneurship knowledge and practice. In Methodological Issues in Social Entrepreneurship Knowledge and Practice(1-11). Springer, Singapore. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-9769-1_1 Mas-Tur, A., Soriano, D. R., Roig-Tierno, N. (2015). Motivational factors of female entrepreneurs. In Female entrepreneurship in transition economies (31-44). Palgrave Macmillan, London. https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137444516_3 Miller, T. L., Grimes, M. G., McMullen, J. S., Vogus, T. J. (2012). Venturing for others with heart and head: How compassion encourages social entrepreneurship. Academy of management review, 37(4), 616-640. https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amr.2010.0456 Mohammadali, Zrar Mohsin, and Sabir Sadiq Abdulkhaliq. 2019. "Prospects and Challenges of Entrepreneurship Development in the Kurdistan Region of Iraq: An Overview." International Journal of Entrepreneurial Knowledge 7 (2): 4-16. https://www.ijek.org/index.php/IJEK/article/view/89 Naderi, N., Khosravi, E., Azadi, H., Karamian, F., Viira, A. H., & Nadiri, H. (2020). Barriers to developing social entrepreneurship in NGOs: application of grounded theory in Western Iran. Journal of Social Entrepreneurship,1-23. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19420676.2020.1765409 Nicholls, A., & Cho, A. H. (2006). Social entrepreneurship: The structuration of a field. Social entrepreneurship: New models of sustainable social change, 34(4), 99-118. Pangriya, R. (2019). Hidden aspects of social entrepreneurs’ life: a content analysis. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 1-19. https://link.springer.com/article/10.1186/s40497-019-0199-6 Parveen, Shahnaz, Abbottabad Campus, Misbah Faiz, Muhammad Muddassar Khan, Muhammad Zulqarnain Safdar, Muhammad Siddique, and Gujranwala Campus. 2020. "Impact of Locus of control, Risk-taking Propensity, Ambiguity Tolerance and Need for Affiliation on Entrepreneurial Behavior." Pakistan Journal of Social and Clinical Psycholoogy 18 (1): 89-94. https://gcu.edu.pk/pages/gcupress/pjscp/volumes/No.-12-dr-shahnaz-parveen-1.pdf Seelos, C., Mair, J. (2005). Entrepreneurs in service of the poor: Models for business contributions to sustainable development. Business Horizons 48(3): 241-246. Shahvand, S., Omidi Najafabadi, M., & Hosseini, J. F. (2021). Which Factors Affect Social Entrepreneurship Development for Rural Women in Varamin Township? Journal of Social Entrepreneurship, 1-23. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19420676.2021.2004204 Sidhu, K., & Kaur, S. (2006). Development of entrepreneurship among rural women. Journal of Social Sciences, 13(2), 147-149. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09718923.2006.11892543 Simmons, L. A., Braun, B., Charnigo, R., Havens, J. R., & Wright, D. W. (2008). Depression and poverty among rural women: a relationship of social causation or social selection?. The Journal of Rural Health, 24(3), 292-298. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1748-0361.2008.00171.x Singh, S., & Estefan, A. (2018). Selecting a grounded theory approach for nursing research. Global qualitative nursing research, 5, 2333393618799571. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2333393618799571 Sullivan Mort, G., Weerawardena,J., Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: Towards conceptualisation. International journal of nonprofit and voluntary sector marketing 8(1): 76-88. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/nvsm.202 Tapsell, P., Woods, c. (2010). Social entrepreneurship and innovation: Self-organization in an indigenous context. Entrepreneurship and Regional Development 22(6): 535-556. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08985626.2010.488403 Van Praag, C. M., & Versloot, P. H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small business economics, 29(4), 351-382. https://link.springer.com/article/10.1007/s11187-007-9074-x
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |