- ارشاد، فرهنگ. (1379). مهاجرت تاریخی ایرانیان به هند، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- بارکزایی، سلطان محمدخان. (1396). تاریخ سلطانی (تاریخ حکومتداری لودیان، سوریان، غلجاییان و سدوزاییان)، به تصحیح عتیق اروند، کابل: انتشارات امیری.
- بدائونی، عبدالقادر. (1380). منتخب التواریخ، جلد 1، به تصحیح مولوی احمدعلی صاحب (با مقدمه و اضافات توفیق هـ . سبحانی)، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- پزشک، منوچهر. (1379). اکبرشاه؛ دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، جلد 9، زیر نظر کاظم موسوی بروجردی، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
- پورجعفر، محمدرضا؛ فرزانه فرخفر. (1387). بررسی تطبیقی نگارگری مکتب تبریز و مکتب گورکانی هند، نشریۀ معماری و شهرسازی هنر زیبا، دانشگاه تهران، ۳۵، 124-115.
- ترکمان، اسکندر بیگ. (1382). تاریخ عالمآرای عباسی، جلد 1، زیر نظر ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
- توروپ، پیتر. (1396). نشانهشناسی فرهنگی و فرهنگ، ترجمۀ فرزان سجودی، کتاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان به کوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.
- جلالی نائینی، سید محمدرضا. (1375). هند در یک نگاه، تهران: انتشارات شیرازه.
- جهانی، روشنک؛ ابوالفضل، محمودی. (1391). صلح کل اکبری در پایان هزاره اول اسلامی، دوفصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامۀ ادیان، 6(12).
- حکمت، علیاصغر. (1337). سرزمین هند، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حکمت، علیاصغر؛ عباد، اقل. (1337). نقش پارسی بر احجار هند (فهرستی از کتیبهها و خطوط فارسی بر لوح سنگهای هندوستان)، تهران: به اهتمام کتابخانه ابنسینا، چاپ تابان.
- دورانت، ویل. (1378). تاریخ تمدن، گروه مترجمان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- راجرز، جی.ام. (1382). عصر نگارگری مکتب مغول هند، جمیله هاشمنژاد، تهران: دولتمند.
- روملو، حسن بیگ. (1375). احسن التواریخ، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: بابک.
- سمننکو، الکسی. (1396). تاروپود فرهنگ درآمدی بر نظریه نشانه شناختی یوری لوتمان. مترجم: حسین سرفراز، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- سنسون، گوران. (1390). مفهوم متن در نشانهشناسی فرهنگی، ترجمه: فرزان سجدی، در کتاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان به کوشش فرزان سجودی، نشرعلم، تهران.
- سوچک، پریسیلا. (1384). هنرمندان ایرانی در هند گورکانی، ترجمۀ عباس آقاجانی، نشریۀ گلستان هنر فرهنگستان هنر، 2.
- سیوری، راجر. (1391). ایران عصر صفوی، مترجم: کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
- شهابی، علیاصغر. (1316). روابط ادبی ایران و هند، تهران، چاپخانه و کتابفروشی مرکزی.
- صادقی نقد علی علیا، فاطمه؛ امامی، نصرالله. (1397). رویکرد اکبر شاه گورکانی به شعر فارسی و شاعران فارسی سُرای شبهقاره هند، مطالعات شبهقاره دانشگاه سیستان و بلوچستان، 10(35)، 79-98.
- عبادی، احمدرضا؛ علیمردی، محمدمهدی. (1394). دلایل مطرحشدن «دین الهی» از سوی اکبر شاه گورکانی در هند، تهران: نشریۀ پژوهشهای ادیانی دانشگاه ادیان و مذاهب، 3، 137-117.
- علام، نعمت اسماعیل. (1382). هنرهای خاورمیانه در دوران اسلامی، ترجمۀ عباسعلی تفضلی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
- علامی، ابوالفضل. (1877). اکبرنامه، به کوشش احمدعلی و عبدالرحیم، کلکته: نشر انجمن آسیایی بنگال.
- غروی، مهدی. (1385). جادوی رنگ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سازمان چاپ و انتشارات.
- فدائی، نواب نصرالله میرزا خان. (1341). ترکتازان هند، تهران.
- فقیهی، حسین. (1380). زبان فارسی در شبهقاره هند، نامۀ پارسی، 6، تهران.
- قاضی احمد قمی. (1352). گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری. تهران: انتشارات بنیان فرهنگ ایران.
- کری ولش، استوارت و یحیی ذکاء. (1373). مینیاتورهای مکتب ایران و هند، ترجمۀ زهرا احمدی و محمدرضا نصیری، تهران، انتشارات یساولی.
- کفایت، کوشا. (1383). مهاجرت هنرمندان ایرانی به هند در دورۀ صفوی، مجلۀ آینه میراث، 26، 57-32.
- گلبدن بیگم. (1383). گلبدننامه؛ همایوننامه، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
- لوتمان، یوری. (1396). دربارۀ سپهر نشانهای، ترجمۀ فرناز کاکه خانی، کتاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان به کوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.
- لوتمان، یوری، اوسپنسکی، بی.ای. (1396). در باب سازوکار در نشانهشناسی فرهنگ، ترجمۀ فرزان سجودی، کتاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان به کوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.
- لیونگبرگ، کریستینا. (1396). مواجهه با دیگری فرهنگی، ترجمۀ تینا امراللهی، کتـاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان به کوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.
- نفیسی، نوشین دخت. (1343). تاریخ نقاشیهای آسیا و جلوههای آن (هندوستان)، هنر و مردم نشریۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 19، 35-45، 1343.
- نهرو، جواهر لعل. (1383). نگاهی به تاریخ جهان، ترجمۀ احمد تفضلی، تهران: مؤسسۀ انتشارت امیرکبیر.
- Beach, Milo C. (1992). Mughal and Rajput Painting, Part 1. Volume 3. Cambridge University Publications.
- Brend, Barbara. (1995). The Emperor Akbar''s Khamsa of Niẓami. British Library Publications.
- Brown, Percy. (1924). Indian Painting under the Moghul, Oxford University Publications.
- Kull, K and Kotov, K. (2011). Semiosphere Is the Relational Biosphere, Towards a Semiotic Biology, 179-194.
- Ljungberg, C. (2003). Meeting the Cultural Other: Semiotic Approaches to Intercultural Communication, Studies in Communication Sciences, 3(2), 50-77.
- Losty, J. P., & Roy, Malini. (2013). (Eds), Mughal India: Art, Culture and Empire, British Library.
- Randviir, A. (2007). On spaciality in Tartu-Moscow cultural semiotics: The semiotic subject, Sign Systems Studies, 35(1): 137–159.
- Smith, V. (1917). Akbar the Great Mogul 1542-1605, Oxford at the Clarendon press.
- Soucek, Priscilla. (1987). Persian Artists in Mughal India: In fluences and Transformations, Marana’s Vol. 4, published by: Brill Article stable.
- Titley, Norah. M. (1983). Persian Miniature Painting, and its Influence on the Art of Turkey and India, University of Texas Press.
- Torop, p. (2002a). Introduction: Re – reading of Cultural Semiotics, Sign Systems Studies, 30(2), 395-404.
- Torop, P. (2002b). Translation as translating as culture, Sign Systems Studies, 30(2), 593–605.
|