تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 706 |
تعداد مقالات | 6,893 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,276,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,579,933 |
تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد بازار: نقش میانجی قابلیت های نوآوری | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 233-259 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.34434.5096 | ||
نویسنده | ||
ناصر سیف اللهی* | ||
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
چکیده | ||
موفقیت سازمان در بازار در نتیجه عملکرد بازار سازمان است که از طریق اهتمام سازمانها در جهت شناسایی مشتریان خود و به منظور خلق فعالیتهای ارزشزا و نوآورانه قابل کسب است. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش، گسترش دانش موجود در مورد تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد بازار با نقش میانجی قابلیت نوآوری برای تقویت این رابطه است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر گردآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل 272 نفر از کارکنان شعب بانک تجارت اردبیل بود. با توجه به حجم جامعه و بر اساس تمایل به همکاری کارکنان، بدون نیاز به نمونهگیری، تمام شماری انجام گرفت. به منظور اندازهگیری مؤلفههای مدیریت دانش مشتری، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، واگرا و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و با نرمافزار Smart PLS بررسی گردید. نتایج نشان داد که مدیریت دانش مشتری بر عملکرد بازار و همچنین قابلیت نوآوری تأثیر مثبت و معنیدار دارد. قابلیت نوآوری نیز دارای نقش میانجی بین مدیریت دانش مشتری و عملکرد بازار است. یافتـههـای ایـن پـژوهش مـیتوانـد در حرکت سازمانها به سمت توجه بیشتر به مدیریت دانش مشتری و قابلیتهای نوآوری مؤثر واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش مشتری؛ عملکرد بازار؛ قابلیت نوآوری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
ابراهیمپور ازبری، مصطفی؛ نوع پسند اصیل، محمد؛ احمدی سراوانی، مهسا (1394). بررسی تأثیر انعطافپذیری راهبردی بر عملکرد بازار شرکتها: نقش میانجیگری نوآوری باز. دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 26، 15-5.
امین بیدختی، علی اکبر؛ کیانی فر، فرنوش (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در شرکت های بین المللی شده ایرانی. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 5(16)،78-63.
بلوچی، حسین؛ ملکی مینباش، مرتضی؛ فیض، داود؛ حسنقلی پور، طهمورث (1397). بررسی تأثیر راهبردهای رقابتی، ادراک از محیط پویا و جهتگیری بازار بر عملکرد با تعدیلگری زیرکی بازار (موردمطالعه، صنعت لبنیات). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 3(49)، 486-473.
سیفاللهی، ناصر؛ حاضری، هاتف ؛ آسوده، علی (1398). بررسی تاثیر مدیریت دانش و نوآوری فناورانه بر خلق مزیت رقابتی (_نمونه پژوهش: شرکتهای تولیدی پارس خزر و پارس شهاب). نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5، 52-13.
سیفاللهی، ناصر. (1397). بررسی اثر ابعاد مدیریت دانش بر زنجیره ارزش در صنعت زنبورداری (مورد مطالعه: استان اردبیل). مجله تحقیقات و توسعه کشاورزی ایران، 4(2)، 804-797.
شاهی، داود؛ سیفالهی، ناصر ؛ باشکوه اجیرلو، محمد (1398). بررسی اثر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد بازار در بخش خدمات با نقش واسطهای قابلیت نوآوری (موردمطالعه: شعب بانک تجارت اردبیل). (پایاننامه کارشناسی ارشد)، مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
شفیعی نیکآبادی، محسن؛ روحی، صدف (1398). تأثیر گرایش به یادگیری بر عملکرد توسعه محصول جدید با تأکید بر نوآوری باز (موردمطالعه: صنایع لاستیکی پارمیدا). فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 37(17)، 76-59.
صائبنیا، سمیه؛ شهامتی نیری، بهاره؛ محمدی، رقیه (1397). بررسی تأثیر نیروهای صنعت و جهتگیری بازار بر عملکرد بانک ملت شهر اردبیل. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 7، 27-36.
فیض، داود؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ باغانی، علی؛ فارسی زاده، حسین (1395). بررسی تأثیر عوامل مدیریتی، بازارگرایی و استراتژی رقابتی بر عملکرد کسبوکار رستورانهای با حق امتیاز محدود. راهبردهای بازرگانی، 8، 16-1.
فیضالهی، صادق؛ فاطمی، عادل؛ شیرمحمدی، علیرضا (1392). بررسی ارتباط بین جهتگیری بازار و مسؤولیت اجتماعی و تأثیر آنها بر عملکرد سازمان. مدیریت بهرهوری، 27(7)، 98-81.
قاسمی، محمد؛ بیگیراد، الهام؛ مارگیر، علی؛ شیخیانی، محسن (1396). بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکتهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. پژوهشهای مدیریت عمومی، 38(10)، 249-225.
ملک اخلاق، اسماعیل؛ ابراهیم پور، مصطفی؛ نوروزی رودپشتی، زهره (1395). مطالعه تأثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری قابلیتهای نوآوری. راهبردهای بازرگانی، 7، 74-57.
ReferencesAmiri Eghtaei, Rezvan; Teymourpour, Babak. (2014). Designing a Structural Model of Customer Knowledge Management Using Interpretive Structural Modeling. Organizational Resource Management Research, 4) 3(, 22-1. (In Persian)
Belkahla, W. and Triki, A. (2011). Customer knowledge enabled innovation capability: proposing a measurement scale. Journal of Knowledge Management, 15(4): 648-674.
Boniface, B.; Gyau, A. & Stringer, R. (2012). Linking price satisfaction and business performance in Malaysia's dairy industry. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(2), 288 – 304.
Chauhan, C., Akram, M., & Singh, A. (2019). Knowledge Management, Sustainable Business Performance and Empowering Leadership: A Firm-Level Approach. International Journal of Knowledge Management ,15(2):20-35.
Chen, J., Leung, W., & Evans, K. (2018). The effect of innovation capability on company performance among Korean companies. Journal of Empirical Finance, 48, 236-254.
Chin, W.W. (2010). How to write up and report PLS analyses. In: V.
Chirstensen, W. J., Germain, R., & Birou, L. (2005). Build-to-order and just-in-time as predictors of applied supply chain knowledge and market performance. Journal of Operations Management, 23(5), 470-481.
Darroch, J. & McNaughton, R. (2003). Beyond market orientation- Knowledge management and the innovativeness of New Zealand firms, European Journal of Marketing, 37(3- 4): 572- 593.
Esposito Vinzi, W.W. Chin, J. Henseler, & H. Wang (Eds.), Handbook of partial least squares (655-690). Berlin Heidelberg: Springer.
Feng T., Tian J. (2005).Customer Knowledge Management and Condition Analysis of Successful CKM Implementation. Proceedings of the Fourth International Conference on Machine Learning and Cybernetics. Guanghou, August 1821.
Garcia-Murillo, M. and Annabi, H. (2002). Customer knowledge management. Journal of the Operational Research Society ,53, 875–884.
Gebbert, H., Geib M., Kolbe, L., Brenner, W. (2012). Knowledge-enabled customer relationship management: integrating customer relationship and knowledge management concepts. Journal of knowledge management, 7(5), 107-123.
Hafeez, S. & Li Lin Hong & Bilal Bin Saeed & Bilal Afsar. (2017). Customer Knowledge Management as a Success Driver for Business in Mobile Sector of Pakistan. International Review of Management and Marketing, Econjournals, 7(1), 1-14. (In Persian)
Haner, U. E. (2002). Innovation quality— A conceptual framework. International Journal of Production Economics, 80, 31–37.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal, 20(2), 195-204
Jiebing, W., Bin, G., & Yongjiang, S. (2013). Customer knowledge manangement and IT-enabled business model innovation: A conceptual frame work and a case study from China. Journal of European management, 31; 359-372.
Khodadad Hosseini, S.H., Khodami, S., & Meshbaki, A .(2015). Designing a market performance model based on dynamic marketing capabilities with an operational agility approach. Management Research in Iran, 19 (3), 106-76. (In Persian)
Lawson, B., Samson, D. (2001). Developing Innovation Capability in organizations: a dynamic capability approach. International Journal of Innovation Management, 5,(3, 377-400.
Lee, R. P., Naylor, G. & Chen, Q. (2011). Linking customer resources to firm success: The role of marketing program implementation. Journal of Business Research, 64(4), 394– 400
Lopez-Nicolas, C. & Merono-Cerdan, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6), 502– 509.
Magnusson, P. R. (2003). Benefits of involving users in service innovation. European Journal of Innovation Management,6(4), 228- 238.
Maldonado-Guzmán, G., Garza-Reyes, J., Pinzón-Castro, S. and Kumar, V. (2019). Innovation capabilities and performance: are they truly linked in SMEs?. International Journal of Innovation Science, 11(1), 48-62
Nambisan, S. A. (2009). Virtual customer environments: Testing a model of voluntary participation in value co-creation activities. The Journal of Product Innovation Management, 26 (4), 388- 406.
Naseri, Sahar.(2014). The Impact of Customer Voice Marketing on Corporate Market Performance (Senior Thesis). University of Guilan. (In Persian)
Öztayşı, B., Kutlu, A.C. (2012). Determining the Importance of Performance Measurement Crireria Based on Total Quality Management Using Fuzzy Analytical Network Process. In Practial Applications of Intelligent Systems, 391-400.
Rabiee, Ali; Mohammadian, Mahmoud; Jamili Brothers, Bita .(2015). Evaluating the effectiveness of Parsian Bank advertisements and identifying the most important factor in increasing its effectiveness in Tehran. Journal of New Marketing Research,1(2),17-40.
Ramaswami, S. N., rivastava, R. K. & Bhargava, M. (2009). Market-based capabilities and financial performance of firms: Insights into marketing’s contribution to firm value. Journal of the Academy of Marketing Sciences, 37(2), 97- 116.
Rezaei Malek., Narges., Rezaei Malik, M., Tavakoli Moghadam, Reza. (2014). Evaluation of banking services management using knowledge management and mobile banking in Bank Mellat. Journal of Marketing Management, 25,111-115. (In Persian)
Rivard, S., & Huff, S. L. (1988). Factors of success for end-user computing. Communications of the ACM, 31(5), 552-561.
Saunila, M., & Ukko, J. (2012). A Conceptual Framework for the Measurement of Innovation Capability. Baltic Journal of Management,7 (4).
Seifollahi, N. (2018). Investigating the effect of knowledge management dimensions on value chain in the beekeeping industry. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 2(49), 797-804. (In Persian)
Seung Hoo Jin & Sang Ok Choi. (2019). The Effect of Innovation Capability on Business Performance: A Focus on IT and Business Service Companies. Sustainability, MDPI, Open Access Journal, 11(19), 1-15
Seyyedabbaszadeh, M. M.., Amani, J., Khezri Azar, H. & Pashoy, G (2012). Introduction to Modeling of Structural Equations with PLS and its Application to Behavioral Sciences by Introduction PLS-Graph, Visual PLS, Smart PLS Software, Urmia: Urmia University Press (In Persian).
Smith, K. G., Collins, C. J. & Clark, K. D. (2005). Existing knowledge, creation capability and the rate of new product introduction in high-technology firms. Academy Management Journal, 48(2): 346-357.
Smits, M., & Weigand, H. (2010). Identifying Market Performance Indicators that can be Influenced by Electronic Intermediaries. In ECIS.
Stahle, P., Sotarauta, M. & Poyhonen, A. (2004). Leadership of Innovative Environments and Organizations. Helsinki.
Susanty, A., Yuningsih, Y. & Anggadwita, G. (2019), "Knowledge management practices and innovation performance: A study at Indonesian Government apparatus research and training center. Journal of Science and Technology Policy Management, 10(2), 301-318.
Taghizadeh, S., Rahman, S. and Hossain, M. (2018), Knowledge from customer, for customer or about customer: which triggers innovation capability the most?, Journal of Knowledge Management, 22(1):162-182. (In Persian)
Taherparvar, N., Esmaeilpour, R., Dostar, M. (2014). Customer knowledge management, innovation capability and business performance: A case study of the banking industry, Journal of Knowledge Management 18(3):591-610.(In Persian)
Wen, X., Zeng. J., Shahzad, K., Shafer, S. (2019). Customer-knowledge enabled innovation: An empirical assessment. Human Systems Management, 38(2), 179-196
Xu, M. & Walton, J. (2005). Gaining customer knowledge through analytical CRM. Industrial Management & Data Systems, 105 (7): 955- 971.
Yasmeen, H., Wang, Y., Zameer, H., & Waheed, A. (2019). Service-innovation capability founded on knowledge from customers. Human Systems Management, 38(1), 29-41. (In Persian)
Zanjani, M. S., Rouzbehani, R., & Dabbagh, H. (2008). Proposing a conceptual model of customer knowledge management. International Journal of Human and Social Sciences, 2(2), 60-64. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 695 |