تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,360 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,728,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,360,706 |
تحلیل مقایسهای زبان جنسیت در شهرآشوبهای مهستی گنجوی و امیرخسرو دهلوی بر اساس نظریۀ موریس گرامون | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2022.42469.3064 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسمعیلیان آذری1؛ نرگس اسکویی* 2؛ حسین داداشی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
چکیده | ||
شهرآشوب یکی از گونههای ادب غنایی است که در فرهنگ و ادب ایرانی، ماهیتی مردانه دارد؛ مسالۀ اصلی تحقیق حاضر، ثبوت وجود زبان جنسیتی زنانه در شهرآشوبهای مهستی گنجوی بوده است. برای اثبات این مسأله، از نظریۀ القاگری واکههای موریس گرامون در مقایسۀ انواع واکههای تکرارشونده و نوع القاگری آن در شهرآشوبهای امیرخسرو دهلوی و مهستی گنجوی استفاده شد. در این پژوهش، متغیّر جنسیت، مبتنی بر دیدگاه عرفی و کلیشههای فرهنگی در موضوعیت نقشهای مردانه و زنانه سنجیده شده است و این نتایج به دست آمد: القاگری انواع واکهها در شعر دهلوی متمایل به سمت سرعت ادا، سطحی بودن عواطف، خشونت و تیزی و برندگی اصوات و کلمات است. دهلوی از موضع قدرت، با صراحت کامل، فرادستانه و تحقیرآمیز با مخاطب/معشوق شهرآشوبهایش مخاطبه میکند. ویژگی این القاگریها با جنسیت شاعر و آزادی فرهنگی و اجتماعی و برونگرایی عرفی او انطباق کامل یافته است. برعکس، القاگری واکهها در شهرآشوبهای مهستی مبیّن درونگرایی، محافظهکاری و احتیاط شاعر است و از هر جهت گرایش به سمت نرمی، ملاطفت و نوازشگری دارد که این مفاهیم نیز با جنسیت مهستی در تطابق است. بنابراین میتوان ادعا نمود که زبان شعری شهرآشوبهای مهستی، برخلاف تصور عمومی، درصد بالایی از زنانگی را داراست. | ||
کلیدواژهها | ||
شهرآشوب؛ زبان جنسیتی؛ مهستی گنجوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 |