تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 589 |
تعداد مقالات | 6,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,849,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,834,213 |
طراحی الگوی فرایندی جمعسپاری مالی در شرکتهای دانشبنیان با رویکرد تحلیل مضمون | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 57، آذر 1401، صفحه 263-289 اصل مقاله (992.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.39208.5543 | ||
نویسنده | ||
صبا امیری ![]() | ||
استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فرایندی جمعسپاری مالی در شرکتهای دانشبنیان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. خبرگان کلیدی موردمطالعه، مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان در سه استان همدان، کردستان و کرمانشاه به همراه مدیران دارای تخصص و تجربه از نهادهای دولتی و خصوصی بودند. معیار انتخاب خبرگان، دارا بودن حداقل 5 سال تجربه شغلی یا سابقه پژوهش در رابطه با موضوع پژوهش و معیارهای موافقت، کلیدی بودن و مشارکت بود. خبرگان با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند و گردآوری دادهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه پیدا کرد (40 نفر). ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختارمند بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش شش مرحلهای کلارک و بران استفاده گردید. به اختصار نتایج نشان داد، الگوی فرایندی جمعسپاری مالی در شرکتهای دانشبنیان از 623 کد، 66 مضمون پایه، 21 مضمون سازماندهنده فرعی و 5 مضمون سازماندهنده اصلی تشکیل شده است. بر این اساس، پیشرانهای محیطی و داخلی شرکت دانشبنیان، به همراه اقدامات راهبردی مناسب، پیامدهای موردانتظار در سطح کلان و پیامدهای موردانتظار در سطح بنگاه، عناصر الگوی فرایندی پژوهش را شکل میدهند. به نحوی که پیشرانها موجب شکلگیری پدیده «جمعسپاری مالی» شده و در پی آن، اقدامات راهبردی، پیامدها را شکل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
جمع سپاری مالی؛ مدل فرایندی؛ تأمین سرمایه؛ تحلیل مضمون؛ دانشبنیان | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
بیابانگرد، اسماعیل (1383). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران: انتشارات مهربان.
جعفرنژاد چقوشی، احمد؛ منطقی، منوچهر؛ صادقی مقدم، محمدرضا؛ گشتاسبی، محمد (1399). بررسی اثر عملکردی پیشرانهای سازمانی شایستگی پلتفرمی در شرایط عدم اطمینان محیطی: با نقش میانجی شایستگی پلتفرمی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 181- 209.
حاجی اصغری، سید یوسف؛ میرابی، وحیدرضا؛ مهرمنش، حسن؛ فلاح شمس، میرفیض (1398). ارائه مدلی برای تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان از طریق جمعسپاری مالی در بانک کشاورزی. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 12(41)، 243-256.
حکیمی، ایمان (1398). بررسی تأثیر یادگیریمداری بر عملکرد محصول جدید: تبیین نقش واسط قابلیت دوسو توانی و چابکی سازمانی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 11(21)، 115-136.
سجودی، سکینه؛ محمدزاده، پرویز؛ فاتح، امیر (1399). بررسی اثر تامین مالی از صندوقهای ریسکپذیر بر سودآوری شرکتهای دانشبنیان. سیاست علم و فناوری، 12(2)، 29-40.
سلطانی، بهزاد؛ شاوردی، مرضیه (1398). تأمین مالی علم، فناوری و نوآوری. سیاست علم و فناوری، 11(2)، 297-314.
صفری دشتکی، محمد؛ زارع، رضا؛ شرفیان، یلدا (1397). طراحی و تبیین مدل جمعسپاری مالی الکترونیکی در حمایتهای اجتماعی مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی «ره» استان فارس. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 13(52)، 85-110.
طبرسا، غلامعلی؛ رضائیان، علی؛ نظرپور، امیرهوشنگ (1391). طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمانهای دانشبنیان. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(1)، 47-72.
فخاری، حسین؛ سلیمانی، داوود؛ دارایی، محمدرضا (1392). بررسی اثرات تحریمهای اقتصادی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان کشور. سیاست علم و فناوری، 5(3)، 1-16.
فدایی واحد، میثم؛ مایلی، محمدرضا (1393). اولویتبندی عوامل مؤثر بر تأمین مالی در ایران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی. سیاستهای مالی و اقتصادی، 2(6)، 141-160.
قاضی نوری، سروش؛ بامداد صوفی، جهانیار؛ ردایی، نیلوفر (1396). چارچوب انتخاب ابزارهای تامین مالی براساس خوشهبندی شرکتهای دانشبنیان. سیاست علم و فناوری، 9(2)، 13-30.
قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان (1389). تهران: مجلس شورای اسلامی.
عزیزی، محمد؛ ملاجردی، مریم (1396). روشهای تأمین مالی کارآفرینی اجتماعی. تحقیقات مالی، 19(1)، 119-138.
کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانشبنیان (1400). http://daneshbonyan.isti.ir.
مرادی، حمید؛ خاتمی فیروزآبادی، محمدعلی؛ فیضی، کامران (1399). ارائه یک مدل تامین مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط در زنجیره تامین. مدیریت نوآوری، 9(3)، 139-169.
ممتاز، حسین؛ هاشمزاده، غلامرضا؛ مشبکی، اصغر؛ فتحی، کیامرث (1399). طراحی مدل جمع سپاری فراکتالی به کمک تکنیک ارزیابی اثرات سریع و مدل چهار سطحی کانونی. مدیریت نوآوری، 9(2)، 95-125.
نقیزاده، رضا؛ هاجری، مهدی؛ بساوند، ساجده (1397). شناسایی ابعاد و علل کاهش رضایت شرکتهای دانشبنیان در همکاری با صندوقهای مالی از نگاه مجریان و سیاستگذاران: مطالعه موردی صندوق نوآوری و شکوفایی. مدیریت نوآوری، 7(2)، 69-94.
نوربخش، نعیم (1394). رویکردهای جدید به تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط با معرفی روش کرادفاندینگ. ماهنامه دانشبنیان، 11(3)، 7-10.
هادیتبار، جواد؛ مدهوشی، مهرداد (1397). تدوین چارچوب بومی چابکی سازمانی در شرکت های دانش بنیان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 9(17)، 35-58.
References
Acar, O., (2019.) Motivations and solution appropriateness in crowdsourcing challenges for innovation. Research Policy, 48 (8), 1-13, DOI: 10.1016/j.respol.2018.11.010.
Agrawal, A., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2015). Crowd funding: Geography, social networks, and the timing of investment decisions. Journal of Economics & Management Strategy, 24 (2), 253-274.
Azizi, M. & Malajardi, M. (2017). Social entrepreneurship financing methods. Financial Research, 19 (1), 119-138. (In Persian)
Bayus, B. L. (2013). Crowdsourcing new product ideas over time: An analysis of the dell idea storm community. Management Science, 59 (1), 226-244.
Bernardino, S., & Santos, J.F. (2020). Crowdfunding: Study on Knowledge, Benefits and Barriers Perceived. Risk and Financial Management, 13 (81), 1-24. DOI: 10.3390/jrfm13040081.
Biabangard, I. (2004). Research Methods in the Humanities and Social Sciences. Tehran: Mehraban Publishing Institute. (In Persian)
Borrero-Domínguez, C., Cordón-Lagares, E., & Hernández-Garrido, R. (2020). Sustainability and Real Estate Crowdfunding: Success Factors. Sustainability, 12 (5136), 1-13. DOI: 10.3390/su12125136.
Burtch, G., Ghose, A., & Wattal, S. (2013). An empirical examination of the antecedents and consequences of contribution patterns in crowd-funded markets. Information Systems Research, 24(3), 499-519.
Clarke, V., & Braun, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Fadaei Vahed, M., & Miley, M. R. (2014). Prioritization of factors affecting financing in Iran using hierarchical analysis. Quarterly Fiscal and Economic Policies, 2 (6), 141-160. (In Persian)
Fakhari, H., Soleimani, D. & Daraei, M. (2013). Investigating the effects of economic sanctions on the performance of knowledge-based companies in the country. Science and Technology Policy, 5 (3), 1-16. (In Persian)
Hadi Tabar, J., & Madhooshi, M. (2017). Providing a native model of organizational agility in knowledge-based companies. Journal of Executive Management, 9 (17), 35-58. (In Persian)
Haji Asghari, Y., Mirabi, V.R., Mehrmanesh, H., & Mirfeiz Fallah, S. (2019). Provide a model for financing knowledge-based companies through financial outsourcing in Keshavarzi Bank. Financial Knowledge of Securities Analysis, 12 (41), 243-256. (In Persian)
Hakimi, I. (2019). Investigating the effect of orbital learning on new product performance: Explaining the mediating role of ambiguity and organizational agility. Journal of Executive Management, 11 (21), 115-136. (In Persian)
https://Daneshbonyan.isti.ir, Retrieved in 2020, Available in: https://pub.daneshbonyan.ir/ (In Persian)
Hofmann, E., Strew, M. U., & Bosia, N. (2018). Supply Chain Finance and Blockchain Technology the Case of Reverse Securitisation. Springer, Berlin.
Jafarnejad Chaghoshi, A., Manteghi, M., Sadeghi Moghadam, M.R., & Goshtasbi, M. (2020). Investigating the functional effect of organizational competencies of platform competency in environmental uncertainty: with the mediating role of platform competency. Journal of Executive Management, 12 (23), 181-209. (In Persian)
Jeong, J., Kim, J., Son, H., & Nam, D. I. (2020). The Role of Venture Capital Investment in Startups’ Sustainable Growth and Performance:
Focusing on Absorptive Capacity and Venture Capitalists’ Reputation. Sustainability, 12 (8), 3447. DOI: 10.3390/su12083447.
Kaleem Khan, M., Zhao, X., Akram, U., Hashim, M., & Kaleem, A. (2017). Crowdfunding: An Innovative Approach to Start Up with Entrepreneurship. Proceedings of the Tenth International Conference on Management Science and Engineering Management.
Law on Support of Knowledge-Based Companies and Institutions, 2010. Tehran: Islamic Consultative Assembly. (In Persian)
Mumtaz, H., Hashemzadeh, G., Meshbaki, A., & Fathi, K. (2020). Design of fractal summation model using fast impact assessment technique and four-level focal model. Innovation Management, 9 (2), 95-125. (In Persian)
Moradi, H., Kahtami Firouz Abadi, M.A., & Feizi, K. (2020). Providing a Model for Financing Small and Medium-Sized Enterprises (SME) in Supply Chain. Innovation Management, 9 (3), 139-169. (In Persian)
Naghizadeh, R., Hajri, M., & Basavand, S. (2019). Identifying the dimensions of reducing the satisfaction of knowledge-based companies in cooperation with financial funds from perspective of executives and policy makers. Innovation Management, 7 (2), 69-94. (In Persian)
Noorbakhsh, N. (2016). New approaches in financing small and medium companies by introducing the crowdfunding method. Knowledge-Based, 11 (3), 7-10. (In Persian)
Qazi nouri, S., Bamdad Sufi, J. & Radai, N., (2017). Framework for selecting financing instruments based on clustering of knowledge-based companies. Science and Technology Policy, 9 (2), 13-30. (In Persian)
Safari Dashtaki, M., Zare, R., & Sharafiyan, Y. (2019). Designing and Explaining the Model of Electronic Financial Outsourcing in Social Supports: A Study in the Imam Khomeini Relief Committee. Iranian Journal of Management Sciences, 13 (52), 85-110. (In Persian)
Sojoodi, S., Mohammadzadeh, P., & Fateh, A. (2020). Investigating the Effect of Venture Capital Funding on Profitability of Knowledge-Based Enterprises. Science & Technology Policy, 12 (2), 29-40. (In Persian). DOI: 10.22034/jstp.2020.12.2.1184.
Soltani, B., & Shaverdi, M. (2019). Science, Technology and Innovation Financing. Science & Technology Policy, 11 (2), 297-314. (In Persian)
Tabarsa, G., Rezaian, A. & Nazarpour, A. (2012). Designing and explaining the competitive advantage model based on organizational intelligence in knowledge-based organizations. New marketing research, 2 (1), 47-72. (In Persian)
Scholz, N. (2015). The relevance of crowdfunding: the impact on the innovation process of small entrepreneurial firms, Springer.
Usman, S.M., Shah Bukhari, F.A., Usman, M., Badulescu, D., & Safdar Sial, M. (2019). Does the Role of Media and Founder’s Past Success Mitigate the Problem of Information Asymmetry? Sustainability, 692 (11), 1-24. DOI: 10.3390/su11030692.
Working Group for Evaluation and Recognition of Competence of Knowledge-Based Companies and Institutions. (2020). http://daneshbonyan.isti.ir. (In Persian)
Zhu, Y., Zhou, L., Xie, C., Wang, G. J., Nguyen, T.V. (2019). Forecasting SMEs' credit risk in supply chain finance with an enhanced hybrid ensemble machine learning approach. International Journal of Production Economics, 211 (3), 22-33. DOI: 10.1016/j.ijpe.2019.01.032. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |