تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,077,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,928,351 |
کاربرد رگرسیون لوجستیک در پیشبینی قلدری بر اساس مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.7356 | ||
نویسندگان | ||
سعید فخاری زاده1؛ علی محمد رضایی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر کاربرد رگرسیون لوجستیک در پیشبینی قلدری بر اساس مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه اول شهر نجفآباد بودند. تعداد 447 دانشآموز (225 دختر و 222 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. به منظور تحلیل دادهها و پیشبینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) بر اساس متغیرهای پیشبین شامل مولفه های هوش هیجانی و مولفه های هوش معنوی از رگرسیون لوجستیک استفاده شد. به منظور بررسی برازش مدل رگرسیون از R2 کاکس و اسنل و R2 ناگل کرک و به منظور بررسی همخوانی احتمالهای پیشبینی شده با احتمالهای مشاهده شده از آزمون هوسمر و لمشو استفاده شد. نتایج نشان میدهد 5/87 درصد کل موارد به درستی طبقه بندی شدهاند ( 5/87 درصد). همچنین با ورود متغیرهای پیشبین به معادله، از 233 نفر غیر قلدر، 207 نفر ( 8/88 درصد) و از 204 نفر آزمودنی قلدر، 184 نفر، (86 درصد) به درستی پیشبینی شدهاند. نتایج رگرسیون لوجستیک نشان داد از بین متغیرهای پیشبین، درک عواطف و احساسات خود و دیگران (مولفه هوش هیجانی)، زمینه تفکر و بعد انتقادی (مولفه هوش معنوی) و سجایای اخلاقی (مولفه هوش معنوی) نقش معنیداری در پیشبینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) داشتند. سایر متغیرها در حضور این سه متغیر نقش معنیداری در پیشبینی عضویت گروهی نداشتند. آگاهی معلمان، مشاوران، روانشناسان تربیتی، والدین و سایر متخصصان تعلیم و تربیت از نتایج پژوهش حاضر و تدوین برنامه های لازم در این زمینه میتواند در جهت کاهش میزان قلدری دانش آموزان کمککننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ رگرسیون لوجستیک؛ قلدری؛ هوش معنوی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |