تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,940,021 |
علم پیچیدگی و مدیریت دولتی: مطالعه از حوزهای دانشی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 67-90 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.37661.5397 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مهریار چوسری![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دو دهه گذشته، توجه به مفهوم علم پیچیدگی و پژوهشهای آن در مدیریت دولتی افزایش یافته است. علم پیچیدگی، به بررسی میانرشتهای سیستمهای پیچیده میپردازد و در پی فهم و تبیین این سیستمها است. بر این اساس، مدیریت دولتی به عنوان ادارهی سیستمهای پیچیده در بخش دولتی به واکاوی بسیاری از مطالعات علم پیچیدگی پرداخته است. با این حال، بررسی حوزهای از پژوهشهای علم پیچیدگی در مدیریت دولتی، برای هدایت پژوهشهای بیشتر در این زمینه انجام نشده است. هدف از این مرور حوزهای توصیف و تحلیل مطالعات متمرکز بر علم پیچیدگی در مدیریت دولتی، جهت استخراج تصویری کلی از دامنه، عمق و وسعت پژوهشها در این زمینه است. از منظر روششناختی، از روش مرور حوزهای توسعه داده شده توسط آرکسی، اُمَلی و لواک استفاده شده است. مطالعات مرتبط، با انجام جستجوی الکترونیکی در 5 پایگاه داده پژوهشی شناسایی شدند، که 32 مقاله با معیارهای ورودی مرورحوزهای مطابقت داشتند. کانون اصلی پژوهشهای بررسیشده شامل: استفاده از نظریه پیچیدگی به عنوان ابزاری مفهومی و کاربردی برای مدلسازی مسائل مدیریت دولتی، رفتار عوامل، تصمیمگیری عمومی، حکمرانی شبکهای، کاربرد نظریه پیچیدگی به عنوان چارچوبی تحلیلی برای بررسی پیامدهای بخش دولتی میشوند. دیدگاههای بدیع و رویکردهای روششناختی متنوعتر، که بر موضوعات موثر تعمیمپذیری یافتهها توجه میکنند، میتوانند دانش ما در این زمینه را گسترش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مرور حوزهای؛ اداره امور عمومی؛ علم پیچیدگی؛ خط مشی گذاری عمومی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
داناییفرد، حسن. (1392). علم پیچیدگی و خطمشیگذاری عمومی: آیا رهنمودهایی برای اندیشمندان و اندیشه وران خطمشی عمومی دارد؟. روش شناسی علوم انسانی, 76(19), 7-40.
References
Anderson, P. (1999). Perspective: Complexity theory and organization science. Organization science, 10(3), 216-232.
Arksey, H., & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32.
Brunswicker, S., Priego, L. P., & Almirall, E. (2019). Transparency in policy making: A complexity view. Government Information Quarterly, 36(3), 571-591.
Butler, M. J. R., & Allen, P. M. (2008). Understanding Policy implementation processes as self-organizing systems. Public Management Review, 10(3), 421–440.
Cairney, P. (2012). Complexity theory in political science and public policy. Political Studies Review, 10(3), 346-358.
Castelnovo, W., & Sorrentino, M. (2018). Engaging with complexity in a public programme implementation. Public Management Review, 20(7), 1013-1031.
Danaeefard, H. (2013). Complexity science and Public policy: Are there any guidelines for public policy philosophers and thinkers?. Methodology of Social Sciences and Humanities Journal, 76(19), 7-39. (In Persian).
Dennard, L., Richardson, K. A., & Morçöl, G. (2005). Complexity and Policy Analysis, 7(1), 1-18.
Eppel, E. (2012). What does it take to make surprises less surprising? The contribution of complexity theory to anticipation in public management. Public Management Review, 14(7), 881-902.
Eppel, E. (2017). Complexity thinking in public administration’s theories-in-use. Public Management Review, 19(6), 845-861.
Frederickson, H. G. (2005). Whatever happened to public administration? Governance, governance everywhere. London: The Oxford Handbook of Public Management.
Gerrits, L. (2010). Public decision-making as coevolution. Emergence: Complexity and Organization, 12(1), 19-28.
Gerritts, L. (2011). A coevolutionary revision of decision making processes: An analysis of port extensions in Germany, Belgium and the Netherlands. Public Administration Quarterly, 35(3), 309-341.
Geyer, R. (2003). Beyond the third way: The science of complexity and the politics of choice. The British Journal of Politics and International Relations, 5(2), 237–257.
Haynes, P. (2008). Complexity theory and evaluation in public management: A qualitative systems approach. Public Management Review, 10(3), 401-419.
Haynes, P. (2018). Understanding the influence of values in complex systems-based approaches to public policy and management. Public Management Review, 20(7), 980-996.
Holland, J. H. (1992). Complex adaptive systems. Daedalus, 121(1), 17-30.
Kapucu, N. (2014). Complexity, governance and networks: Perspectives from Public Administration. Complexity, Governance & Networks, 1(1), 29-38.
Kiel, L. D. (2014). Complexity theory and its evolution in public administration and policy studies. Complexity, Governance & Networks, 1(1), 71-78.
Klijn, E. H. (2007). Managing complexity: achieving the impossible? Management between complexity and stability: a network perspective. Critical Policy Analysis, 1(3), 252-277.
Klijn, E.-H. (2008). Complexity theory and public administration: what’s new? Public Management Review, 10(3), 299-317.
Levac, D., Colquhoun, H., & O'Brien, K. K. (2010). Scoping studies: advancing the methodology. Implementation Science, 5(1), 69-80.
Lin, J. S., & Lee, P. Y. (2011). Performance management in public organizations: A complexity perspective. International Public Management Review, 12(2), 81-96.
Maguire, S., & McKelvey, B. (1999) Complexity and management: moving from fad to firm foundations, Emergence. 1(2), 19–61.
Marin, B., & Mayntz, R. (1991) Policy networks: Empirical evidence and theoretical considerations, Colorado: Westview Press.
McGee, Z. A., & Jones, B. D. (2019). Reconceptualizing the policy subsystem: integration with complexity theory and social network analysis. Policy Studies Journal, 47(1), 138-158.
McKelvey, B. (1999). Avoiding complexity catastrophe in coevolutionary pockets: Strategies for rugged landscapes. Organization Science, 10(3), 294-321.
Meek, J. W., & Newell, W. H. (2005). Complexity, interdisciplinarity and public administration: Implications for integrating communities. Public Administration Quarterly, 29(3), 321-349.
Morçöl, G. (2005). Phenomenology of Complexity Theory and Cognitive Science: Implications for Developing an Embodied Knowledge of Public Administration and Policy. Administrative Theory & Praxis, 27(1), 1–23.
Morçöl, G. (2006). A new systems thinking: implications of the sciences of complexity for public policy and administration. Public Administration Quarterly, 13(2), 297-320.
Morçöl, G. (2013). A complexity theory for public policy. Routledge.
Morçöl, G. (2014). Complex governance networks: An assessment of the advances and prospects. Complexity, Governance & Networks, 1(1), 5-16.
Morel, B., & Ramanujam, R. (1999). Through the looking glass of complexity: The dynamics of organizations as adaptive and evolving systems. Organization Science, 10(3), 278-293.
Özer, B., & Şeker, G. (2013). Complexity Theory and Public Policy: A New Way to Put New Public Management and Governance in Perspective. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 18(1), 89-102.
Paarlberg, L. E., & Bielefeld, W. (2009). Complexity Science— An Alternative Framework for Understanding Strategic Management in Public Serving Organizations. International Public Management Journal, 12(2), 236–260.
Pierre, J., & Peters, B. G. (2000). Governance, politics and the state. New York: St. Martin’s.
Rhodes, M. L. (2008). Complexity and emergence in public management: The case of urban regeneration in Ireland. Public Management Review, 10(3), 361-379.
Richardson, K. A. (2008). Managing complex organizations: Complexity thinking and the science and art of management. Emergence: Complexity & Organization, 10(2), 13-26.
Stacey, R. D. (1995). The science of complexity: An alternative perspective for strategic change processes. Strategic management journal, 16(6), 477-495.
Styhre, A. (2002). Non‐linear change in organizations: organization change management informed by complexity theory. Leadership & Organization Development Journal, 23(6), 343-351.
Teisman, G. R., & Klijn, E. H. (2008). Complexity theory and public management: An introduction. Public management review, 10(3), 287-297.
Van Buuren, A., & Gerrits, L. (2008). Decisions as dynamic equilibriums in erratic policy processes: Positive and negative feedback as drivers of non-linear policy dynamics. Public Management Review, 10(3), 381-399.
Wagenaar, H. (2007). Governance, Complexity, and Democratic Participation. The American Review of Public Administration, 37(1), 17–50.
Walton, M. (2016). Setting the context for using complexity theory in evaluation: boundaries, governance and utilisation. Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, 12(1), 73-89. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |