تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,946 |
ارائه الگوی همسوسازی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار در راستای بهبود عملکرد در نظام بانکداری(مورد مطالعه: بانک ملت) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 181-207 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.42208.5773 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا لگزائی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران . | ||
3استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران . | ||
4استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف ارائه الگوی همسوسازی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار در راستای بهبود عملکرد در نظام بانکداری و به صورت مشخص بانک ملت انجام شد. این پژوهش مبتنی بر فلسفه تجربهگرایانه است و به روش قیاسی-استقرایی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش بنیادی است و از منظر روش گردآوری دادهها، درزمره پژوهشهای پیمایشی قرار میگیرد و یک پژوهش آمیخته است. جامعه آماری این مقاله شامل اساتید و خبرگان باتجربه مدیریت بانک ملت است. برای نمونهگیری از روش گلولهبرفی استفاده شده است. در نهایت 11 نفر از خبرگان واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردند. در این پژوهش برای شناسایی مقولههای زیربنایی مدیریت عملکرد از روش فراترکیب استفاده شده است. همچنین با استفاده از مدلسازی تفسیری-ساختاری به ارائه مدل همسوسازی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار جهت بهبود عملکرد بانکی پرداخته شده است. نتایج نشان داده است زیرساختهای فناوری اطلاعات بر استراتژی فناوری اطلاعات تأثیر میگذارد. فرایندهای نظام بانکی نیز بر استراتژی کسبوکار تأثیر گذار است. برهمکنشی و همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسبوکار موجب افزایش کیفیت خدمات بانکی میشود. افزایش کیفیت خدمات بانکی نیز منجر به بهبود عملکرد بانکی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"همسوسازی"؛ "استراتژی فناوری اطلاعات"؛ "استراتژی کسبوکار"؛ "بهبود عملکرد بانکی"؛ "صنعت بانکداری" | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا. (1397). تحقیق در عملیات نرم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ابوالعلایی، بهزاد. (1395)، مدیریت عملکرد: راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، انتشارات مدیریت صنعتی.
آرمسترانگ، مایکل، مدیریت عملکرد (فرد، تیم، سازمان)، ترجمه بهروز قلیچلی و داریوش غلامی(1398)، انتشارات صفار.
بکال، رابرت، مدیریت عملکرد، ترجمه علی زینی(1394)، انتشارات آدینه.
تولایی، روحی. (1398)، فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.
جلالی، رستم؛ خالدی، بهنام. (1397)، متاسنتز: روشها و فنون، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
دردخوار، مریم. (1400). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد و کارایی بانکها مبتنی بر الگوی سروکوال. پژوهشهای پیشرفت و تعالی، 4 (2)، 1-18.
رضایی، محسن؛ احمدی، علی؛ حسینی، میرزا. (1399). همراستایی بازاریابی الکترونیکی با استراتژی کلان سازمانهای بازرگانی. مدیریت سازمانهای دولتی، 8 (30)، 39-54.
رفیعی، مجتبی؛ شعبازی، مهدی. (1400). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد کارکنان بانک قرض الحسنه مهر ایران. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5 (59)، 20-34.
رنجبر، هادی؛ حقدوست، اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدول، علی. (1391)، نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. پژوهش علوم سلامت و نظامی، دوره 2، شماره 3، ص 238 تا250.
سبحانی، ستایش؛ بابکی، روح اله؛ خوشنودی، عبدالله. (1399). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر سودآوری بانکها. اقتصاد و تجارت نوین، 15(4)، 53-84.
طباطبایی، محمد. (1400). بررسی تأثیر چابکی سازمانی و خلاقیت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک توسعه صادرات ایران. پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، 3 (8)، 116-141.
عباسی، ابراهیم؛ رضائی، محمود. (1399). تحلیلی بر وضعیت الگوی کسب وکار بانکداری شخصی (مطالعه موردی بانک رفاه کارگران). دانش سرمایه گذاری، 9 (33)، 93-107.
عرب، محمد؛ غلامی، مسعود. (1390). همسوسازی فناوری اطلاعات و کسبوکار: مفاهیم، اندازه گیری و چالش ها. پژوهش حسابداری، 1 (1)، 85-108.
علیمیرزایی، پژومان. (1400). همسوسازی کسبوکار و فناوری اطلاعات با شش استراتژی. فصلنامه ویستا، 4 (4)، 1-11.
غیوری، علی؛ خواجوی، شکرخدا؛ نعمتی، زعیمه. (1398)، منابع رشد بهره وری، عوامل مؤثر و رقابت در بازار جذب سپرده بانک های تجاری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10 (39)، 19-43.
فرزانه، نرگس؛ شامی، مهدی؛ ناهاری، امیر؛ حسنزاده، علی. (1395). ارائه چارچوبی برای تبیین مدیریت دانشی مدیر ارشد دانش با روش فراترکیب، فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (4)، 1419-1450.
کشاورزی، اکبر؛ مطلبی، صمد. (1396). مدل کسبوکار ابزاری برای ساماندهی بانکهای کشور. مجله اقتصادی، 7 (8)، 41-72.
گرامی، آمنه؛ شریفی، مریم. (1400). عملکرد بانکداری الکترونیک و نتایج مربوط رضایت مشتری. چشمانداز حسابداری، 4 (43)، 102-111.
References
Abol Alaei, B. (2016), Performance Management: A Guide for Managers to Evaluate and Improve Employee Performance, Industrial Management Publication.(In perssian).
Alexey, T., Elena, P., Ekaterina, A., & Irina, G. (2019). Measuring management pathologies: the way to improve business performance. International Journal of Public Sector Performance Management, 5(2), 237-255.
Al-Surmi, A., Cao, G., & Duan, Y. (2020). The impact of aligning business, IT, and marketing strategies on firm performance. Industrial marketing management, 8(4), 39-49.
Arab, M., Gholami, M. (2011). IT and Business Alignment: Concepts, Measurements, and Challenges. Accounting Research, 1 (1), 85-108. (In perssian).
Azar,A., Khosravi, F., Jalali, R.(2019). Research in soft operations of problem structuring approaches. Industrial Management Institute, Tehran. (In perssian).
Bakal, R, Performance Management, translated by Ali Zeini (2015), Adineh Publications.(In perssian).
DeNisi, A. S., & Murphy, K. R. (2017). Performance appraisal and performance management: 100 years of progress?. Journal of Applied Psychology, 102(3), 421.
El-Telbany, O., & Elragal, A. (2014). Business-information systems strategies: A focus on misalignment. Procedia Technology, 16, 250-262.
Farzaneh, N., Shami, M., Nahari, A., Hassanzadeh, A. (2016). Providing a Framework for Explaining the Knowledge Management of the Senior Knowledge Manager by the Hybrid Method, Quarterly Journal of Information Processing and Management, 33 (4), 1419-1450. (In perssian).
Ghayuri, A., Khajavi, S., Nemati, Z. (2019), Sources of productivity growth, effective factors and competition in the deposit market of commercial banks of Iran, Quarterly Journal of Strategic Management Studies, 10 (39), 19-43. (In perssian).
Gwet, K. L. (2014). Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters. Advanced Analytics, LLC.
Jalali, R., Khaledi, B. (2018), Metasynthesis: Methods and Techniques, Kermanshah University of Medical Sciences Publications. (In perssian).
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.
Keshavarzi, A., Matlabi, S. (2017) Business model as a tool for organizing the country's banks. Journal of Economics, 7 (8), 41-72. (In perssian).
Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159–174.
Maradin, D., Drazenovic, B. O., & Benkovic, S. (2018). Performance evaluation of banking sector by using DEA method. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 684-690.
Mariappan, V., Gafoor, C. A., & Thyagarajan, S. (2018). Board characteristics and bank performance in India. IIMB management review, 30(2), 160-167.
McLean, E. R., & Soden, J. V. (1977). Strategic planning for MIS. Wiley.
Ranjbar, H., Haqdoost, A., Salsali, M., Khoshdul, A. (2012), Sampling in Qualitative Research: A Guide to Getting Started. Health and Military Sciences Research, Volume 2, Number 3, pp. 238-250.(In perssian).
Rezaei, M., Ahmadi, A., Hosseini, M. (2020). E-marketing alignment with the macro strategy of commercial organizations. Management of Government Organizations, 8 (30), 39-54. .(In perssian).
Ridwan, F. (2021). Strategic alignment: a model for organizational transformation through information technology. European Journal of Information Systems, 28(4), 457-472.
RSanchez, X., & Bayona-Oré, S. (2020). Strategic alignment between business and information technology in companies. In 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies CISTI IEEE, 1-6.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Slim, A., Sarah, O., Kadhim, K., Ali, B., Hammood, A., & Othman, B. (2021). The effect of information technology business alignment factors on performance of SMEs. Management Science Letters, 11(3), 833-842.
Sobhani, p., Babaki, R., Khoshnoodi, A. (2020). Investigating the effect of information technology on the profitability of banks. Modern Economics and Commerce, 15 (4), 53-84. (In perssian).
Tabatabai, M. (2021). Investigating the effect of organizational agility and organizational creativity on the job performance of the employees of the Export Development Bank of Iran. Contemporary Research in Management and Accounting Sciences, 3 (8), 116-141. (In perssian).
Talavera, O., Yin, S., & Zhang, M. (2018). Age diversity, directors' personal values, and bank performance. International Review of Financial Analysis, 55, 60-79.
Tay, K. C., & Chan, C. M. (2022). Digital Transformation of Banks: The Case of DBS. In Financial Management in the Digital Economy, 141-161.
Tulai, S. (2019), Techniques and tools of research method in management, Tehran University Jihad Publications. (In perssian).
Wang, W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.
Zhao, Y., Chupradit, S., Hassan, M., Soudagar, S., Shoukry, A. M., & Khader, J. (2021). The role of technical efficiency, market competition and risk in the banking performance in G20 countries. Business Process Management Journal, 64, 359-376. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |