تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,940,040 |
معنادرمانی در غزلیّات نادم قیصاری بر اساس نظریة ویکتور فرانکل | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
دوره 20، شماره 39، مهر 1401، صفحه 193-210 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2023.43777.3098 | ||
نویسندگان | ||
علی عابد کهخا ژاله1؛ محمّد بارانی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران. ایران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران | ||
چکیده | ||
«لوگوتراپی» یا معنادرمانی، برگرفته از واژة «لوگوس» یونانی است. «لوگوس» به «روح» و «معنا» اطلاق میشود و با زندگی و مفهوم آن درآمیخته است. ویکتور فرانکل بنیانگذار روش معنادرمانی، بر این باور است که معنای زندگی از جنس یافتن است نه آفریدن. به اعتقاد وی میتوان دغدغههای نهایی بشر را با گسترده نمودن چشمانداز او به زندگی و جهان هستی تا اندازهای برطرف نمود و زخمهای روحی ناشی از مشکلات وجودی را التیام بخشید. نادم قیصاری بهعنوان شاعر و اندیشمندی که زندگی در محیط پرتلاطم افغانستان، رنجهای بسیاری بر او تحمیلکرده، در غزلیّاتش رویکردی ارزشمند نسبت به شیوههای معنابخشیدن به رنجها، رهایی از ابهامات ذهنی و درمان زخمهای روحی ناشی از مشکلات وجودی ارائه نموده که از دیدگاه مکتب معنادرمانی حائز اهمیت است. این پژوهش که با روش تحلیل محتوای غزلیّات نادم برپایۀ معنادرمانی فرانکل فراهمآمده، به این پرسش پاسخ داده است که توجه به معنا و مقارن های مفهومیِ نظریۀ فرانکل در غزل و اندیشة نادم قابل ردیابی هست؟ نتیجه بیانگر این است که پذیرش سرنوشت مقدّر، معنایابی رنج، خوداستعلایی، دینگرایی و معنادرمانی با عشق، راهکارهای نادم برای مقابله با ابهامات ذهنی، مشکلات روحی- روانی و درک بهتر زیباییهای زندگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ویکتور فرانکل؛ نادم قیصاری؛ غزل؛ لوگوتراپی | ||
مراجع | ||
منابع
۱- قرآن کریم، ترجمة مهدی الهی قمشهای.
۲- اوکن، رودلف، ۱۳۵۹، معنا و اوج زندگی، ترجمة سیدضیاءالدین دهشیری، تهران: دانشگاه تهران.
۳- حسنی بافرانی، طلعت و آذربایجانی، مسعود،۱۳۹۰، انسان سالم و ویژگیهای آن از دیدگاه ویکتور فرانکل، فصلنامة روانشناسی و دین، سال چهارم، شماره2، صص ۱4۳-113، تابستان.
۴- سارتر، ژان پل، 1348، ادبیات چیست؟ ترجمة ابوالحسن نجفی، مصطفی رحیمی،چاپ اول، تهران: زمان.
۵- ساعتچی، محمود، ۱۳۷۷، نظریهپردازان و نظریههای روانشناسی، تهران: سخن.
۶- سلمانی، یاسمن و خیاطیان، قدرتالله، ۱۳۹۸، بررسی عوامل زمینهساز معنا در نگرش ابوالحسین نوری و فرانکل، دوفصلنامة ادیان و عرفان، سال پنجاه و دوم، شماره1، صص 89-۶۹، بهار و تابستان.
۷- شرفی، محمدرضا، ۱۳۸۴، تأملی نقدگونه در باب معنای واقعی زندگی با تأکید بر دیدگاه ویکتور فرانکل، فصلنامة روانشناسی و علوم تربیتی، سال سیوپنجم، شماره1، صص ۲۹-50، بهار.
۸- شمیسا، سیروس، ۱۳۹۰، مکتبهای ادبی، چاپ نهم، تهران: قطره.
۹- فرانکل، ویکتور، ۱۳۷۲، پزشک روح، ترجمة فرخ سیف بهزاد، چاپ دوم، تهران: درسا.
۱۰- فرانکل، ویکتور، انسان در جستجوی معنا، ترجمة نهضت صالحیان و مهین میلانی، چاپ هجدهم، تهران: درسا، ۱۳۸۶.
۱۱- فرانکل، ویکتور، ۱۳۹۰، معنادرمانی، ترجمة مهین میلانی، تهران: درسا.
۱۲- فرانکل، ویکتور، ۱۳۹۱، انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمة شهابالدین عباسی، تهران: پارسه.
۱۳- فرهنگ، میرمحمدصدیق، ۱۳۷۱، افغانستان در پنج قرن اخیر، جلد ۱، مشهد: درخشش.
۱۴- فردوسی، سیما و قاسمزاده، فاطمه، ۱۳۹۱، بهداشت روانی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی.
۱۵- فروم، اریک، هنر عشقورزیدن، ۱۳۸۸، ترجمة سمیه سادات حسینی، تهران: جاجرمی.
۱۶- لکنر، استفن، 1395، چگونه خودکاوی کنیم؟ ترجمة مهرداد فیروزبخت، چاپ دوم، تهران: روانشناسی و هنر.
17- محمدپور، محمدرضا، ۱۳۸۵، ویکتور فرانکل بنیانگذار معنادرمانی نو، تهران: دانژه.
18- مدنی ایوری، سیده طیبه، حسینایی، محمد،1400، ذهنیّت غنایی در شعر نوجوان، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، پژوهشنامۀ ادب غنایی ، سال 19 شماره37 پاییز و زمستان، صص 316-297.
19- نادم قیصاری، محمدیحیی، ۱۳۹۰، کلیّات اشعار، بهکوشش محمدسرور مولایی، تهران: عرفان.
20- نیکدار اصل، محمدحسین، ۱۳۹۳، ارادة معطوف به معنا در غزلهای حافظ و معنادرمانی ویکتور فرانکل، پژوهشنامة ادبیات تعلیمی، سال ششم، شماره۲۲، صص ۱۷۱-208، تابستان.
21- هاشمی، جمال، ۱۳۷۸، سعدی در روانشناسی نوین، تهران: شرکت سهامی انتشارات.
۲2- هاشمی، جمال، ۱۳۸۲، پیغام سروش، تهران: شرکت سهامی انتشارات.
۲3- هالجین، ریچارد.پی؛ ویتبورن، سوزانکراس، ۱۳۹۰، آسیبشناسی روانی، ترجمة یحیی سیدمحمدی، چاپ هشتم، تهران: روان.
۲4- یالوم، ارویندیوید، ۱۳۹۰، رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمة سپیده حبیب، تهران: نی.
۲5- یالوم، ارویندیوید، ۱۳۸۸، دژخیم عشق، ترجمة مهشید یاسایی، چاپ دوم، تهران: آزمون.
۲6- یزدی، حسین، 1388، آزادی از نگاه استادمطهری، تهران: صدرا.
27- یزدانی، حسین و موسوی جروکانی، حامد،۱۳۹۳، خوداستعلایی در باور ابوسعید ابوالخیر و ویکتور فرانکل، پژوهشنامة عرفان، شماره14، صص ۱۲۵-141، تابستان.
28-Adler, Alfred, 1919, problems of Neurostic, kegan paul, London NcwHaven: Yale university press.
29-Hillman, M. 2004, viktor E Frankl's, Analysis and logoterapy, Switzerland, Hillcompany.
30-Maslow. A. H, 1971. Self- Actualization and Beyond in challenges of Humanistic psychology, McGraw- Hill. P. 281.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |