تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 712 |
تعداد مقالات | 6,941 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,411,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,790,730 |
موشکافی ابعاد آوای کارکنان در بانک های دولتی(مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 209-232 اصل مقاله (1002.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.37180.5542 | ||
نویسندگان | ||
سیدرضا پورغفاری1؛ علیرضا منظری توکلی* 2؛ سنجر سلاجقه3؛ مهدی دهقانی سلطانی4؛ مهدی ابراهیمی نژاد رفسنجانی5 | ||
1دانشجو دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشیار مدیریت، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران. | ||
5استاد و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای آوای کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ است. این پژوهش از جمله پژوهشهای کیفی است که از نظر هدف در رده پژوهشهای کاربردی و از نظر روش انجام در مقوله پژوهشهای توصیفی و از نظر گردآوری دادهها و جمعبندی روش، تحلیل محتوا است. برای این اقدام، در گام اول متون تخصصی آوای کارکنان از جمله مقالات داخلی، خارجی، کتابها و نشریات معتبر مورد مطالعه قرار گرفت و در گام بعدی با انجام مصاحبه با خِبرگان بانک کشاورزی ابعاد آوای کارکنان شناسایی شد. در این پژوهش16 خِبره جامعه هدف شامل مدیران، رؤسا و کارشناسان حوزههای ستاد و شعب بانک حوزه مدیریت حضور داشته که با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختار یافته انجام گردید. نتیجه اینکه، تعداد 30 درون مایه مُجمل مصاحبهها و 8 مؤلفه در قالب 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل آوای سودمند (با نیت رفع چالشهای محیط کار و ترقی جایگاه بانک)، آوای بهرهمند (با هدف رفع چالشیهای شخصی و کسب منفعت)، آوای سازگار( با نیت جلوگیری از بروز مشکلات شخصی و دوری از تنش با همکاران) و آوای انذار (با هدف ممانعت از رفتارهای ناصواب، خارج از عرف و قانونی) شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آوای کارکنان؛ آوای سودمند؛ آوای بهرهمند؛ آوای سازگار؛ آوای انذار | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
اقبالی، ج، کلانتری، خ، اسدی، ع و جاوید، م ج.(1399). تحلیل محتوای یک قرن قانونگذاری آب در ایران، مدیریت آب و آبیاری، 10(1)، 129-113.
پیغامی، ع و منصوری، س. (1395). برنامهریزی رفاه اجتماعی تابآور، دلالتهای راهبردی و اعتباربخشی یک مدل ترکیبی برای اقتصاد مقاومتی، دوفصلنامه علمی پژوهشی اندیشه مدیریت راهبردی، 10(2)، 40-5.
جعفری، ط، شفیعآبادی، ع، فرحبخش، ک، عباسپور،ع و یونسی، ج.(1399). طراحی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد مشاوره شغلی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 32-9.
چمنپیرا، م، هنری، ح، خدایاری، ع، امیرتاش، ع م و اشرف گنجویی، ف.(1399). نقش انگیزه مشارکت ورزشی با میانجیگیری آوای سازمانی در بهرهوری کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(26)، 114-101.
حسینی، ا، سعیدا اردکانی، س و سبکرو، م.(1399). مدل مفهومی آوای اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی ایران با رویکرد مدلیابی ساختاری تفسیری، 22، 41-16.
حسینی، ا، سعیدا اردکانی، س و سبکرو، م.(1400). بررسی صداقت رهبر بر آوای کارکنان با میانجیگری رفتارهای توانمندسازانه رهبر، فصلنامه علمی، پژهشی گردشگری و توسعه، 10(1)، 302- 287.
خواستار، ح.(1388). ارایهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی، فصلنامه علمی – پژوهشی روششناسی علوم انسانی، 15(58)، 174-161.
داناییفرد، ح، الوانی، س م و آذر، ع. (1395). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار. 276-1.
دهقانپور فراشاه، ا، پورعزت، ع ا، قلیپور، آ و واعظی، ر.(1398). رصد عوامل مؤثر بر کاهش اشتیاق کاری اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 35-5.
رستگار،ع، فتوت، ب.(1399). تأثیر سبک رهبری رابطهمدار بر آوای سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی جو سازمانی، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 29(96)، 170-149.
سرگلزایی، ع ر، کیخا، ع.(1399). ارائه مدل معادلات ساختاری تأثیر رهبری بصیر بر مدیریت بهینه ارتباط با مشتری با نقش میانجی آوای کارکنان، نشریه پژوهشهای مدیریت عمومی، 48، 240-221.
سرمد، ز، بازرگان، ع و حجازی، ا. (1398). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. چاپ سی و سوم، 406-1.
سیدنقوی، م ع.(1400). آموزش و توسعه کارکنان در سازمان، انتشارات مهکامه، 396-1.
سیدنقوی، م ع، زارع، ا، علیزاده، ح و حاجیزاده فارسون، م.(1399). لبه تاریک رفتار و رهبری سازمانی، تهران: نشر مهکامه، چاپ اول، 199-1.
صادقیان،س، رحیمنیا، ف، شیرازی، ع، کفاشپور،آ.(1398). شناسایی ابعاد و مؤلفههای آوای نوع دوستانه در تعامل با کارکنان شهرداری مشهد، فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، 10(35)، 83-71.
فتحیچگنی، ف، سپهوند، ر، موسوی، س ن، عارفنژاد، م و.(1400). رهبری توانمندساز و آوای سازنده: تحلیل نقش میانجی سرمایه معنوی(مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر)، فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 24، 95-80.
فراهانی، ص، قربانیزاده، و ا، تقویفرد، م ت و رنگریز، ح.(1399). الگوی شایستگی مدیران منابع انسانی در دانشگاههای برتر ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، 13(50)، 116-93.
یزدانپناه، ا ع، احسانی، ا و خاقانی، ع ا.(1400). طر احی مدل آوای سازمانی در سازمانهای دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی، 46، 85-71.
References Afsar, B., Shahjehan, A., Shah, S. I., & Wajid, A. (2019). The mediating role of transformational leadership in the relationship between cultural intelligence and employee voice behavior: A case of hotel employees. International Journal of Intercultural Relations, 69, 66-75.
Allen, M. M. C. (2014). Hirschman and voice. Handbook of Research on Employee Voice, 36–51.
Chamanpira, M., Honari, H., Khodayari, A., Amirtash, A. M., & Ashraf Ganjouei, F. (2020). The role of sport participation motivations with mediation of employee Voice on productivity of employees of public universities of Tehran. Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 7(2), 101-114. (In Persian).
Danaei fard, Hassan. Alvani, Seyed mehdi. & Azar, Adel. (2016) Qualitative Research Methodology in Management: a Comprehensive Approach. Tehran: Saffar Publishing Institute. (In Persian).
Dehghanpour Farashah, A. Pourezzat, A.Gholipour, A & vaezi, R. (2019). Exploring the Factors Affecting Work Engagement Decline of Faculty Members of Public Universities in Iran. Management Researches, 12(46), 5-35. (In Persian).
Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of management studies, 40(6), 1359-1392.
Dundon, T., Wilkinson, A., Marchington, M. & Ackers, P. (2004). The Meanings and Purpose of Employee Voice. International Journal of Human Resource Management, 15(6), 1149-1170.
Elsetouhi, A. M., Hammad, A. A., Nagm, A. E. A., & Elbaz, A. M. (2018). Perceived leader behavioral integrity and employee voice in SMEs travel agents: The mediating role of empowering leader behaviors. Tourism Management, 65, 100-115.
Farahni, S., Ghorbanizadeh, V., Taghi Taghavifard, M., & Rangriz, H. (2021). The competency model of human resource managers in Iran's top universities. Management Researches, 13(50), 93-116. (In Persian).
Fathi Chegeni, F., Sepahvand, R., Mousavi, S. N., & Arefnezhad, M. (2021). Empowering leadership and constructive protest: Analyzing the mediating role of spiritual capital (Case study: Imam Khomeini Naval University of Noshahr). Journal of Teaching in Marine Sciences, 8(1), 80-95. (In Persian).
Gorden, W. I. (1988). Range of employee voice. Employee Responsibilities and Rights Journal, 1(4), 283-299.
Holland, P., Teicher, J., & Donaghey, J. (2019). Conclusion—or Some Thoughts on the Future of Work and Voice. Employee Voice at Work, 231.
Hosseini, E., Saeida Ardekani, S., & Sabokro, M. (2020). Presentation the Pattern of Knowledge Employees Voice (Case Study: Shiraz Gas Company Employees). Quarterly Journal of Public Organzations Management, 8(4), 57-72. (In Persian).
Hosseini, E., Saeida Ardekani, S. A. E. I. D., & Sabokro, M. (2020). Conceptual model of the voice of the members of the scientific board of public universities of Iran with the approach of interpretive structural modeling. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 7(4), 16-41. (In Persian).
Hu, Y., Zhu, L., Zhou, M., Li, J., Maguire, P., Sun, H., & Wang, D. (2018). Exploring the influence of ethical leadership on voice behavior: how leader-member exchange, psychological safety and psychological empowerment influence employees’ willingness to speak out. Frontiers in psychology, 1718.
Jafari, T. Shafiabadi., A. Farahbakhsh., K. Abaspour., A & Younesi., J. (2020). Designing and validating a model for evaluating the performance of managers National Inspection Organization, Tehran. (In Persian).
Kantur, D. (2016). Strategic entrepreneurship: mediating the entrepreneurial orientation-performance link. Management Decision, 54(1), 24-43.
Eghbali, J., Kalantari, K., Asadi, A., & Javid, M. J. (2020). Content analysis the century of water legislation in Iran. Water and Irrigation Management, 10(1), 113-129. (In Persian).
Kewe, E. F. (2018). Employee Voice and Job Satisfaction in Deposit Money Banks in Rivers State. International Journal of Economic Theory and Application, 5(3), 42-46.
Khastar, H. (2009). A method for calculating coding reliability in qualitative research interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 1558), 161-174. (In Persian).
Klaas, B. S., Olson-Buchanan, J. B., & Ward, A. K. (2012). The determinants of alternative forms of workplace voice: An integrative perspective. Journal of management, 38(1), 314-345.
Macnamara, J. (2020). Corporate listening: Unlocking insights from VOC, VOE and VOS for mutual benefits. Corporate Communications: An International Journal, 25(3), 377-393.
Marchington, M., & Suter, J. (2013). Where informality really matters: Patterns of employee involvement and participation (EIP) in a non‐union firm. Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 52, 284-313.
Morrison, E. W. (2011). Employee voice behavior: Integration and directions for future research. Academy of Management annals, 5(1), 373-412.
Mowbray, P. K., Wilkinson, A., & Tse, H. H. (2015). An integrative review of employee voice: Identifying a common conceptualization and research agenda. International Journal of Management Reviews, 17(3), 382-400.
Paighami, A., & Mansuri, S. (2016). Resilient Planning for Social Welfare; Strategic Implications and Accreditation of a Hybrid Model for Resistance Economy. Strategic Management Thought, 10(2), 5-40. (In Persian).
Rastegar, A. & Fatoot, B. (2020). The Effect of Relationship-oriented Leadership Style on the Organizational Employee voice by Considering the Mediating Role of Organizational Atmosphere. Journal of Management Studies in Development and Evolution, 29 (96), 149-170. (In Persian).
Sabino, A., Nogueira, F., & Cesário, F. (2019). An extension to the EVLN model: The role of employees’ silence. Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management.
Sadeghian, S., Rahimnia, F., Shirazi, A., & Kafashpour, A.(2019). Identifying employee prosocial voice dimensions and components in interaction with employees of Mashhad’s municipality. Journal of public Administration Mission, 10(3), 71-83. (In Persian).
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E. (2019). Corporate entrepreneurship in University of Tehran: does human resources management matter?. International journal of knowledge-based development, 10(3), 276-292.
Sargolzaei, A., & Keikha, A. (2020). Presenting Structural Equation Modeling OF the Impact of Visionary Leadership on Optimal Customer Relationship Management with the Mediation Role of Employee Voice. Management Researches, 13(48), 217-240. (In Persian).
Sarmad, Z., Bazargan, A. & Hejazi, E. (2016). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah Publishing Institute. (In Persian)
Selvaraj, P. & Joseph, J. (2020). Employee voice implications for innovation in a deliberative environment context of Indian organizations. Personnel Review, 49(7), 1343-1361.
Seyednaghavi, M A. (2021). Training and development of employees in the organization. Tehran: Mahkameh Publishing Institute. (In Persian).
Seyednaghavi, M A., Zare, A., Alizadeh, H. & Hajizadeh farsoun, M. (2020). The Dark Edge of Organizational Behavior and Leadership. Tehran: Mahkameh Publishing Institute. (In Persian).
Song, Y., Tian, Q. T., & Kwan, H. K. (2021). Servant leadership and employee voice: a moderated mediation. Journal of Managerial Psychology.
Tedone, A. M., & Bruk-Lee, V. (2021). Speaking up at work: personality’s influence on employee voice behavior. International Journal of Organizational Analysis.
YazdanPanah, A. A., Ehsani, A., & Khaghani, I. (2021). Designing an organizational phonetic model in government organizations. Journal of Strategic Management Studies, 12(46), 71-85. (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 729 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 566 |