تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 589 |
تعداد مقالات | 6,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,849,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,834,190 |
نقش سینمای عامهپسند هند (بالیوود) در ساختبندی تصویر و برندینگ ملت هند: ادراک جهانی هندوستان جذاب | ||
مطالعات شبه قاره | ||
دوره 14، شماره 43، مهر 1401، صفحه 213-228 اصل مقاله (499.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2021.27515.1859 | ||
نویسندگان | ||
یاسر کهرازه ![]() | ||
1استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هند امروزه یک قدرت تأثیرگذار در نظام بینالملل است. صنعت و اقتصاد درحالرشد و دموکراسی پهناور و متکثر، از مواردی است که تصویر هند را برمبنای ابژههای نظام جهانی ساختبندی کرده است. سینمای هندوستان (بالیوود) نیز ازجمله منابع و عوامل مهم و تأثیرگذار در بافت و ساختار هویت ملی هند و همچنین ادراک تصویر و برندینگ هند جهانی در محیط بینالملل امروزی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بالیوود در ساختبندی و بازسازی تصویر و برندینگ هند است. مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و برمبنای منابع کتابخانهای و رسانهای به بررسی این امر میپردازد. برهمیناساس سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که اصولاً بالیوود چه نقشی در تصویرسازی و ادراک مثبت برندینگ ملی هندوستان در نظام بینالمللی دارد؟ مقاله در پاسخ به سؤال پژوهش، بر این امر تأکید میکند که بالیوود با ابزارهای بهروز و ازطریق ساختبندی هویت ملی هندی و گسترش جذابیت مبانی هویت ملی و موجودیت فرهنگی-سیاسی کشور هندوستان، نقش مهمی در گسترش ادراک مثبت برندینگ ملت هند و افزایش محبوبیت آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هند؛ بالیوود؛ قدرت نرم؛ برندینگ؛ ملت | ||
مراجع | ||
1. Anholt, S. (2007). Competitive identity: the new brand management for nations, cities and regions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 2. Bandyopadhyay, R. (2008). Nostalgia, Identity and Tourism: Bollywood in the Indian Diaspora, Journal of Tourism and Cultural Change, 6(2), 79-100. 3. Beidollahkhani, Arash. (2017). The Nordic Council and international policy-making of National Imagery and branding; happiness window to the contemporary world, Journal of strategic studies of public policy, 7(22), 75-91. 4. Bidollahkhani, Arash. (2019). Nation branding and national image making: new interdisciplinary perspective for political Science and international relation. Political quarterly, 49(4), 999-1020. 5. Bose, M. (2006). Bollywood: A history. London: Tempus. 6. Buhmann, Alexander. (2016). Measuring Country Image, Theory, Method, and Effects, Fribourg: Springer. 7. Burke, J. (2010). WikiLeaks cables: US diplomats suggested Bollywood stars should tour Afghanistan, The Guardian. 8. Drèze, J., Sen, A. (2013). An uncertain glory: India and its contradictions. Princeton, NJ: Princeton University Press. 9. Dinnie, K. (2008). Nation Branding: Concepts, Issues, Practice. Oxford, UK: Butterworth Heinemann. 10.Fan, Y. (2008). Soft power: The power of attraction or confusion. Place Branding and Public Diplomacy, 4(2), 147–158. 11.FICCI-KPMG. (2015). Shooting for the stars – FICCI-KPMG Indian media and entertainment industry report 2015. Mumbai: KPMG in association with Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry. 12.Ganti, T. (2002). And yet my heart is still Indian: The Bombay film industry and the (H) Indianization of Bollywood. In F. Ginsburg, L. Abu-Laghood, & B. Larkin (Eds.), Media worlds: Anthropology on new terrains (pp. 281-300). Berkeley: University of California Press. 13.Gehlawat, A. (2015). Twenty-first century Bollywood. London: Routledge. 14.Hassam, A., Paranjape, M. (2010). Bollywood in Australia: transnationalism and cultural production, Crawley: UWA Publishing. 15.IMF. (2015). World economic outlook: legacies, clouds, uncertainties. Washington, DC: International Monetary Fund. 16.Karthikeya, Raja. (2018). Diplomacy in Indian cinema, in Pragati, available link at: https://www.thinkpragati.com/opinion/3156/diplomacy-indian-cinema/ 17.Khan, S. (2012). Soft power and pakistani viewers. In A. G. Roy (Ed.), The magic of bollywood: At home and abroad (pp. 125-143). New Delhi: SAGE Publications. 18.Krishnan, A. (2012). Zee TV becomes first Indian channel to land in China, The Hindu. 19.Liu, X. (1988). Ancient India and ancient China: trade and religious exchanges, AD1-600. Delhi: Oxford University Press. 20.Matusitz, J., Payano, P. (2012). Globalization Of Popular Culture: From Hollywood to Bollywood. South Asia Research, 32(2), 123–138. 21.Mehta, M. (2005). Globalizing Bombay Cinema: Reproducing the Indian State and Family. Cultural Dynamics, 17(2), 135–154. 22.O'Neill, Patricia. (2013). Imagining global India: Bollywood's transnational appeal, Continuum, Journal of Media & Cultural Studies, 27(2), 254-266. 23.Pillai M.T. (2012). Post-national b(h)ollywood and the national imaginary. In A. G. Roy (Ed.), The magic of bollywood: At home and abroad (pp. 42-54). New Delhi: SAGE Publications. Journal of Subcontinent Researches, Vol 14, Issue 43 216 24.Raghavendra, M.K. (2012). Mainstream hindi cinema and brand bollywood: the transformation of a cultural artifact. In A. G. Roy (Ed.), the magic of bollywood: At home and abroad (pp. 27-41). New Delhi: SAGE Publications. 25.Rajadhyaksha, A. (2009). Indian cinema in the time of celluloid: from Bollywood to the emergency. Bloomington: Indiana University Press. 26.Rajadhyaksha, A. (2003). The ‘‘bollywoodization’’ of the Indian cinema: Cultural nationalism in a global arena. Inter-Asian Cultural Studies, 4, 25-39. 27.Rao, Shakuntala. (2010). “I Need an Indian Touch”: Glocalization and Bollywood Films, Journal of International and Intercultural Communication, 3(1), 1-19. 28.Rasul, A., Mukhtar, M. (2015). Bollywoodization of foreign policy: How film discourse portrays tension between states, Journal of Media Critiques [JMC], 1(5), 11-27. 29.Roy, A.G. (2012). (Ed.) The magic of bollywood: At home and abroad, New Delhi: SAGE Publications. 30.Schaefer, D.J., Karan, K. (2012). Bollywood and soft power: content trends and hybridity in popular hindi cinema. In A. G. Roy (Ed.), The magic of bollywood: At home and abroad (pp. 57- 80). New Delhi: SAGE. 31.Sen, A. (2005). The argumentative Indian: writings on Indian history, culture and identity. London: Allen Lane. 32.Sengupta, Anita. (2016). Symbols and the Image of the State in Eurasia, Singapore: Springer. 33.Tambunan, S.M. (2012). Bollywood film culture in indonesia's mediascapes. In A. G. Roy (Ed.), The magic of bollywood: At home and abroad (pp. 144-160). New Delhi: SAGE Publications. 34.Tharoor, S. (2012). Pax Indica: India and the world of the twenty-first century. New Delhi: Penguin. 35.Thussu, D.K. (2016). The soft power of popular cinema – the case of India, Journal of Political Power, 9(3), 415-429. 36.Thussu, D.K. (2013). Communicating India’s soft power. New York: Palgrave Macmillan. 37.UNDP. (2013). Human development report 2013: the rise of the south: human progress in a diverse world. New York: United Nations Development Programme. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |