تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 711 |
تعداد مقالات | 6,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,396,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,773,904 |
تبیین جلوه های ادبیات غنایی در قصه های هزارویک شب براساس مبانی مکتب مینی مالیسم | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 13، دوره 21، شماره 41، مهر 1402، صفحه 219-236 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2023.43770.3097 | ||
نویسنده | ||
فرشته ناصری* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یادگار امام خمینی ( ره) شهرری،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
مینیمالیسم نتیجه تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چند دهه اخیر است که در هنرهای تجسمی و غیرتجسمی به شکل چشمگیری نمود و بروز یافته است. در حوزهی ادبیات داستانی، پیدایش مینیمالیسم را علاوه بر تأثیر شرایط سیاسی و اجتماعی، نتیجه تلاش فرمالیستها در جهت نوآوری و ایجاد شیوههای تازه دانستهاند با توجه به اینکه منشأ داستان کوتاه و داستانک، طبق نظر فرمالیستها، حکایت است، حکایتهای هزارویک شب بهعنوان یکی از مهمترین آثار ادبیات غنایی با برخورداری از شاخصههای گوناگون داستانی بستر مناسبی را جهت تبیین مبانی مینیمالیستی کلام فراهم میآورند. در پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی، به بیان مراتب اجتماعی روایتهای این اثر پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تبیین مبانی ادب غنایی در قصههای هزارویک شب بر مبنای شاخصههای مکتب مینیمالیسم است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هریک از قصهها، با ساختاری کوتاه درصدد بیان وقایعی از زندگی روزمرهی آدمیان با تکیه بر افکار، عقاید، مبانی و آدابورسوم یک دوره است که مناسبات اجتماعی و اخلاقی آن دوره را با تکیه بر عناصر خرافی و نمادهای شناختهشده، در یک جامعه، مورد نقد و بررسی قرار میدهند. سؤال اصلی تحقیق در پژوهش حاضر این است که مکتب هنری مینیمالیسم و شاخصههای آن، چگونه بنمایههای داستانهای غنایی هزارویک شب را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات غنایی؛ هزارویک شب؛ مینیمالیسم؛ مکتب؛ شهرزاد قصهگو | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آذر، امیراسماعیل، (1387)، ادبیات ایران در ادبیات جهان، تهران: نشر سخن، چ 1.
امانی، فاطمه و همکاران، ) 1400(، "جایگاه اجتماعی و ویژگی زنان در هزارویک شب و کلیلهودمنه"، س 13، ش 49، صص 323-349.
اسماعیلی، حسن،(1374)، «داستان زال از دیدگاه قومشناسی»؛ تن پهلوان وروان خردمند، به کوشش شاهرخ مسکوب، چ 1، تهران: نشرطرح نو.
ایروین، رابرت،( 1383)، تحلیلی از هزارویک شب، ترجمه فریدون بدرهای، چ 1، تهران: نشرفرزان روز.
افشار، ایرج،(1388)، هزارویک شب در میان ما"، فصلنامه فرهنگ مردم، س 3، ش 11 و 12 ص 17، 1383.
بیضایی، بهرام، (1402)، شب هزارویکم، چ 1،تهران: نشرروشنگران.
پارسا، احمد، (1385)،"مینیمالیسم و ادب پارسی". نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. دورۀ جدید. ش 20، ش.پ 17، صص 48-27.
پارسینژاد، کامران، (1382)، "داستان کوتاه کوتاه یا داستان کارت پستالی"، ادبیات داستانی، س 82، ش 74، صص 58-60.
تقوی، محمد، (1376)،حکایتهای حیوانات در ادب فارسی، چ 1، تهران: نشرفروزان.
جزینی، جواد، (1378)،"ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی"، کارنامه، س 1، ش 6، صص 30-45.
جعفری کلیبر، فاطمه و دارابی، شکوفه، (1398)،"جلوههای مینیمالیستی حکایتهای تذکرهالاولیا عطار"، مجله
دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، س 2، ش 20.
جهانمرد، محبوبه و همکاران، (1396)،«اشتراکات زیباییشناسی و مضمونپردازی زلف معشوق در شعر فارسی وعرب» پژوهشهای ادبیات تطبیقی، س 5، ش 3، صص 97-126.
حیدری، محمود، (1398)، "اقتباس مجموعه نمایشی شهرزاد از هزارویک شب بر اساس نظریۀ دادلی اندرو"، نشریه نقد ادبی، س 12، ش 47، صص 89-155.
خرمشاهی، بهاءالدین،(1377)، دانشنامۀ قرآن و قرآنپژوهی، چ 1، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
خسروی حسینی، سیدغلامرضا، (1374)، مفردات الفاظ قرآن، چ 3 ، تهران: نشرمرتضوی.
دهخدا، علیاکبر،(1310)، لغتنامه دهخدا، چ 2، تهران، انتشارات موسسه دهخدا.
ذبیح نیا عمران، آسیه؛ منگلی، ماندانا،(1396)، "تطبیق سبک شناسانۀ مینیمالیسم در حوزهی آموزش کودک و نوجوان"، فصلنامه تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، س 10، ش 3، ش.پ 37.
رستگار فسایی، منصور، (1380)،انواع شعر فارسی، چ 1، شیراز، انتشارات نویدشیراز.
رضایی، عبدالعظیم، (1368)، اصل و نسب و دینهای ایران باستان، چ 1، بیجا.
روشن، نرجس، (1391)،"مینیمالیسم"، هنر و معماری، س 12، ش 85 و 86، صص 96-106.
ستاری، جلال،(1368)، افسون شهرزاد (پژوهشی در هزار افسان)، تهران: نشر توس.
شدل، آندره و همکاران،(1388)، جهان هزارویک شب، ترجمه جلال ستاری، چ 1، تهران: نشر مرکز.
شمیسا، سیروس،(1373)، انواع ادبی، چ 2، تهران، انتشارات فردوس.
طسوجی، عبدالطیف، (1338)، هزارویک شب، چ 1، تهران: نشر علمی.
عبادیان، محمود. (1379)، آنچه خوبان همه دارند: اعتلای ابعاد شعر کلاسیک فارسی در غزل حافظ. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
عبدالهیان، حمید، (1381)، شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، چ 1، تهران: نشر آن.
غلامی، حمیده؛ رضایی، مهدی، (1392)،«مشبهبهها و تصاویر چهرهی معشوق در شعر شاعران زن معاصر»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، س 6، ش 6، صص 353-368.
محمدی، محمدهادی؛ قایینی، زهره، (1383)،تاریخ ادبیات کودکان ایران، ادبیات شفاهی دوران باستان، چ 3، تهران: نشرچیستا.
معین، محمد،(1386)، فرهنگ معین، چ 2 تهران، زرین.
میرصادقی، میمنت،(1388)، واژهنامۀ هنر داستاننویسی، چ 2، تهران: کتاب مهناز.
نجات، اسما و همکاران، (1400)،"جایگاه و نقش بااهمیت سبک مینیمالیسم قصههای تمثیلی مثنوی در حوزه تعلیمی کودک و نوجوان"، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، س 13، ش.پ 48، صص 99-119.
نورآقایی، آرش،(1388)، عدد، نماد، اسطوره، چ 2، تهران: نشر نقد افکار.
هینلز، جان، (1375)، فرهنگ اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار، احمدتفضلی، چ 1، تهران: نشر آوین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |